ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

غوغای فیلم جوکر در اسکار

فیلم جوکر (Joker) نامزد دریافت ۱۱ جایزه اسکار شده است. در واقع جوکر در میان فیلم هایی که از کامیک بوک اقتباس شده اند بیشترین تعداد نامزدی دریافت جایزه اسکار را کسب کرده است. فیلم جوکر برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز در آگوست سال گذشته به نمایش درآمد. از همان ابتدا بود که جوایز بسیار متعددی را متعلق به خود کرد. اما برخی از منتقدان و بینندگان اعتقاد داشتند که فیلم جوکر اثر هنری بسیار شایسته ای است و سزاوار این همه تکریم، احترام و دریافت جوایز مختلف است. اما برخی دیگر بر این عقیده بودند که این فیلم، اثری خطرناک است و خشونت ترویجی می کند. اما تمامی این موضوعات مانع به سینما رفتن فیلم دوستان به سینما نشد. فیلم جوکر اولین فیلمی با داستان جدید با رده سنی تماشای بزرگسال است که فروش آن از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

امروز فهرست نامزدهای دریافت جایزه اسکار به صورت رسمی منتشر شد. شاید کمتر کسی فکر می کرد که جوکر تا این اندازه بخواهد پیش بیاید! فیلم جوکر بهترین فیلم اقتباسی از کامیک بوک می باشد که در مراسم اسکار ۱۱ نامزدی دریافت جایزه اسکار کسب کرده است. در این میان نامزدی دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد به چشم می خورد. فهرست کامل نامزدی های این فیلم به شرح زیر است:

  • بهترین فیلم
  • بهترین کارگردانی (تاد فیلیپس)
  • بهترین بازیگر نقش اول مرد (واکین فینیکس)
  • بهترین فیلمنامه اقتباسی
  • بهترین فیلمبرداری
  • بهترین طراحی لباس
  • بهترین چهره پردازی و آرایش مو
  • بهترین موسیقی فیلم
  • بهترین تدوین
  • بهترین تدوین صدا
  • بهترین میکس صدا

امسال دومین سال متوالی است که یک فیلم اقتباسی از کامیک بوک برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم نامزد می شود. سال پیش پلنگ سیاه نیز برای دریافت این عنوان نامزد شد. شاید مسئولین انتخاب این نامزدی ها توجه بیشتری به کامیک بوک ها نسبت به سوال های پیش دارند. اما چرا فیلم جوکر تا این اندازه در مرکز توجهات بود؟ کارگردانی کم نظیر تاد فیلیپس، بازی فوق العاده واکین فینیکس در نقش مردی که اختلالات روانی دارد. داستان بسیار جذاب و فیلم برداری خیلی خوب از جمله دلایل موفقیت این فیلم می باشد. البته نباید از شخصیت دوست داشتنی و محبوب کامیک بوک جوکر نیز غافل شد. جوکر فیلمی ابرقهرمانی نیست و با مجموعه انتقام جویان سنخیتی ندارد. اما در عوض شباهت های بسیار زیادی به فیلم راننده تاکسی دارد.

هفته پیش بود که فیلم جوکر دو جایزه گلدن گلوب نیز کسب کرد. یکی برای بهترین موسیقی فیلم و دیگری برای بهترین بازیگر نقش اول مرد. آنطور که به نظر می آید همین دو بخش نیز بهترین شانس را برای دریافت جایزه اسکار دارند. مخصوصا اینکه بازی درخشان واکین فینیکس سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده است. برای دریافت جایزه بهترین فیلم در اسکار امسال نیز انتظارها از روزی روزگاری در هالیوود ساخته تارانتینو و ۱۹۱۷ است. نکته جالبی که در انتها باید بگوییم کمپانی برادران وانر در ابتدا برای ساخت فیلم جوکر بسیار شک و تردید داشت اما پس فروش فوق العاده این فیلم و سود بسیار زیادی که کسب کرد اکنون می توانیم بگوییم این فیلم از موفقیت ترین فیلم های این کمپانی به حساب می آید.    

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی