ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

انتقام جویان: پایان بازی در اسکار ۲۰۲۰

فیلم انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) در مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ بدون دریافت جایزه رهسپار خانه شد. اما در حقیقت این فیلم پس از برجای گذاشتن رکوردهای بی نظیر خود از این نظر نیز رکورد ثبت کرده است. فیلم انتقام جویان: پایان بازی به کارگردانی جو و آنتونی روسو (Joe and Anthony Russo) ساخته شد. این فیلم سرانجام چندین فیلم ابرقهرمانی مارول که اتفاقات آن همه در دنیای سینماتیک مارول (Marvel Cinematic Universe) رخ می دهد، بود. از سال ۲۰۰۸ مارول این پروژه را با فیلم مرد آهنی (Iron Man) شروع کرد که سرانجام آن بیش از یک دهه بعد به فیلم پایان بازی ختم شد.

فیلم انتقام جویان: پایان بازی بازخورد بسیار مثبتی از سوی منتقدان و هواداران دریافت کرد. دیری نگذشت که این فیلم در انتهای دهه ۲۰۱۰ و پس از عبور از فروش ۲٫۷۹۰ میلیارد دلاری فیلم آواتار (Avatar)، به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد. اما با توجه به اینکه بزرگترین فیلم ساخته شده تاکنون می باشد، انتقام جویان: پایان بازی در اسکار ۲۰۲۰ هیچ جایزه ای دریافت نکرد. این فیلم تنها نامزد دریافت یک جایزه اسکار شد. پایان بازی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین جلوه های تصویری شد که رقیب آن فیلم ۱۹۱۷ توانست گوی سبقت را از دست آن بگیرد و برنده جایزه این بخش شود.

البته این اتفاق جای تعجب بسیاری هم نداشت چراکه معمولا در مراسم اسکار فیلم هایی که جلوه های تصویری آنچنان عجیب و غریبی به کار نبرده اند بهتر برنده می شوند مخصوصا اگر رقیبشان فیلمی از کمپانی مارول باشد. اما برنده نشدن انتقام جویان: پایان بازی در تنها نامزدی خود، این فیلم را صاحب رکورد جدیدی کرد. رکوردی که شاید هیچ فیلمی خواهان به دست رسیدن به آن نباشد. انتقام جویان: پایان بازی اولین فیلمی است که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما شده است اما هیچ جایزه اسکاری دریافت نکرده است. اولین فیلم پرفروش تاریخ سینما به دوران قبل مراسم اسکار بازمی گردد. فیلم تولد یک ملت (The Birth of a Nation) محصول ۱۹۱۶ پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما در زمان خود شد اما چون آن زمان مراسم اسکاری وجود نداشت به ناچار از این فیلم صرف نظر می کنیم.

اما پس از آن مقام پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما به دفعات جا به جا شده است و هر بار هم فیلمی که چنین عنوانی را یدک می کشیده است برنده جایزه اسکار شده است. پس از تولد یک ملت، فیلم برباد رفته (Gone with the Wind) در سال ۱۹۳۹ پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما شد که توانست هشت جایزه اسکار نصیب خود کند. سپس در سال ۱۹۶۵ فیلم صدای موسیقی (The Sound of Music) توانست این عنوان را مال خود کند و برنده پنج جایزه اسکار شود. پس از آن به ترتیب فیلم های پدرخوانده (The Godfather) سه جایزه اسکار، آرواره ها (Jaws) سه جایزه اسکار، جنگ ستارگان (Star Wars) (به همراه جایزه افتخاری اسکار) هفت جایزه اسکار، موجود فرازمینی (E.T. the Extra-Terrestrial) چهار جایزه اسکار، پارک ژوراسیک (Jurassic Park) سه جایزه اسکار، تایتانیک (Titanic) یازده جایزه اسکار و در نهایت آواتار سه جایزه اسکار کسب کردند. در این بین تنها پایان بازی و پارک ژوراسیک بودند که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم نشدند. در عوض فیلم های برباد رفته، صدای موسیقی، پدرخوانده و تایتانیک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شدند.

در پایان باید گفت کاملا روشن است که برنده نشدن جایزه اسکار به هیچ عنوان نشان دهنده کیفیت فیلم نیست. جایزه اسکار معمولا به فیلم های خاصی داده می شود. در عوض مارول و دیزنی به این فکر هستند که هواداران خود را راضی نگه دارند. در دهه اخیر شاهد بودیم که به نوعی می شود گفت برترین فروش های گیشه هر سال متعلق به دیزنی بود. با این روندی که دیزنی در پیش گرفته است به نظر می آید تا سال ها شاهد فروش بسیار بالای فیلم های بسیار با کیفیت و خوش ساختش خواهیم بود.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی