ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

فیلمهایی که از تماشانی آنها سیر نمیشوید

فیلم‌بین‌های حرفه‌ای با ما هم‌عقیده‌اند که هر فیلمی ارزش تماشا ندارد. بعضی از فیلم‌ها حتی به‌رغم داشتن هنرپیشه‌های طرازاول و کاگردان‌های سرشناس، خوب از آب در نمی‌آیند. چنین فیلم‌هایی حتی برای یک‌بار هم ارزش دیدن ندارد. به همین دلیل گاهی اوقات فریب تبلیغات و فهرست بلندبالای هنرپیشه‌های بعضی از فیلم‌ها را می‌خوریم و وقتی فیلم به نیمه می‌رسد، از انتخاب خود پشیمان می‌شویم.

این سکه روی دیگری نیز دارد و هرازگاهی فیلم‌هایی را شاهد هستیم که مخاطب را جادو می‌کنند و خاطره‌خوش تماشای این فیلم‌ها تا مدت‌ها در ذهن تماشگر باقی می‌ماند. جذابیت این فیلم‌ها به اندازه‌ای است که پس از تماشا، دوست داریم دوباره آنها را ببینیم و اجازه دهیم سینما ما را جادو کند. تماشای این فیلم‌ها نه‌تنها سرگرم کننده است. بلکه حال مخاطب را خوب می‌کند و خاطره‌خوشی در ذهن تماشاگر باقی می‌گذارد. از آنجایی که چنین فیلم‌هایی در دنیای پر رنگ‌و‌لعاب سینما حکم کیمیا را دارد. به راحتی نمی‌توان فیلم‌هایی با ارزش چند بار تماشا را پیدا کرد. به همین دلیل در ادامه فهرستی از فیلم‌های حال‌خوب‌کنی آماده‌کرده‌ایم که از تماشای آنها سیر نخواهید شد. به شما قول می‌دهیم اگر تا پایان این فهرست با ما همراه باشید، تماشای گلچینی از بهترین‌ فیلم‌های تاریخ سینما را به برنامه آخر هفته خود اضافه خواهید کرد.

فیلم دختر خداحافظی

اولین فیلم از فهرست فیلم‌های حال‌خوب‌کن را به فیلمی اختصاص داده‌‌ایم که جای پای خود را در فیلم‌های کمدی درام کلاسیک محکم کرده است. فیلم دختر خداحافظی (The Goodbye Girl)، نه تنها به لحاظ هنری اثری برجسته است، بلکه به لحاظ سودآوری نیز اولین فیلم کمدی درام تاریخ سینما به‌حساب می‌آید که حدود ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

تاریخ ساخت فیلم دختر خداحافظی به سال ۱۹۷۷ باز می‌گردد. در آن زمان ریچارد دریفوس (Richard Dreyfuss)، برای بازی در نقش الیوت گارفیلد (Elliot Garfield)، توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند. ریچارد دریفوس جوان‌ترین بازیگر تاریخ اسکار است که این جایزه را به کارنامه‌اش اضافه کرد.

فیلم دختر خداحافظی نمونه کامل یک اثر کمدی درام به حساب می‌آید و به لحاظ داستان نیز با اثری روبرو هستیم که تماشای آن حال مخاطب را خوب می‌کند. ماجرای داستان فیلم دختر خداحافظی از این قرار است که هنرپیشه‌ای آپارتمانی را از دوستش در منهتن اجاره می‌کند. اقامت این هنرپیشه در آپارتمان جدید زندگی وی را تغییر می‌دهد زیرا خانمی که دوست‌دختر سابق یکی از دوستانش است در این آپارتمان اقامت زندگی می‌کند. این خانم دختر زیبارویی هم دارد و ماجراهای بامزه و سرگرم‌کننده‌ای میان شخصیت‌های داستان شکل می‌گیرد.

شکسپیر عاشق

اگر خاطرتان باشد فیلم شکسپیر عاشق در سال ۱۹۹۹ جایزه‌های اسکار را درو کرد. این فیلم در ۱۳ رشته نامزد شد و در نهایت توانست ۷ جایزه اسکار را از آن خود کند. همان‌گونه که از نام فیلم پیداست به عاشق‌پیشگی شکسپیر، نویسنده شهیر می‌پردازد. اما بیشتر قسمت‌های داستان این فیلم ساختگی است و این شرایط جذابیت بیشتری به داستان شکسپیر عاشق داده است.

گوئینت پالترو زیبارو و جوزف فینز خوش‌تیپ، هنرپیشه‌های نقش اول شکسپیر عاشق به حساب می‌آیند. ماجرای این فیلم داستان زندگی نمایشنامه نویس فقیر و جویای نامی با نام ویلیام شکسپیر را در قرن ۱۶ میلادی روایت می‌کند. در آن زمان شکسپیر مشغول کار برای نگارش نمایشنامه رومئو و ژولیت بود. اما در به پایان بردن نمایشنامه مشکل داشت و کار آن‌گونه که می‌خواست پیش نمی‌رفت.

در این بین در حین انتخاب بازیگر برای نمایشنامه‌اش، با جوان هنرپیشه‌ای با نام توماس آشنا می‌شود. از قضای روزگار، در منزل توماس دختر جوانی با نام ویولا زندگی می‌کند. ویلیام به ویولا نرد عشق می‌بازد و دلباخته او می‌شود. این عشق آتش نویسندگی را در دل ویلیام شکسپیر روشن می‌کند و ماجراهای عاشقانه‌‌ای در ادامه فیلم رقم می‌خورد.

فیلم آواز در باران

طرفداران سینمای کلاسیک را به ۲ دسته کلی می‌توان تقسیم کرد. آنهایی که فیلم آواز در باران (Singin’ in the Rain)، را دیده‌اند و آنهایی که می‌خواهند در اولین فرصت آواز در باران را تماشا کنند. این فیلم مقام اول را در ۱۰۰ فیلم برتر موزیکال بنیاد فیلم آمریکا از آن خود کرده است. انصافاً هم باید گفت این همه تعریف و تمجید از فیلم آواز در باران بی‌دلیل نیست و با اثری موزیکال روبرو هستیم که حال‌و‌هوای تماشاگر را خوب می‌کند.

ماجرای فیلم آواز در باران در سال‌ ۱۹۲۸ در هالیوود روایت می‌شود. در آن زمان دان با بازی جین کلی و لینا با هنرنمایی جین هیگن، نقش ۲ هنرپیشه پرطرفدار هالیوود را ایفا می‌کنند که فیلم‌های آنها یکی پس از دیگری پرفروش می‌شود. فیلم‌هایی که این ۲ هنرپیشه می‌ساختند، آثار صامتی بود تا اینکه پای سینمای ناطق به هالیوود بازی می‌شود و مشکلات متفاوتی پیش روی این ۲ هنرپیشه قرار می‌گیرد.

صحنه رقص و آوازخوانی زیر بارانِ جین کلی در فیلم آواز در باران به صحنه‌ای جاودان در تاریخ سینمای موزیکال تبدیل شد. جالب است بدانید جین کلی برای ساخت این صحنه به مدت ۷ روز، روزی شش ساعت در ریز باران مصنوعی آواز خواند. این شرایط سرماخوردگی شدیدی را برای جین کلی به دنبال داشت. اما کلی به‌رغم تب شدید، دست از کار نکشید با تب‌و‌لرز، یکی از جاودانه‌ترین صحنه‌های فیلم‌های موزیکال را به تصویر کشید و نام خود را در تاریخ سینمای هالیوود ماندگار کرد. فیلم آواز در باران به لحاظ داستان عاشقانه نیز اثر برجسته‌ای در سینمای درام است و مقام شانزدهم در فهرست ۱۰۰ فیلم عاشقانه تاریخ را در بنیاد فیلم آمریکا از آن خود کرده است.

خانم داوت‌فایر

رابین ویلیامز دوست‌داشتنی مدتی است که از این دنیا پر کشیده و علاقه‌مندان را داغدار کرده است. این هنرپیشه مهربان اکنون در میان ما نیست، اما آثاری از خود به جای گذاشته که از تماشای آنها سیر نمی‌شویم. یکی از این آثار، فیلم دوست‌داشتنی خانم داوت فایر (Mrs. Doubtfire)، است. در فیلم خانم داوت‌فایر در کنار رابین ویلیامز، پیرس برازنان، متیو لارنس و سالی فیلد نیز ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم خانم داوت‌فایر یکی از پدرانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست. نقش اول این فیلم مردی است با نام دانیل هیلارد که نقش وی را رابین‌ ویلیامز ایفا می‌کند. دانیل به تازگی از همسر خود جدا شده، اما همسرش که نقش او را سالی فیلد بازی کرده، اجازه نمی‌دهد دانیل فرزندانش را ملاقات کند. در این بین سالی آگهی درخواست پرستار می‌دهد. دانیل از این آگهی باخبر می‌شود و خودش را به شکل پیرزنی مهربان گریم می‌کند. به این ترتیب دانیل در لباس مبدل شرایطی برای پرستاری و حضور در کنار فرزندانش پیدا می‌کند.

گریم رابین ویلیامز در فیلم خانم وات‌فایر و ایفای نقش‌باور پذیر وی به عنوان خانم پرستاری سالخورده جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی را به فیلم خانم داوت‌فایر اختصاص می‌دهد.

خوب، بد، زشت

از فیلم‌های درام و عاشقانه‌ای گفتیم که از تماشای آنها سیر نخواهید شد. اکنون نوبتی هم که باشد، نوبت فیلمی وسترن است که جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران سبک وسترن اسپاگتی دارد. فیلم خوب، بد، زشت، آخرین نسخه از سه‌گانه معروف دلار به کارگردانی سرجو لئونه، کارگردان افسانه‌ای است.

برای تعریف از فیلم خوب، بد، زشت کافی است به این نکته اشاره کنیم که حتی‌ سخت‌گیرترین منتقدهای سینما این فیلم را به‌عنوان بهترین فیلم وسترن تاریخ معرفی می‌کنند. فیلم خوب، بد، زشت به لحاظ موسیقی نیز اثری برجسته در کارنامه فیلم‌های وسترن شناخته می‌شود. انیو موریکونه، آهنگساز افسانه‌ای، موسیقی فراموش‌نشدنی برای فیلم خوب، بد، زشت آماده کرد تا این فیلم به نماد جاودانه‌ای از دنیای غرب وحشی تبدیل شود.

فیلم خوب، بد، زشت به لحاظ هنرپیشه نیز چیزی کم‌وکسر ندارد و کلینت ایستوود، معروف‌ترین هنرپیشه فیلم‌های وسترن در کنار لی‌ وان کلیف و ایلای والاک، نقش‌‌آفرینی چشمگیری در این فیلم از خود به یادگار گذاشته‌اند. این موارد باعث شده تا مخاطبین از تماشای خوب، بد، زشت سیر نشوند.

جان‌سخت

این روزها فیلم‌های درخشانی از بروس ویلیس شاهد نیستیم و این هنرپیشه افسانه‌ای درخششی در پرده نقره‌ای ندارد. اما سال‌ها پیش، بروس ویلیس با نقش‌آفرینی در فیلم جان‌سخت، تعریفی تازه و خلاقانه از فیلم‌های پرزدوخورد را پیش روی علاقه‌مندان قرار داد.

جان‌سخت محصول سال ۱۹۸۸ است. این فیلم پس از اکران به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کرد و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های اکشن شد. به همین دلیل از آن زمان تاکنون نسخه‌های متفاوتی از جان‌سخت به پرده نقره‌ای راه پیدا کرده‌اند. اما انصافاً باید اعتراف کرد هیچ‌کدام از این فیلم‌ها، جای نسخه اول جان‌سخت را نمی‌گیرند.

فیلم جان‌سخت ماجرای پلیس جوانی را حکایت می‌کند که تک‌و‌تنها به نبرد تروریست‌های بین‌المللی می‌رود. این پلیس که در فیلم با نام جان مکلین شناخته می‌شود، دربرابر دشوارترین حمله‌ها مقاومت می‌کند و دشمنان قادر نیستند وی را از پا در بیاورند. جان‌سخت صحنه‌های پرزدوخوردی دارد که لذت تماشای چندین‌باره این فیلم را بیشتر کرده‌است.

نابودگر ۲: روز داوری

مجموعه‌ فیلم‌های نابودگر به اندازه‌ای تماشایی هستند که از زمان ساخت اولین نسخه این فیلم‌ها، تاکنون هر از چند سالی شاهد انتشار نسخه‌ای جدید از نابودگر هستیم. اما درمیان تمامی نسخه‌های ساخته شده از این مجموعه فیلم‌ها، نابودگر ۲: روزداوری بهترین فیلم شناخته می‌شود. در نتیجه مطمئن هستیم نابودگر ۲ را دیده‌اید و دنبال فرصتی می‌گردید تا یک‌بار دیگر به تماشای دوباره این فیلم بنشینید.

فیلم نابودگر ۲ به لحاظ داستان نیز، اثری مطرح در دنیای فیلم‌های پرزدوخورد به‌حساب می‌‌آید. این فیلم آینده‌ای تسخیر شده توسط ماشین‌ها را به تصویر می‌کشد و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های آرنولد شوارتزنگر را در نابودگر ۲: روز داوری، شاهد هستیم.

غرور و تعصب

علاقه‌مندان آثار کلاسیک، جین آستن، نویسنده برجسته بریتانیایی را به خوبی می‌شناسند. این نویسنده اثر معروف و شناخته‌‌شده‌ای با نام غرور و تعصب دارد. این رمان یکی از مهم‌ترین آثار کلاسیک سده هجدهم و نوزدهم انگلیس به‌حساب می‌آید. به همین دلیل نیز تاکنون اقتباس‌های بیشماری را از رمان غرور و تعصب شاهد بوده‌ایم.

یکی از معروف‌ترین این اقتباس‌ها، فیلم غرور و تعصب محصول سال ۲۰۰۵ است. این فیلم در هفتاد و هشتمین مراسم اسکار توانست در ۴ رشته نامزد شود و کیرا نایتلی، درخشش چشمگیری در نقش الیزابت بنت در فیلم غرور و تعصب از خود به جای گذاشت. ماجرای غرور و تعصب همان‌گونه که از نام آن پیداست به سنت‌ها و باورهای مردمان انگلستان اشاره می‌کند. در آن زمان خانواده‌ای ۵ دختر دارند و مادر این خانواده خوشبختی این دخترها را در ازدواج می‌بیند. اما دختران جوان و سرکش این خانواده هرکدام شیطنت‌های خاص خودشان را دنبال می‌کنند و ماجراهای عاشقانه‌ و احساسی را در این فیلم شاهد هستیم.

غرور و تعصب نه تنها کتابی جاودانه در ادبیات بریتانیا شناخته می‌شود، بلکه نسخه سینمایی این فیلم محصول سال ۲۰۰۵ نیز در گروه فیلم‌هایی قرار دارد که تماشای آنها حال مخاطب را خوب می‌کند و از دیدن آن سیر نمی‌شود.

فیلم نیش

مگر امکان دارد فیلمی از پل نیومن، رابرت ردفورد و رابرت شاو ببینیم و حال‌مان خوب نشود؟ به همین دلیل حضور این هنرپیشه‌های سرشناس در یکی از آثار کلاسیک دنیای سینما را به فال نیک گرفتیم تا به فیلم نیش (Sting)، به‌عنوان اثری اشاره کنیم که از تماشای آن سیر نخواهید شد.

فیلم نیش در سال ۱۹۷۳ اکران شد و داستان آن در دهه ۱۹۳۰ روایت می‌شود. در آن زمان رابرت درفورد در نقش جانی هوکر، یکی از جیب‌برهای شهر است و درآمد خود را خرج قمار و عیاشی می‌کند. به ناگاه سایه همای سعادت روی سر این تبهکار می‌افتد و جیب یکی از ثروتمندان شهر را می‌زند. در این سرقت، همدست جانی هوکر کشته می‌شود تا جانی به فکر انتقام از این مرد ثروتمند درآید. فیلم نیش در ۱۱ رشته نامزد اسکار شد و توانست ۷ جایزه اسکار را به خانه ببرد. بازی درخشان رابرت ردفورد و پل نیومن، فیلم نیش را به اثری تبدیل کرده که علاقه‌مندان گاه‌و‌بیگاه به فکر تماشای دوباره این اثر می‌افتند.

فیلم زندگی زیباست

به‌عنوان آخرین فیلم از فهرست فیلم‌های حال‌خوب‌کن، به فیلم زندگی زیباست رسیدیم. این فیلم در تمامی فهرست‌های برترین آثار کمدی درام دنیا، مقام اول را دارد. فیلم زندگی زیباست فیلمی است که اگر فیلم‌های دیگر این فهرست را تماشا کردید و حالتان خوب نشد. این فیلم قطعاً سرزندگی را در شما تازه خواهد کرد.

فیلم زندگی زیباست ۲ قسمت مهم دارد، قسمت اول این فیلم با روایتی کمدی درام دنبال می‌شود و دومین قسمت فیلم، داستان روایتی جدی پیدا می‌کند. فیلم زندگی زیباست به لحاظ هنری نیز یکی از برجسته‌ترین آثار سینمای کمدی درام به‌حساب می‌آید.

این فیلم توسط روبرتو بنینی، کارگردان و بازیگر شناخته شده ایتالیایی در سال ۱۹۹۷ به  پرده نقره‌ای راه پیدا کرد و افرادی که آن را تماشا کرده‌اند، هر از گاهی به پای تماشای مجدد زندگی زیباست می‌پردازند.

زندگی زیباست در سال ۱۹۹۸ جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان و بهترین بازیگر مرد، را از آن خود کرد تا ارزش هنری این فیلم اثبات شود. فیلم زندگی زیباست داستان عشق پدری مهربان به فرزند خود را روایت می‌کند. این پدر که نقش وی را روبرتو بنینی اجرا می‌کند در گیرودار جنگ جهانی دوم به همراه پسر کوچکش گرفتار نیروهای آلمانی می شود و سر از اردوگاه کار اجباری در می‌آورد.

اما پدر داستان ما که نمی‌خواهد فرزند کوچکش رنج اردوگاه را تحمل کند، وانمود می‌کند که حضور آنها در ارودگاه کار اجباری، قسمتی از یک بازی خیالی است. این شرایط فضای خشن اردوگاه را برای کودک به محیطی بامزه تبدیل می‌کند. عشق و محبت پدر به فرزند در فیلم زندگی زیباست موج می‌زند و از فیلمی صحبت می‌کنیم که امکان ندارد ببینید و حالتان خوب نشود.

همان‌گونه که وعده داده بودیم، در این فهرست فیلم‌هایی را با شما درمیان گذاشتیم که تماشای آنها حال مخاطب را خوب می‌کند. مطمئن هستیم اگر این فیلم‌ها را دیده‌اید، مطالعه این فهرست بهانه‌ای برای تماشای دوباره آنها باشد. اگر هم تاکنون اثری در میان آثار این فهرست را ندیده‌اید، در اولین فرصت تماشای فیلم‌های حال‌خوب‌کنی که با شما درمیان گذاشتیم را به برنامه آخر هفته خود اضافه خواهید کرد.

در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم سابقه درخشانی در تماشای فیلم‌های باارزش دارید، در قسمت نظرات برای ما از فیلم‌هایی بگویید که به چندین بار تماشا می‌ارزد و حال مخاطب را خوب می‌کند.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی