ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

فیلمهای موردانتظار دنیای پسا کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا مردمان جهان را در قرنطینه‌ای درازمدت فرو برد. خطر ابتلای کرونا سالن‌های سینما را به تعطیلی کشاند و وضعیت فیلم‌های سینمایی و سریال‌های مهمی که چشم‌انتظار آنها بودیم را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. این ویروس منحوس جان بسیاری از سینماگران داخلی و خارجی را گرفت و علاقه‌مندان سینما را عزادار کرد. خوشبختانه روزهای سخت کرونا را پشت‌سر گذاشته‌ایم و از گوشه‌ و کنار دنیا خبرهای خوشی برای مبارزه با کرونا به گوش می‌رسد. سینماگران نیز که ماه‌ها دست روی دست گذاشته‌‌اند و کرونا کارهای آنها را به تعویق انداخته، در سال ۲۰۲۱ سلانه‌سلانه پروژه‌های خود را از سر می‌گیرند. این وضعیت باعث شده تا سالی پررونق و سرشار از فیلم‌های سینمایی دیدنی را در سال ۲۰۲۱ میلادی پیش‌بینی کنیم. به همین منظور قصد داریم با هم به فیلم‌های مهمی که قرار است در سال ۲۰۲۱ اکران شوند، نگاهی داشته باشیم و ببینیم سینماگران مطرح دنیا برای دوران پس از کرونا در سال ۲۰۲۱ چه برنامه‌هایی دارند.

عشایر

فیلم عشایر (Nomadland)، که در ایران با نام سرزمین‌ آواره‌ها نیز شناخته می‌شود، یکی از آثار درخشان سال ۲۰۲۱ میلادی است. عشایر در اکران خصوصی در جشنواره فیلم ونیز، جایزه شیر طلایی این جشنواره را از آن خود کرد. فیلم عشایر توسط کلویی ژائو (Chloe Zhao)، کارگردان سرشناس چینی روانه پرده سینماهای جهان خواهد شد.

کلویی ژائو در سال ۲۰۲۱ حسابی هنرنمایی کرده و در کنار کارگردانی فیلم عشایر، فیلم ابرقهرمانی و موردانتظار جاودانگان (Eternals)، را نیز به روی پرده خواهد برد. عشایر به لحاظ کارگردانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بسیاری از منتقدین ترازاول سینما، جدیدترین اثر کلوئی ژائو را نامزد دریافت جایزه اسکار کارگردانی می‌دانند.

فرانسیس مک‌دورمند (Frances McDormand)، که هنرنمایی او را برای بازی در فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری، دیدیم. در فیلم عشایر نقش زنی بی‌اصل و نسب را بازی می‌کند که داخل یک ون زندگی می‌گذراند. این فیلم به لحاظ داستان یکی از تاثیرگذارترین آثار ۲۰۲۱ است و تماشای آن را به علاقه‌مندان فیلم‌های درام پیشنهاد می‌کنیم.

موربیوس

سالی نیست که در آن شاهد اکران چند فیلم ابرقهرمانی نباشیم، در این بین خوشبختانه سال ۲۰۲۱ سالی پرهیجان برای آثار ابرقهرمانی است چرا که فیلم موردانتظار موربیوس (Morbius)، قرار است در این سال اکران شود. جرد لتو (Jared Let)، خواننده‌، کارگردان و بازیگر سرشناس که هنرنمایی او در فیلم مرثیه‌ای برای رویا را هرگز فراموش نمی‌کنیم، در فیلم موربیوس در نقش ابرقهرمانی خون‌آشام حضور پیدا کرده است.

اگر به شخصیت‌های ابرقهرمانی علاقه دارید حتماً با ما هم عقیده‌اید که موربیوس شخصیتی ابرقهرمانی با داستانی قوی است که در فیلم‌های ابرقهرمانی کمتر به آن توجه شده است. به همین دلیل ایفای نقش جرد لتو را در فیلم موربویس باید به فال نیک گرفت و مطمئن بود که با یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی در سال ۲۰۲۱ طرف خواهیم بود.

زمانی برای مردن نیست

 سَم مندز (Sam Mandes)، در سال ۲۰۱۲ شخصیت جیمزباند را با فیلم اسکای‌فال (SkyFall)، راهی پرده نقره‌ای کرد و در سال ۲۰۱۵ نسخه‌ای دیگر از فیلم‌های جیمز باند با نام اسپکتر (Spectr)، را در اختیار علاقه‌‌مندان جیمز باند قرار دارد. هر دو فیلم جیمز باند با کارگردانی سم مندز تحسین منتقدین و علاقه‌مندان را به دنبال داشت. به همین دلیل انتظار داشتیم سم مندز کارگردانی فیلم بعدی جیمز باند با نام زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)، را بر عهده بگیرد. اما بر خلاف انتظار مندز اعلام کرد که دیگر حاضر به ساخت نسخه‌ای جدید از جیمز باند نیست.

دنیل کریگ، هنرپیشه خوش‌تیپ جیمز باند نیز خبر داد که دیگر نمی‌خواهد در فیلمی جدید از این مجموعه فیلم‌ها حضور پیدا کند. این وضعیت ساخت زمانی برای مردن را به تاخیر انداخت. در نهایت دنیل کریگ حاضر شد لباس جیمز باند را بر تن کند و کری فوکوناگا (Cary Joji Fukunaga)، سکان کارگردانی جدیدترین فیلم جیمز باند را در دست گرفت.

فیلم‌برداری زمانی برای مردن نیست به خوبی پیش رفت تا این فیلم به سد کرونا خورد و وقفه‌ای طولانی در اکران آن ایجاد شد. اکنون این وقفه‌ها به پایان رسیده و علاقه‌مندان جیمز باند در سال ۲۰۲۱ می‌توانند خودشان را مهمان تماشای زمانی برای مردن نیست، با بازی دنیل کریگ، رامی ملک و لئا سیدو کنند.

یک مکان ساکت ۲

حتی اگر به فیلم‌های ترسناک علاقه نداشته باشید، باز هم مطمئن هستیم اسم فیلم یک مکان ساکت را شنیده‌اید. این فیلم در سال ۲۰۱۸ اکران شد و به رغم اینکه هزینه ساخت بسیار کمی داشت، به فروشی چشمگیر در گیشه دست پیدا کرد. این شرایط زمینه را برای ساخت دومین نسخه از یک مکان ساکت مهیا کرد. اما این فیلم نیز پس از پایان مراحل تولید به سد کرونا برخورد کرد و جلوی اکران آن گرفته شد.

در سال ۲۰۲۱ یک مکان ساکت ۲ با بازی امیلی بلانت، در پرده نقره‌ای به نمایش در خواهد آمد. در دومین نسخه از فیلم یک مکان ساکت،‌ شاهد ادامه داستان این فیلم هستیم و امیلی بلانت به همراه خانواده‌اش از مکان امنی که در آن حضور داشتند، بیرون می‌آیند و به دل خطر می‌زنند. با توجه به درخششی که از یک مکان ساکت دیدیم، امیدواریم دومین نسخه از این فیلم نیز به اثری خوش‌ساخت و البته ترسناک در سال ۲۰۲۱ تبدیل شود.

دیشب در سوهو

اگر سریال تماشایی بازی تاج و تخت را دیده‌اید، حتماً دایانا ریگ، بازیگر نقش اولنا تایرل را می‌شناسید. این هنرپیشه انگلیسی در سال ۲۰۲۰ دارفانی را وداع گفت. آخرین حضور دایانا ریگ در فیلم دیشب در سوهو (Last Night In Soho)، است. این فیلم برای سریال‌دوستان ویژگی‌ دیگری نیز دارد و این ویژگی چیزی نیست به غیر از حضور آنیا تیلور-جوی در فیلم دیشب در سوهو.

از آنجایی که آنیا تیلور جوی اخیرا در سریال پرطرفدار گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)، هنرنمایی چشمگیری را از خود به جای گذاشت، انتظار می‌رود در فیلم دیشب در سوهو نیز شاهد درخشش این هنرپیشه جوان و زیبارو باشیم. این فیلم داستانی روانشناختی و ترسناک دارد و ماجرای آن از این قرار است که دختری جوان با بازیگری آنیا تیلور جوی که علاقه‌زیادی برای حضور در صنعت مدلینگ دارد، به دنبال اتفاقی غیرمنتظره و عجیب راهی دهه ۶۰ میلادی می‌شود. او در این دوران با یکی از خواننده‌های مورعلاقه‌‌اش دیدار می‌کند اما لندن دهه ۶۰، با لندنی که این روزها مردم در آن زندگی می‌کنند، تفاوت‌های زیادی دارد و اتفاق‌های ناگوار و ترسناکی سر راه شخصیت‌های داستان قرار می‌گیرد.

بیوه سیاه

برای شما گفتیم که سال ۲۰۲۱ سال پرهیجانی برای طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی است و سینماگران در این سال آثار برجسته‌ای در دنیای ابرقهرمان‌ها پیش روی مخاطبین قرار می‌دهند. یکی از این فیلم‌ها که چندین سال است انتظار آن را می‌کشیم، بیوه سیاه (Black Widow)، است.

اگر از طرفداران دوآتشه فیلم‌های ابرقهرمانی هستید، حتماً به خوبی می‌دانید که پروژه ساخت بیوه سیاه از سال ۲۰۰۴ آغاز شد. در آن زمان اسکارلت جوهانسون، ایفای نقش بیوه سیاه را در مجموعه فیلم‌های مرد آهنی و انتقام‌جویان بر عهده گرفت. جوهانسون از شخصیت بیوه سیاه راضی بود و اعلام کرد که تمایل زیادی برای ساخت فیلمی مستقل بر اساس این شخصیت دارد.

این وضعیت جان تازه‌ای به پروژه ساخت فیلم بیوه سیاه وارد کرد تا فیلمبرداری این فیلم در سال ۲۰۱۹، آغاز شود. این فرایند به خوبی پیش رفت تا اینکه دنیا گرفتار ویروس کرونا شد و سینماگران ترجیح دادند اکران آثار مطرح خود را به پایان همه‌گیری کرونا موکول کنند. خوشبختانه مراحل ساخت بیوه سیاه به پایان رسیده و علاقه‌مندان این شخصیت ابرقهرمانی در سال ۲۰۲۱ به تماشای بیوه سیاه با هنرنمایی اسکارلت جوهانسون خواهند نشست.

سریع و خشن ۹

اولین نسخه از مجموعه فیلم‌های سریع و خشن در سال ۲۰۰۱ با موضوع مسابقه‌های خیابانی ماشین به روی پرده نقره‌ای رفت و به موفقیت جهانی دست یافت. از آن زمان تاکنون ۸ نسخه از فیلم‌های سریع و خشن ساخته شده و شخصیت‌های این فیلم که ابتدا به مسابقه‌های خیابانی مشغول بودند، در فیلم‌های اخیر سریع و خشن با تبهکارانی بین المللی روبرو می‌شوند و دنیا را از نابودی نجات می‌دهند.

تجربه نشان داده هر چند سال یک بار نسخه‌ای جدید از سریع و خشن روانه سینما می‌شود و در سال ۲۰۲۱ نیز نسخه‌ای جدید از این مجموعه فیلم‌ها با نام سریع و خشن ۹، اکران خواهد شد. از قرار معلوم در نسخه جدید این فیلم، دامینیک به پیکار قاتل بین المللی با نام جاکوب می‌رود. جاکوب برادر دامینیک است و رزم این دو برادر در سریع و خشن ۹، لحظه‌هایی سرشار از هیجان را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. با این حساب اگر اهل هیجان هستید و می‌خواهید آدرنالین خون‌تان را حسابی افزایش دهید، تماشای سریع و خشن ۹ را در سال ۲۰۲۱ از دست ندهید.

احضار ۳

اولین نسخه از مجموعه فیلم‌های ترسناک احضار در سال ۲۰۱۳ روانه سالن‌های سینما شد و این فیلم توانست جای پای خود را به عنوان اثری ترسناک در سینمای هالیوود محکم کند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۶ دومین نسخه از فیلم‌های احضار روانه پرده نقره‌ای شد. این فیلم نیز همانند نسخه اول توانست تماشاگران را حسابی بترساند و مو بر تن آنها سیخ کند.

از سال ۲۰۱۶ به بعد خبرهای مختلفی از ساخت سومین نسخه از احضار به گوش رسید تا اینکه در سال ۲۰۲۱ نوید اکران احضار ۳: شیطان مرا وادار به این کار کرد، به گوش رسید. از آنجایی که مجموعه فیلم‌های احضار پس از جن‌گیر، ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به حساب می‌آیند. بدون شک احضار ۳ نیز یکی از ترسناک‌ترین آثار سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

تاپ گان: ماوریک

این روزها تام کروز را به عنوان یکی از بهترین هنرپیشه‌‌های فیلم‌های اکشن و پرزدوخورد می‌شناسیم. به همین دلیل فیلم‌های بیشماری در کارنامه این بازیگر به چشم می‌خورد که یکی از دیگری هیجان‌انگیزتر است. جالب است بدانید فیلم تاپ گان (Top Gun)، محصول سال ۱۹۸۶، راه تمام کروز را برای حضور در فیلم‌های اکشن باز کرد. این روزها حدود ۳۴ سال از اکران اولین نسخه تاپ گان می‌گذرد. به همین دلیل تام کروز که میان‌سالگی را پشت سر می‌گذارد، یک بار دیگر در سال ۲۰۲۱ در کابین خلبان هواپیمای جنگی می‌نشیند تا تاپ گان: ماوریک (Top Gun : Maverick)، به یکی از پرانتظارترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۱ تبدیل شود.

تاپ گان: ماوریک دنباله داستان نسخه اول این فیلم را دنبال می‌کند و این‌گونه که در تبلیغات آن دیده‌ایم، صحنه‌های هیجان‌انگیزی از نبردهای هوایی را در این فیلم شاهد خواهیم بود.

شانگ چی و افسانه ده حلقه

در این قسمت به بیست و پنجمین فیلم در دنیای سینمایی مارول رسیدیم. فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings )، داستان شخصیتی با نام شانگ چی را به تصویر می‌کشد که ید طولایی در ورزش‌های رزمی دارد. این شخصیت برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ در قالب فیلمی با نام شانگ چی به دنیای سینما راه پیدا کرد. اکنون حدود نیم سده از حضور شانگ چی در سینما می‌گذرد و شانگ چی که در ۲۰۲۱ می‌بینیم،‌ تفاوت‌های زیادی دارد و داستانی مدرن و امروزی را در این فیلم شاهد خواهیم بود.

سایمون لو (Simu Liu)، کارگردان چینی کانادایی که تاکنون آثار ارزشمندی را از ایشان دیده‌ایم، کارگردانی شانگ چی و افسانه ده حلقه را بر عهده دارد و با توجه به تبلیغاتی که از این فیلم دیدیم، انتظار می‌رود طرفداران فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به تماشای اثری هیجان‌انگیز و مهیج بنشینند.

هرج و مرج فضایی ۲

با نگاهی به آثار برجسته‌ای که قرار است در سال ۲۰۲۱ اکران شود به راحتی متوجه خواهید شد که سینماگران در این سال نسخه‌های مختلفی از فیلم‌های چند دهه گذشته را بازسازی کرده‌اند. یکی از این آثار هرج و مرج فضایی ۲ است. اگر خاطرتان باشد در دهه ۹۰ میلادی فیلم هرج و مرج (Space Jam)، اکران شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

در نسخه جدید فیلم هرج و مرج فضایی جیمز لبرون (James LeBron)، فوق‌ستاره دنیای بسکتبال، در نقش خودش حضور پیدا کرده و چند فوق ستاره دیگر نیز در هرج و مرج فضایی ۲ حضور دارند. شخصیت‌های کارتونی بامزه‌ای نیز در این فیلم حضور دارند و با توجه به نسخه‌ای که از هرج و مرج فضایی یک دیده‌ایم، امیدواریم در هرج و مرج فضایی ۲ با فیلمی با داستانی کمدی طرف باشیم که صحنه‌های شادی را پیش روی تماشاگران قرار دهد.

جوخه انتحار ۲

علاقه‌مندان فیلم‌های ابرقهرمانی به درستی به خاطر دارند که در سال ۲۰۱۶، ابرقهرمان‌هایی در فیلم جوخه انتحار گرد هم آمدند و فیلمی هیجان‌انگیز را به تصویر کشیدند. این فیلم در آن زمان طرفداران و مخالفان خاص خودش را داشت. اما از آنجایی که جوخه انتحار در مجموع به فروش خوبی رسید، زمینه ساخت جوخه انتحار ۲ فراهم شد.

در جوخه انتحار ۲، طبق روال داستان این مجموعه فیلم‌ها، گروهی از ابرقهرمان‌هایی که کارهای بدی در زندگی انجام داده‌‌اند، دور هم جمع می‌شوند تا با انجام کارهای خوب و دفاع از دنیا، راه رستگاری را در پیش بگیرند. اگر جوخه انتحار را دیده باشید حتماً یادتان هست که در این فیلم مارگو رابی در نقش دکتر هارلی کوئین، حضور پیدا کرد و بازی چشم‌گیری را پیش روی مخاطبان قرار داد. در نسخه دوم جوخه انتحار نیز مارگو رابی در کنار ادریس البا حضور دارد تا جوخه انتحار ۲ را به فیلمی هیجان‌انگیز تبدیل نمایند.

تلماسه

مجموعه کتاب‌های تلماسه (Dune)، به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ژانر علمی تخیلی درسرتاسر دنیا شناخته می‌شود. فرانک هربرت، نویسنده تلماسه، این کتاب را در سال ۱۹۶۵ نوشت و از آن زمان تاکنون اقتباس‌های مختلفی از داستان تلماسه شده است. یکی از مهم‌ترین این اقتباس‌ها را می‌توان فیلم تلماسه، محصول سال ۱۹۸۴ دانست. این فیلم را دیوید لینچ، کارگردان پرآوازه هالیوود روانه پرده نقره‌ای کرد.

اگر به فیلم‌های علمی تخیلی علاقه داشته باشید حتما به خوبی می‌دانید که تلماسه دیوید لینچ، آن‌گونه که باید و شاید نتوانست عظمت این رمان را در فیلم بازتاب بدهد. از این زمان سال‌ها گذشت تا اینکه یک بار دیگر دنی وینلوو (Denis Villeneuve)، برای ساخت نسخه جدیدی از تلماسه آستین بالا زد.

در تلماسه محصول سال ۲۰۲۱ هنرپیشه‌های ترازاولی حضور دارند و طرفداران دوآتشه تلماسه با توجه به تبلیغاتی که از این فیلم‌ دیده‌اند اعتراف می‌کنند که تلماسه جدید به داستان کتاب پایبند است. با این حساب می‌توان گفت بدون شک تلماسه هیجان‌‌انگیزترین فیلم علمی تخیلی ۲۰۲۱ خواهد بود.

ماموریت غیرممکن ۷

تام کروز در حال ایفای نقش در فیلم ماموریت غیرممکن ۴

برای شما گفتیم که تام کروز به رغم اینکه پا به سن گذاشته، اما هنوز هم یکی از چهره‌های درخشان در فیلم‌های اکشن به حساب می‌آید. جالب است بدانید در میان تمام نقش‌‌های مطرحی که تام کروز در فیلم‌های پرزدوخورد بر عهده گرفته، نقش اِتان هانت (Ethan Hunt)، در فیلم‌های ماموریت غیرممکن را بیشتر از دیگر نقش‌های اکشن دوست دارد.

به همین دلیل نیز در اکثر صحنه‌های خطرناک مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن، تام کروز بدلکاری‌ها را شخصاً انجام می‌دهد. این رویکرد باعث شده تا فیلم‌های ماموریت غیرممکن هیجان‌ خالصی داشته باشد و با فیلم‌هایی طرف باشیم که آدرنالین تماشاگران را افزایش می‌دهد. هفتمین نسخه از مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن در سال ۲۰۲۱ اکران خواهد شد و مطمئن هستیم به تماشای یکی از هیجان‌ترین فیلم‌های اکشن سال خواهیم نشست.

سعی کردیم به تمامی آثار برجسته‌ای که سینماگران برای اکران در دوران پسا کرونا آماده‌ کرده‌اند، نگاهی داشته باشیم. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که همه‌گیری کرونا حساب و کتاب‌های بسیاری از سینماگران را بر هم زد و چه بسا فیلم‌هایی که تولیدکنندگان وعده از انتشار آنها در سال ۲۰۲۱ داده‌اند، برای اکران در سال‌های بعدی موکول شوند. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات سودمندی از برنامه سینماگران بزرگ دنیا برای فیلم‌‌های دوران پس از کرونا دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید و به مطرح‌ترین فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۱ چشم‌انتظار آنها هستید اشاره کنید.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی