ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم آشوب مدام

طرفداران فیلم‌های پر زدوخورد، داگ لیمان (Doug Liman)، را به خوبی می‌شناسند و در جریان هستند که لیمان فلیم بد نمی‌سازد. خوشبختانه این کارگردان پرآوازه در سال ۲۰۲۱ با انتشار فیلم آشوب مدام، (Chaos Walking)، به طرفداران ثابت کرد که دست از کار نکشیده است. فیلم آشوب مدام در ژانر آثار علمی تخیلی ماجراجویی قرار می‌گیرد و همان‌گونه که در دیگر آثار لیمان دیده‌ایم در فیلم آشوب مدام با صحنه‌های پرزدوخورد هیجان‌انگیزی روبرو هستیم.

فیلم آشوب مدام در کنار کارگردانی مطرح، از هنرپیشه‌های ترازاولی نیز بهره گرفته که در این زمینه می‌توان به تام هالند و مدز میکلسن اشاره کرد. مدت زیادی از اکران آشوب مدام نمی‌گذرد اما از قرار معلوم این فیلم همانند دیگر آثار داگ لیمان تعریف و تمجیدهای بی‌چون و چرای منتقدان را به دنبال نداشته و با امتیازهای متفاوتی درباره این فیلم سروکار داریم. از آنجایی که از کنار آثار داگ لیمان به راحتی نمی‌توان گذشت، در ادامه با هم به معرفی کوتاهی از فیلم آشوب مدام خواهیم پرداخت و در ادامه نظر منتقدان طرازاول دنیا را درباره جدیدترین اثر داگ لیمان بررسی می‌کنیم.

داستان فیلم آشوب مدام

اگر به رمان‌های علمی‌ تخیلی علاقه‌ داشته باشید حتماً کتاب معروف چاقوی جدایی ناپذیر، (The Knife of Never Letting Go)، اثر پاتریک نس را می‌شناسید. این کتاب اولین نسخه از مجموعه کتاب‌های آشوب مدام است. این کتاب پس از انتشار به سرعت به صدر جدول کتاب‌های پرفروش علمی تخیلی راه یافت در نتیجه سلاطین هالیوود که همیشه آمار کتاب‌های پرفروش را رصد می‌کنند به فکر ساخت نسخه‌ای سینمایی از این کتاب افتادند.

 فیلم آشوب مدام اقتباسی از فیلمنامه کتاب چاقوی جدایی ناپذیر است. داستان آشوب مدام روایتی علمی تخیلی از انسان‌های آینده را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. ماجرای آشوب مدام از این قرار است که در آینده‌ای دور،‌ پسری با نام تاد هیویت با بازی تام هالند، دختری را پیدا می‌کند که در سیاره آنها افتاده است. نقش این دختر که وایولا نام دارد را دیزی ریدلی زیبارو بر عهده گرفته.

دختری که از او صحبت می‌کنیم توانایی‌های عجیب‌و‌غریبی دارد. از طرف دیگر سیاره‌ای که در آن تاد هیویت زندگی می‌کند، به دلیلی عجیب، تمامی زن‌ها ناپدید شده‌اند. مردهای این جزیره نیز گرفتار پدیده‌ای با نام نویز (Noise)، هستند. نویز نوعی نیروی غیرعادی است که تفکرات مردها را بازتاب می‌دهد. در پی اتفاق‌هایی تاد به دیزی قول می‌دهد به هر قیمتی که شده از جان وی در این شرایط سخت محافظت کند. ماجرای فیلم آشوب مدام با این داستان ادامه پیدا می‌کند و اتفاق‌های هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی پیش‌ روی تماشاگران قرار می‌گیرد.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم آشوب مدام

در فهرست عوامل ساخت فیلم آشوب مدام قبل از هر چیزی باید به نام داگ لیمان اشاره کرد. فیلم‌های معروف بازی منصفانه، لبه فردا، آقا و خانم اسمیت، قرنطینه و ساخت آمریکا از اثار برجسته داگ لیمان به حساب می‌آیند. همان‌گونه که می‌دانید این آثار یکی پس از دیگری به فروش چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. این شرایط باعث شد تا سطح انتظار منتقدان از فیلم آشوب مدام به کارگردانی داگ لیمان بالا برود.

تام هالند، هنرپیشه خوش‌آتیه و پرکار در کنار دیزی ریدلی، مدز میکلسن، دمیان بیچیر، نیک جوناس، سینتیا اریوو و کرت ساتر در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند. پاتریک نس، نویسنده کتاب آشوب مدام در کنار کریستوفر فورد، فیلمنامه‌نویس معروف، وظیفه نگارش فیلمنامه نسخه سینمایی آشوب مدام را بر عهده گرفته‌اند.

امتیازها و نظر منتقدان درباره فیلم آشوب مدام

کوین کراست از لس‌آنجلس تایمز – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

این منتقد برجسته لس‌آنجلس تایمز، داگ لیمان را کارگردانی می‌داند که تخصص ویژه‌ای در جان‌بخشیدن به پروژه‌های شکست‌خورده سینمایی دارد. اما به ادعای کراست، لیمان در ساخت فیلم آشوب مدام آن‌گونه که انتظار می‌رود عمل نکرده است. به گفته این منتقد، فیلم سرعت خوبی دارد و صحنه‌های اکشن آن هم قابل ‌قبول است. اما این صحنه‌ها جای خالی ضعف‌های داستانی فیلم را پر نمی‌کند. کوین کراست روایت نسخه سینمایی آشوب مدام را نسبت به کتاب‌های این مجموعه ضعیف می‌داند.

پیتر دبروژ از ورایتی – امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ مدعی است سازندگان فیلم آشوب مدام به جای اینکه راه سخت را برای ساخت این اثر انتخاب کنند و فیلمی با ارزش بالای سینمایی روانه پرده‌ نقره‌ای کنند. راه آسان را انتخاب کرده‌اند و فیلمی سطحی در پیش روی مخاطب قرار داده‌اند.

کریستین هولاب از اینترتینمنت ویکلی – امتیاز ۶۷ از ۱۰۰

هولاب تنها نقطه قوت فیلم آشوب مدام را هنرنمایی میکلسن می‌داند. به گفته این منتقد، میکلسن را پیش از این در نقش‌های منفی مانند هانیبال لکتر دیده‌ایم. اما چیزی که از میکلسن در آشوب مدام می‌بینیم با تمامی شخصیت‌های منفی که پیش از این از وی دیده‌ بودیم تفاوت دارد.

تام یورگنسن از آی‌.‌جی‌.‌ان – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

یورگنسن مدعی است داستان فیلم آشوب مدام، پتانسیل خوبی دارد. اما از پتانسیل‌های این داستان به بهترین شکل در فیلم بهره گرفته نشده است. به همین دلیل نیز آشوب مدام به جای صعود، راه نزول را در پیش گرفته است.

ویلیام ریپس از اسلنت مگزین – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

ریپس مشکل اصلی فیلم آشوب مدام را تناقض‌های داستان این اثر می‌داند. به گفته ریپس در زیر لایه سطحی فیلم، تناقض‌های بیشماری نهفته تا تماشاگر را در دنبال‌کردن روایت داستان سردرگم کند.

بنجامین لی از گاردین – امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

منتقد سرشناس گاردین فیلم آشوب مدام را اثری می‌داند که به راحتی می‌توانست به فیلمی ضعیف تبدیل شود. اما کارگردان این اثر جلوی این فاجعه را گرفت و در نهایت توانست آشوب مدام را به فیلمی معمولی بهبود بخشد. به گفته بنجامین لی، اگر انتظار زیادی از این اثر نداشته باشید، فیلم آشوب مدام، اثری سرگرم‌کننده خواهد بود. اما این فیلم قطعاً به مقداری که برای آن خرج شده نمی‌ارزد و ارزش هنری ندارد.

در مجموعه باید گفت همان‌گونه که منتقدان طرازاول اشاره کردند، فیلم آشوب مدام برای مخاطبانی که به دنبال تماشای فیلم‌های علمی تخیلی می‌گردند، اثری سرگرم‌کننده به‌حساب می‌آید. از طرف دیگر تماشای آشوب مدام برای طرفداران مدز میکلسن و تام هالند نیز بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی