ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

بهترین فیلمهای ورزشی

مطمئن هستیم با ما هم عقیده‌اید که حتماً برای لذت‌بردن از ورزش نیاز نیست ورزشکار باشید و طرفداران زیادی را می‌شناسیم که دور گود می‌نشینند و ورزشکار دلخواه خود را تشویق می‌کنند. این شرایط باعث شده تا ورزشکاران حرفه‌ای به چهره‌های معروفی تبدیل شوند که پا را از میادین ورزشی فراتر گذاشته‌اند و در دنیای سینما و تلویزیون نیز چشم‌مان به ورزشکاران طرازاول و خوش‌تیپی روشن می‌شود که در کنار توانمندی‌های ورزشی، به دنیای هنر نیز علاقه نشان می‌دهند. این شرایط نه‌تنها در سینمای هالیوود به چشم می‌خورد، بلکه در سینمای دیگر کشورها و حتی ایران نیز ورزشکارانی را می‌بینیم که در دنیای تلویزیون و سینما خوش می‌درخشند.

از آنجایی که این شرایط از ارتباط سینما و ورزش حکایت دارد، در ادامه با هم به فیلم‌هایی اشاره می‌کنیم که دنیای هیجان‌انگیز ورزش را به زیباترین شکل‌ممکن در پرده نقره‌ای به تصویر کشیده‌اند.

فیلم گریدیرون گنگ

اولین فیلم از این فهرست را با اثری آغاز کردیم که دوئین جانسون، ورزشکار سابق و هنرپیشه پرطرفدار فعلی در آن بازی می‌کند. فیلم گریدیرون گنگ (Gridiron Gang)، که در ایران با نام دارودسته فوتبالیست‌ها نیز شناخته می‌شود، فیلمی است با درون‌مایه ورزشی که روایت داستان آن به ورزش ربط پیدا می‌کند. ماجرای فیلم از این قرار است که دوئین جانسون در یک ندامتگاه، مربیگری تیم نوجوانان فوتبال آمریکایی را قبول می‌کند.

این نوجوان‌ها همگی اهل خلاف بوده‌اند و به همین دلیل هم سر از ندامتگاه درآورده‌اند. اینجاست که ورزش زندگی نوجوان‌های فیلم را تغییر می‌دهد و باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس آنها می‌شود. فیلم گریدیرون گنگ در کنار داستان جذاب، یکی از اولین آثاری است که دوئین جانسون به عنوان یک ورزشکار در پرده نقره‌ای حضور پیدا کرد.

فیلم نقطه کور

انتظار داریم فیلم‌های هنری سر از مراسم اسکار در بیاورند، اما جالب است بدانید فیلم نقطه کور (The Blind Side)، در سال ۲۰۰۹ توانست به عنوان یکی از هنری‌ترین فیلم‌های ورزشی مطرح شود. در این فیلم ساندرا بولاک زیبارو هنرنمایی چشمگیری را به نمایش گذاشت و به راحتی توانست جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر زن نقش اول را از آن خود کند.

فیلم نقطه کور به لحاظ هنری به اندازه‌ای در پرده نقره‌ای خوش درخشید که تا رتبه نامزدی بهترین فیلم سال مراسم اسکار پیش رفت. همان‌گونه که انتظار دارید این فیلم داستانی ورزشی و جذاب دارد. فیلم نقطه کور داستان زندگی پسرکی سیاه‌پوست و خجالتی را روایت می‌کند که از کف محله‌های پایین شهر راه ورزش را در پیش گرفته است. از قضای روزگار این پسرک که نامش مایکل است، با خانو‌اد‌ه‌ای متمول آشنا می‌شود. اینجاست که سایه همای سعادت روی سر مایکل می‌افتد تا به لطف کمک این خانواده، شرایطی برای رسیدن به آرزوی دیرینه‌اش فراهم شود.

فیلم نقطه کور یکی از بهترین آثار سال ۲۰۰۹ است و مطمئن هستیم حتی اگر به ورزش علاقه ندارید، باز هم از تماشای این فیلم پشیمان نخواهید شد.

فیلم تمامی حرکت‌های درست

در این قسمت به فیلمی رسیدیم که برای طرفداران تام کروز، حکم فیلمی زیرخاکی و نایاب دارد. جالب است بدانید تام کروز در زمان حضور در فیلم تمامی حرکت‌های درست (All the Right Moves)، تنها ۲۱ سال داشته است. تام کروز جوان در این فیلم نقش نوجوانی جویای نام را ایفا می‌کند که آرزوی بورسیه شدن در یکی از کالج‌های معتبر آمریکا را دارد.

این جوان برای دریافت بورسیه به غیر از ورزش چاره‌ای نمی‌بیند و می‌خواهد با درخشش در فوتبال آمریکایی، بورسیه دانشگاه دلخواه را از آن خود کند. فیلم تمامی حرکت‌های درست، داستانی از امید و جسارت را روایت می‌کند. به این ترتیب اگر اهل تماشای فیلم‌های انگیزه‌بخش هستید، پیشنهاد می‌کنیم تماشای فیلم تمامی حرکت‌های درست را از دست ندهید.

فیلم آبدارچی

آدام سندلر را سال‌هاست که می‌شناسیم و به‌خوبی می‌دانیم که این هنرپیشه فیلم بد بازی نمی‌کند. جالب است بدانید سندلر فیلمی با نام آبدارچی (The Waterboy) دارد که در این فیلم نقش مامور رساندن آب به ورزشکاران یک تیم فوتبال آمریکایی را بر عهده گرفته است. ورزشکاران این تیم، رفتار درستی با سندلر ندارند و دائم وی را مسخره می‌کنند.

اینجاست که رگ غیرت آدام سندلر گل می‌کند و مشغول فراگیری فوتبال آمریکایی می‌شود. روزگار نیز دست یاری به سمت سندلر دراز می‌کند تا استعداد او در فوتبال آمریکایی شکوفا شود. در نتیجه پس از مدتی سندلر به تیم رقیب راه پیدا می‌کند و به بازیگر معروفی تبدیل می‌شود تا از افرادی که وی را مسخره کرده‌اند انتقام بگیرد. همان‌گونه که از آثار سندلر انتظار دارید، فیلم آبدارچی اثری بامزه است که ته‌ مایه انگیزشی دارد و تماشای آن لحظه‌هایی سرشار از خنده و شادی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

فیلم جری مگوایر

انصافاً باید اعتراف کرد فهرستی از فیلم‌های سینمایی ورزشی را سراغ نداریم که در این فهرست خبری از فیلم جری مگوایر (Jerry Maguire)، نباشد. این فیلم خمیرمایه‌ای درام و کمدی دارد و در کنار تام کروز، رنه زلوگر، هنرپیشه زیبارو در جری مگوایر هنرنمایی کرده‌است.

جری مگوایر یکی از برجسته‌ترین آثار ورزشی در دنیای سینماست. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به فهرست نامزدی جری مگوایر در مراسم اسکار داشته باشید تا چشم شما به ۵ نامزدی اسکار برای این فیلم روشن شود. در بین این نامزدی‌ها، در نهایت کوبا گودینگ جونیور ( Cuba M. Gooding, Jr)، جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد را از آن خود کرد.

در این فیلم تام کروز در نقش جری مگوایر، مدیر برنامه بازیکنان ورزشی حاضر می‌شود. جری مگوایر دستاوردهای چشمگیری در این حرفه دارد اما به ناگاه دیدگاه خود را تغییر می‌دهد و گزارشی منتشر می‌کند که بنا به این گزارش، مدیران برنامه‌های ورزشیِ بازیکنان باید رابطه عمیق‌تری با ورزشکاران برقرار کنند. این گزارش سبک زندگی جری مگوایر را برای همیشه دگرگون می‌کند.

فیلم ضربه مغزی

بعضی از فیلم‌ها مستقیماً به ورزش اشاره نمی‌کنند و به برملاکردن رازهای پشت‌پرده دنیای ورزش حرفه‌ای می‌پردازند. فیلم ضربه مغزی (Concussion)، یکی از همین فیلم‌هاست. این فیلم در سال ۲۰۱۵ اکران شد و در آن زمان حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت. ماجرای فیلم ضربه مغزی از این قرار است که بازیکنان لیگ ملی فوتبال آمریکا (ان‌.‌اف.‌ال)، به دنبال ضربه‌های زیادی که در بازی به سرشان وارد می‌شود، در درازمدت به بیماری‌های مغزی و مرگ مبتلا می‌شوند.

در فیلم ضربه مغزی، پزشکی با نام بنت اومالو (Beneth Omalo)، با بازیگری ویل اسمیت، به این راز پی می‌برد. در نتیجه اومالو به فکر پرده‌برداشتن از این راز است تا مرگبار بودن بازی‌های لیگ ملی فوتبال آمریکا را به اثبات برساند. همان‌گونه که انتظار می‌رود در این راه موانع بی‌شماری سر راه این پزشک قرار می‌گیرد تا در فیلم ضربه مغزی با داستانی نفس‌گیر طرف باشیم که جنبه‌های سیاه ورزش را به مخاطبین نشان می‌دهد.

فیلم هر یکشنبه کذایی

فیلم هر یکشنبه کذایی (Any Given Sunday) هر چیزی که از یک اثر سینمایی ورزشی انتظار داشته باشید را دارد. در این فیلم آل‌پاچینوی افسانه‌ای در کنار کامرون دیاز زیبارو حضور پیدا کرده تا هر یکشنبه کذایی به لحاظ فهرست هنرپیشه‌ها چیزی کم‌وکسر نداشته باشد.

در کنار این هنرپیشه‌های طرازاول، سکان کارگردانی هر یکشنبه کذایی در دستان توانمند الیور استون، کارگردان نام‌آور هالیوود قرار دارد. هر یکشنبه کذایی ماجرای تیم میامی شارک (Miami Sharks)، را روایت می‌کند. این تیم روزگار پرفروغی را پشت‌سر گذاشته اما ستاره‌ این تیم رو به افول است و چند وقتی می‌شود که بازیکنان شکست‌های سختی را تحمل می‌کنند. به همین دلیل تونی دی‌آماتو، مربی کهنه‌کار فوتبال آمریکایی، با بازی آل پاچینو سکان تیم میامی شارک را در دست می‌گیرد تا این تیم یک‌بار دیگر رنگ موفقیت و پیروزی را ببیند.

فیلم تایتان‌ها را به خاطر داشته باش

این فیلم در میان ما ایرانی‌ها با نام زنده باد مربی نیز شناخته می‌شود. تایتان‌ها را به خاطر داشته باش، همانند دیگر فیلم‌های این فهرست به فوتبال آمریکایی اشاره می‌کند. دنزل واشنگتن، هنرپیشه نام‌آشنای هالیوود در این فیلم نقش‌آفرینی چشمگیری دارد تا تایتان‌ها را به خاطر داشته باش به اثری درخشان در میان فیلم‌های درام ورزشی تبدیل شود. به لحاظ کارگردانی نیز تایتان‌ها را به خاطر داشته باش اثری مطرح به‌حساب می‌آید،‌ زیرا بوآز یاکین (Boaz Yakin)، در مقام کارگردانی تایتان‌ها را به خاطر داشته باش حاضر شده است.

فیلم‌های شناخته‌شده‌ای مانند شاهزاده ایرانی: شن‌های زمان (Prince Of Persia: The Sands of Time)، مجازاتگر (Punisher) و اکنون مرا می‌بینی (Now you See me)، از آثار برجسته بوآز یاکین به‌حساب می‌آیند.

ماجرای فیلم تایتان‌ها را به خاطر داشته باش از این قرار است که هرمان بوم، با بازی دنزل واشنگتن مربیگری یکی از تیم‌های فوتبال آمریکایی مطرح ایالت ویرجینیا را بر عهده می‌گیرد. اعضای این تیم بر اساس قوانین جدید باید از میان سیاه‌پوستان و سفیدپوستان انتخاب شوند. اینجاست که مشکلات هرمان بوم به‌عنوان مربی دوچندان می‌شود تا در کنار روبرو شدن با چالش‌های مربیگری، میان بازیکنان سیاه‌پوست و سفیدپوست اتحاد برقرار کند.

همان‌گونه که وعده داده بودیم، فهرستی از بهترین فیلم‌هایی را با شما درمیان گذاشتیم که دنیای هیجان‌انگیز فوتبال را به تصویر کشیده‌اند. از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات برای ما و دیگر خواننده‌‌ها از فیلم‌های ورزشی دلخواه خود بگویید و نام و اطلاعات این آثار را به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی