ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

بهترین فیلمهای ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ میلادی را با تمام فرازوفرودهای آن پشت سر گذاشتیم. در این سال اتفاق‌های خوب‌و‌بد زیادی رخ داد اما انصافاً باید اعتراف کرد همه‌گیری بیماری کرونا در میان اتفاق‌های ناگوار سال ۲۰۲۰ بیشتر به چشم می‌خورد. این بیماری لطمه شدیدی به تجارت‌های مختلف وارد کرد و بازتاب‌های آن دامن عرصه هنر و صنعت را گرفت. به همین دلیل آثار سینمایی زیادی با تاخیر روانه سالن‌های سینما شدند و فرآیند فیلمبرداری فیلم‌های بی‌شماری متوقف گردید.

در سال ۲۰۲۰ میلادی شخصیت‌های هنری برجسته‌ای چهره در نقاب خاک کشیدند و دست بی‌رحم کرونا، هنرمندان داخلی و خارجی زیادی را از باغ هنر و چید و برای همیشه جدا کرد. از آنجایی که هنر هرگز متوقف نمی‌شود و حتی مرگبارترین بیماری‌ها جلوی ادامه هنر را نمی‌گیرند، در سال ۲۰۲۰ دنیای سینما کاملاً متوقف نشد و به‌رغم رکود نسبی، باز هم فیلم‌های جذاب زیادی منتشر شدند و نظرهای مثبت منتقدین را از آن خود کردند. از آنجایی که به راحتی نمی‌توان از کنار  بهترین فیلم‌های ۲۰۲۰ گذشت، در ادامه با هم به برجسته‌ترین آثار سینمایی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم در این مطلب فیلم برجسته‌ای از قلم نیافتاده و با نیم‌نگاهی به فهرست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۰، راحت‌تر از همیشه می‌توانید این فیلم‌ها را به برنامه تماشای فیلم آخرهفته خود اضافه کنید.

آموزش بد

بهتر است در ابتدای این فهرست، آغاز سال نو میلادی را به فال نیک بگیریم و در راستای جشن‌هایی که در ابتدای سال میلادی برگزار می‌شود، به فیلمی کمدی و بامزه اشاره کنیم که لحظه‌هایی سرشار از شادی و خوشی را برای مخاطبین ایجاد می‌کند. «آموزش بد» (Bad Education)، در این فیلم «هیو جَکمن» (Hugh Jackman )، ستاره پرفروغ این روزهای هالیوود نقش‌آفرینی متفاوت و چشمگیری به نمایش گذاشته است.

ماجرای فیلم «آموزش بد» از داستانی واقعی اقتباس شده و همان‌گونه که از نام این فیلم پیداست، داستان آن حول‌ محور مدرسه‌ای دولتی می‌گذرد که مدت‌هاست در زمینه آموزش فعالیت می‌کند و به یکی از مدارس به‌نام منطقه تبدیل شده. از قضای روزگار مسئولین این مدرسه سرشناس، گرفتار رسوایی بزرگی می‌شوند و پرده از اختلاس یکی از کارکنان این مدرسه برداشته می‌شود.

این داستان در نگاه اول ممکن است ساده و معمولی به نظر برسد، اما «آموزش بد» به لحاظ فیلمنامه نویسی روایت بسیار جذابی دارد و مخاطب را تا لحظه آخر سرگرم نگه می‌دارد.

مرد نامرئی

سال ۲۰۲۰ به اندازه کافی ترس‌و‌وحشت به دنبال داشت، اما از آنجایی که علاقه‌مندان سینمای وحشت هرگز از تماشای فیلم‌های ترسناک سیر نمی‌شوند، به عنوان جذاب‌ترین فیلم ترسناک ۲۰۲۰، به «مرد نامرئی» (Invisible Man)، اشاره می‌کنیم. اگر به کتاب‌ها و فیلم‌های ترسناک علاقه داشته باشید، بدون شک نام «مرد نامرئی» برای شما شناخته شده است و در جریان هستید که اقتباس‌های بی‌شماری از این اثر کلاسیک انجام شده. مرد نامرئی ۲۰۲۰، به لحاظ هنرپیشه، کارگردان و روایت داستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به لحاظ داستان شاهد تفاوت‌های چشمگیری در این فیلم با آثار قبل از آن هستیم.

داستان «مرد نامرئی ۲۰۲۰» زندگی زنی را روایت می‌کند که به تازگی همسر را از دست داده و در فکر فراموش کردن مرگ شوهرش است. از قرار معلوم شوهر این زن به‌رغم اینکه فرد برجسته‌ای در اجتماع بود، خودکشی کرده و مرگ مرموزی داشته است. در این بین به‌ناگاه همسر متوفی متوجه می‌شود که ممکن است شوهرش هنوز زنده باشد. غافل از اینکه شوهر او به «مرد نامرئی» تبدیل شده و در کمین همسرش است.

«مرد نامرئی» به لحاظ هنرپیشه و عوامل ساخت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. «الیزابت ماس» (Elisabeth Singleton Moss)، هنرپیشه زیبارو و مطرح این‌روزها، نقش اول این فیلم را بر عهده دارد و اگر اهل تماشای سریال باشید و «سرگذشت ندیمه» (The Hands Maid Tale) را دیده‌اید، بدون شک تحت‌تاثیر هنرنمایی «الیزابت ماس» در این سریال قرار گرفته‌اید. «لی ونل» (Leigh Whannell)، کارگردان سرشناسی که کارگردانی چندین نسخه از مجموعه فیلم‌های دلهره‌آور اره را در کارنامه‌اش دارد، در مقام کارگردان «مرد نامرئی» ظاهر شده تا این فیلم به یکی از بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ هالیوود تبدیل شود.

پنج هم خون

«اسپایک لی» (Spike Lee)، چهره شناخته شده‌ای در دنیای هالیوود است و ۲ اسکار که در کارنامه «لی» به چشم می‌خورد، از هنر این هنرمند برجسته حکایت دارد. «اسپایک لی» در گروه هنرمند‌های پرکار هالیوود قرار دارد و تاکنون آثار مختلفی از وی شاهد بوده‌ایم که هر کدام بار هنری متفاوتی را بر دوش دارند. خوشبختانه در سال ۲۰۲۰ نیز طرفداران «اسپایک لی» از هنر این چهره‌شاخص بی‌نصیب نماندند و فیلم « پنج هم‌خون» (Da 5 Bloods )، به کارگردانی «اسپایک لی» روانه پرده نقره‌ای شد.

«اسپایک لی» در فیلم «پنج هم‌خون» سراغ روایت ماجرایی حول‌محور جنگ ویتنام می‌رود. همان‌گونه که حتماً در جریان هستید، «جنگ ویتنام» بازتاب‌های بسیار منفی برای آمریکا به دنبال داشت و فیلم «۵ هم‌خون»، از نگاهی متفاوت، به این بازتاب‌ها می‌پردازد.

در فیلم « پنج هم‌خون» شاهد روایت داستان زندگی چهار سرباز آمریکایی آفریقایی هستیم که در جنگ ویتنام شرکت‌کرده‌اند و سال‌ها پس از پایان جنگ، دوباره تصمیم می‌گیرند به ویتنام برگردند و بقایای بدن فرمانده خود را که در جنگ از دست‌داده‌اند از ویتنام برگردانند. از طرف دیگر برای اینکه این فیلم چاشنی هیجان‌انگیزی داشته باشد، این چهار سرباز گنجی در ویتنام مخفی کرده‌اند و پیدا کردن این گنج و بازگرداندن آن نیز انگیزه‌ای برای مراجعت دوباره این سربازها به ویتنام است.

همان‌گونه که از فیلم‌های «اسپایک‌ لی» انتظار دارید، جدیدترین اثر این کارگردان به لحاظ مفهومی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با اثری طرف هستیم که شایستگی قرارگرفتن در فهرست بهترین آثار سینمایی ۲۰۲۰ را دارد.

استخراج

کرونا مردم دنیا را به خانه‌نشینی واداشت و در این شرایط هیچ‌چیزی به اندازه تماشای یک فیلم اکشن و پرزدوخورد، حال علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی را خوش نمی‌کند. در نتیجه اگر تاکنون فیلم «استخراج» (Extraction)، را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این فیلم را به فهرست بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۰ اضافه کنید.

«استخراج» داستان زندگی مزدوری با نام «تایلِر راک» (Tyler Rock) را به تصویر می‌کشد. «تایلر» مزدور حرفه‌ای و شناخته‌شده‌ای است که با دریافت پول، به دل خطر می‌زند و ماجراجویی‌های مرگباری انجام می‌دهد. پیشنهاد آخر «تایلِر»، نجات کودکی است که توسط جنایتکاران بین‌المللی ربوده شده و «تایلر» برای نجات این کودک باید به دل خطر بزند.

«کریس همسورث» (chris hemsworth)، بازیگر خوش‌تیپ و مطرح هالیوود نقش اول این فیلم را بر عهده دارد و «گلشیفته فراهانی» دیگر بازیگر نام آشنای این فیلم است.

کاپون

سال ۲۰۲۰ برای علاقه‌مندان فیلم‌های گانگستری سال خوبی نبود و فیلم‌های مطرحی در این سبک روانه سالن‌های سینما نشدند. اما انصافا از فیلم «کاپون» (Capone)، نمی‌توان گذشت. این فیلم به سال‌‌های پایانی زندگی «آل کاپون» (Al Capone)، گانگستر معروف آمریکایی می‌پردازد. در آن زمان «کاپون» که دچار بیماری سفلیس شده و روزگار بدی را پشت‌سر می‌گذارد در عمارت بزرگی به همراه خانواده‌اش مشغول زندگی است.

«کاپون» در سال‌های آخر عمر خود به تبهکار دمدمی‌مزاجی تبدیل می‌شود که شرایط روحی مناسبی ندارد. از طرف دیگر مامورین اف.‌بی.‌آی نیز بر این باور هستند که کاپون صندوقچه‌ای از دلار در منزل خود پنهان کرده است. به همین دلیل دست از سر «کاپون» بر نمی‌دارند.

«تام هاردی» (Tom Hardy)، هنرپیشه مطرح و خوش‌تیپ هالیوود ایفای نقش «آل کاپون» را در این فیلم بر عهده گرفته و انصافاً هم باید گفت که برای این نقش‌آفرینی چیزی کم نگذاشته است. در نتیجه اگر برای کامل‌کردن گلچین فیلم‌های گانگستری خود در سال ۲۰۲۰ به دنبال اثری درخشان می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم «کاپون» با بازی «تام هاردی» را به این گلچین اضافه کنید.

به پیش

انصافاً باید اعتراف کرد ممکن است سال ۲۰۲۰ برای طرفداران فیلم‌های سینمایی سال خوبی نباشد، اما این سال برای علاقه‌مندان فیلم‌های انیمیشن سال برباری بود و انیمیشن‌های سینمایی مطرحی را در این سال شاهد بودیم. یکی از این انیمیشن‌ها که حسابی خوش‌ درخشید، فیلم «به پیش» (On Ward)، به کارگردانی «دَن اِسکانلون»، (Dan Scanlon)، بود. این فیلم به لحاظ شخصیت‌های خیالی چیزی کم و کسر ندارد و شخصیت‌هایی مانند اِلف‌ها، اسب‌‌هایی با سر انسان، ارواح بامزه و دوست‌داشتنی در «به پیش» حضور دارند.

درواقع می‌توان گفت فیلم «به پیش» در دنیای افسانه‌های پریان روایت می‌شود و جادو و جنبل در داستان این فیلم در حال کمرنگ شدن است. به همین منظور ۲ برادر به این فکر می‌افتند که سحر و جادو را دوباره پیدا کنند و به کمک جادو و نیروهای مرموز، روزی را در کنار پدر مرحوم‌شان بگذرانند.

فیلم «به پیش» داستان جذابی دارد و مطمئن هستیم در کنار کودکان، بزرگسالان نیز از تماشای این فیلم لذت می‌برند. طبق معمول فیلم‌های انیمیشن مطرح، در این فیلم صداپیشگان مطرحی مانند «تام هالند» (Tom Holland) و «کریس پَرت» (Chris Pratt)، حضور دارند.

سگ تازی

در سال ۲۰۲۰ همانند دیگر سال‌های میلادی شاهد چندین اثر جنگی بودیم و طبق معمول بیشتر این آثار به جنگ جهانی دوم می‌پرداخت. در میان این فیلم‌ها، «سگ‌ تازی» (Greyhoud)، اثر درخشانی است که تماشای آن برای علاقه‌مندان فیلم‌های جنگی خالی از لطف نخواهد بود.

ماجرای فیلم «سگ تازی» از این قرار است که در جنگ جهانی دوم تعداد ۳۷ فروند کشتیِ نیروهای متفقین در حال عبور از آتلانتیک شمالی هستند و ناوگانی از کشتی‌های آلمان نازی این کشتی‌ها را تعقیب می‌کنند. «تام هنکس»‌ (Tom Hanks) نقش فرماندهی کشتی «سگ تازی» را در این فیلم برعهده دارد و باید ناوگان کشتی‌های متفقین را از خطرهای کشتی‌های دشمن دور نگه دارد و در نبردی نابرابر پیروز شود.

اگر از طرفداران «تام هنکس» هستید، حتما به خوبی می‌دانید که این هنرپیشه با فیلم‌های جنگی غریبه نیست و فیلم‌های جنگی که «تام هنکس» در آنها ایفای نقش کرده، یکی از دیگری جذاب‌تر از آب در‌آمده‌اند. «سگ تازی» نیز یکی از همین فیلم‌ها است که داستان و کارگردانی آن چیزی کم‌و‌کسر ندارد. تمام این موارد دست‌به‌دست هم داد تا فیلم «سگ تازی» را به‌عنوان اثری درخشان درمیان فیلم‌های ۲۰۲۰ معرفی کنیم.

انگاشته

علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی را می‌توان به ۲ دسته کلی تقسیم کرد: دسته اول افرادی هستند که آثار «کریستوفر نولان»  (Christopher Nolan)، را دیده‌اند و دسته بعدی هم افرادی هستند که می‌خواهند در اولین فرصت به تماشای آثار این کارگردان برجسته بنشینند. سال ۲۰۲۰ برای طرفداران «نولان» سال مهمی بود و در این سال شاهد اکران «انگاشته» (Tenet)، جدیدترین اثر این کارگردان محبوب و پرطرفدار بودیم. بیراه نگفته‌ایم اگر مدعی شویم «انگاشته» موردانتظارترین فیلم ۲۰۲۰ بود.

این فیلم همانند دیگر آثار «نولان» داستانی خاص را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد و پرسش‌های بی‌شماری در ذهن تماشاگران ایجاد می‌کند. داستان انگاشته به مقوله زمان و پیچیدگی‌های آن می‌پردازد و همان‌گونه که از فیلم‌های «نولان» انتظار داریم، این فیلم به لحاظ صحنه‌های پرزدوخورد نیز چیزی کم‌و‌کسر ندارد. «رابرت پَتینسون» (Robert Pattinson)، هنرپیشه مطرح این فیلم است و با توجه به اینکه فیلم‌های «نولان» همیشه به داشتن موسیقی‌های به‌خاطر ماندنی مشهور هستند، در این فیلم شاهد هنرنمایی آهنگساز برجسته، «لودویگ گورانسون» (Ludwig Göransson)، هستیم.

به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم

گاهی اوقات فیلم‌هایی با داستان‌های عجیب‌و‌غریب سر از پرده سینمایی در می‌آورند و روایتی را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهند که هرگز انتظار آن را نداشته است. «به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم» (I’m Thinking of Ending Things)، یکی از همین فیلم‌ها است. این فیلم از کتابی با همین نام اقتباس شده و داستان تنهایی‌ و خیال‌پردازی‌های انسان مدرن را به تصویر می‌کشد.

ماجرای «به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم» از این قرار است که «جِسی باکلی» (Jessie Buckley) هنرپیشه زیباروی ایرلندی در نقش دختری جوان که چند هفته‌ای است با پسری وارد رابطه شده، به منزل پدرومادر این پسر در منطقه‌ای دورافتاده می‌رود و اتفاق‌های عجیبی را در این منطقه تجربه می‌کند. فیلم «به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم»، سبک‌و‌سیاقی ترسناک و وهم‌انگیز دارد و انصافاً باید اعتراف کرد «چارلی کافمن» (Charlie Kaufman)، در مقام کارگردان این فیلم چیزی کم نگذاشته است.

در این قسمت به پایان فهرست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ میلادی رسیدیم، مطمئن هستیم در کنار آثار برجسته‌ای که به آنها اشاره کردیم، فیلم‌های درخشان دیگری نیز وجود دارد که در سال ۲۰۲۰ اکران شده‌اند. به این ترتیب خالی از لطف نیست اگر با نظر شما درباره بهترین فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۰ دیده‌اید، آشنا شویم و در جریان بهترین فیلم‌هایی که در این سال دیده‌اید، قرار بگیریم.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی