ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

ارباب حلقه ها: ۱۰ حقیقت درمورد فرودو

جان رونالد روئل تالکین نویسنده داستان سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها»، ممکن است قهرمان‌های اندکی متفاوت را در فیلم آورده باشد، اما احتمالاً فرودو بگینز شخصیت اصلی داستان است. گرچه فیلم‌های ساخته شده بسیاری از سفرهای او را دنبال می‌کنند، اما نمی‌توانند مانند رمان‌های این داستان به جزئیات عمیق‌تری از این شحصیت بپردازند.

حقایق زیادی در مورد فرودو وجود دارند که در فیلم آورده نشده‌اند، به خصوص در مورد گذشته او و قبل از اینکه شخصیت بیلبو شایِر را ترک کند. همچنین حقایقی در مورد زندگی فرودو پس از اینکه وی حلقه یگانه را از بین می‌برد وجود دارند که در فیلم پایانی نیامده‌اند.

در اینجا فهرستی از ده حقیقت جالب در مورد فرودو آمده است که در فیلم‌ها‌ی ساخته شده به آنها اشاره‌ای نشده است.

فرودو معروف به داشتن بُعدی سرکش

در رمان‌ها این گونه آمده است که بیشتر هابیت‌ها سرشان به کار خودشان است و اصلا علاقه‌ای به ماجراجویی ندارند.به همین دلیل بود که شخصیت بیبلو نابهنجار به نظر می‌رسید. با این حال، مشخص است که خانواده برندی‌باک نوعی حس ماجراجویانه در خورد دارند.

قطعا فرودو این روحیه ماجراجویی را از از دو طرفِ خانواده خود گرفته بود. مشخص بود که او تاحدودی سرکش است و برای دوستان خود، پیپین و مِری، دردسر ایجاد کرده است. آنها اغلب قارچ‌هایی را از ماگوت مزرعه‌دار می‌دزدیدند.

او اوقات زیادی را با اطرافیان خود، مِری و پیپین، می گذراند

فرودو واقعا بخشی از خصلت‌های برندی باک‌ها را به ارث برده بود، اما جای تعجب نیست زیرا او بخش اعظمی از کودکی خود را در برندی هال در باک‌لند در کنار خانواده مادری خود گذرانده است.

زمانی که فرودو ۱۲ ساله بود، والدینش در اثر غرق شدن کشتی جان خود را از دست دادند

گرچه موضوعاتی در مورد خانواده فرودو در ضمن فیلم‌ها آمده است، اما به جزئیات زیادی در مورد خانواده او پرداخته نشده است. او تنها دوازده سال داشت که یتیم شد؛ یعنی زمانی که پدر و مادرش هر دو در اثر غرق شدن کشتی در رودخانه برندی جان خود را از دست دادند

پدرش دروگو بگینز نام داشت. پس از درگذشت والدینش، او برای مدتی در برندی هال ماند و اقوامش از او مراقبت می‌کردند.

فرودو تا زمانی که بیبلو او را وارث خود قرار داد، در برندی هال زندگی می‌کرد

گرچه فردو تحت سرپرستی عده‌ای از اطرافیان خود در برندی هال بود، اما این وضعیت دائمی نبود. بیبلو بگینزدر ۹۹ سالگی سرپرستی او را به عهده گرفت و سپس از فرودو خواست تا با او در بگ‌اند زندگی کند. او همچنین فرودو را وارث میراث نسبتاً عظیم خود قرار داد.

بیبلو در واقع پسرعموی پدرش بود اما آن دو یکدیگر را به چشم عمو و برادرزاده می‌دیدند.

او زبان الفی و افسانه سرزمین میانی را از بیبلو آموخت

پوشیده نیست که بیبلود زمانی که جوان‌تر بوده ماجراجویی‌هایی داشته است. به همین ترتیب، او چیزهای زیادی در مورد جهان آموخت و تشنه‌ی دانستن در مورد سرزمین میانی بود. سپس بخش زیادی از این دانش خود را به فرودو منتقل کرد.

ترک هابیتون توسط فرودو آنقدر هم در رمان‌ها مهیج توصیف نشده است

در فیلم‌ها، فرودو همراه با حلقه به شکل مهیجی بگ‌اند را ترک می‌کند. گندالف به او می‌گوید که او باید بگ‌اند را ترک کند و او هم همراه با سم سریعاً از آنجا می‌گریزد. اما در کتاب‌ها این گونه آمده است که فرودو شایِر را با برنامه قبلی ترک می‌کند.

فرودو تصمیم می‌گیرد تا خانه‌ای در روستای کریک هالو خریداری کند و در عین حال که با سم نقشه می‌ریزد تا به روستای ریوندل برود و به باک‌لند نقل مکان کند. فرودو بگ‌اند را ترک می‌کند زیرا قصد چنین کاری را از قبل داشته است اما این کار را درست قبل از آمدن سواران سیاه به شایر انجام می‌دهد.

فرودو و دوستانش بایستی با سارومان که شایر را تحت سلطه خود درآورده است، مبارزه کنند

یکی از بزرگترین تمایزهای میان رمان‌ها و فیلم‌های مربوط به این داستان این است که در فیلم‌ها هیچ یک از وقایعی که پس از نابودی حلقه اتفاق افتاد، نمایش داده نشده است.

فرودو مدت کوتاهی معاون شهردار شایر بود

پس از نبرد بای‌واتر، سارومان توسط مارزبان کشته می‌شود. سپس آرامش تاحدودی به شایر بازمی‌گردد و فرودو برای مدتی معاون شهردار شایر می‌شود.

در حالیکه او این نقش را برای مدتی بر عهده دارد، اما این کار به درازا نمی‌انجامد. از طرفی او در تقلاست تا حلقه یگانه را از بین ببرد و از طرفی هم زخمی که نزگول بر شانه او گذاشته است، موجب رنجش او در تمام دوران زندگی‌اش می‌شود.

گفته شده بود که او قد بلندتر و خوش‌قیافه‌تر از بقیه هابیت‌هاست

یکی از حقایق جالبی که ممکن است بسیاری از افراد هنگام تماشای فیلم یا حتی خواندن کتاب‌های این داستان از آن غافل شوند این است که فرودو به عنوان هابیتی تقریبا خوش‌قیافه توصیف شده است. گندالف می‌گوید که او قدبلندتر از بقیه هابیت‌هاست و چشمان روشنی دارد.

سم بعداً در لنگرگاه‌های خاکستری به فرودو ملحق می‌شود

در فیلم‌ها دیده می‌شود که فرودو قادر است به خاطر جایگاه خود به عنوان حامل حلقه، خود را به مکانی در لنگرگاه‌های خاکستری یا سرزمین‌های همواره زنده برساند. او در تلاش برای یافتن آرامش و شفا مکان خود را ترک می‌کند.

گرچه در فیلم‌ها شاهد این هستیم که او مکان خود را ترک می‌کند و تحمل این قضیه چقدر برای سم سخت است، اما این دو در حقیقت می‌توانند دوباره به یکدیگر برسند. در سال شصت و یکم دوره چهارم، سم می‌تواند با رفتن به سرزمین‌های همواره زنده، دوباره با فرودو ملاقات کند.

مترجم: ع. توکلی

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی