ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم خشم مردانه

فیلمی از جیسون استاتهام، کچل خوش‌‌تیپ هالیوود را سراغ نداریم که پرفروش از آب درنیاید. این هنرپیشه بزن‌بهادر که در فیلم‌ها دمار از روزگار تبهکاران در می‌آورد، در سال ۲۰۲۱ اثری جدید به کارگردانی گای ریچی روانه بازار کرده است. اگر اهل فیلم های تبهکارانه باشید، قطعاً گای ریچی را می‌شناسید. این کارگردان که سابقه ساخت چندین فیلم پرفروش مانند قاب‌زنی (Snath) را در کارنامه‌اش دارد و ۲ اقتباس سینمایی شرلوک هولمز را نیز از وی دیده‌ایم، فیلمی جدید با نام خشم مردانه (Wrath of Man) را روانه پرده نقره‌ای کرده است. همان‌گونه که از نام فیلم خشم مردانه پیداست، با اثری هیجان‌انگیز و پرزدوخورد طرف هستیم که خشونت از سروروی این فیلم می‌بارد. انتشار فیلم جدید گای ریچی با هنرنمایی جیسون استاتهام را به فال نیک می‌گیریم تا با هم در ادامه ببینیم داستان خشم مردانه از چه قرار است. در انتها نیز نگاهی به نظر منتقدان برجسته درباره جدیدترین اثر گای ریچی می‌اندازیم.

داستان فیلم خشم مردانه

اگر با سینمای اکشن فرانسه آشنا باشید به احتمال زیاد فیلم کامیون حمل پول (Cash Truck Convoyeur)، محصول سال ۲۰۰۴ را دیده‌اید. این فیلم را نیکلاس بوخریف (Nicolas Boukhrief) کارگردانی و هنرپیشه فرانسوی روانه سالن‌های سینما کرد. فیلم کامیون حمل پول در کنار فروش چشمگیر در فرانسه، در سینماهای بین‌المللی نیز به موفقیت شایسته‌ای دست یافت.

فیلم کامیون حمل پول دست‌به‌دست شد تا در نهایت به گای ریچی رسید. این کارگردان مطرح پس از تماشای نسخه فرانسوی کامیون حمل پول، به فکر ساخت نسخه‌ای بین‌المللی افتاد. ماحصل این تلاش را در فیلم خشم مردانه شاهد هستیم.

خشم مردانه داستان راننده کامیون حمل پولی را روایت می‌کند که انتقال پول‌‌های گزاف به شغل روزانه‌اش تبدیل شده است. این راننده در هر روز میلیون‌ها دلار را با کامیون حمل پول به جاهای مختلف لس‌آنجلس منتقل می‌کند. از قضای روزگار دزدها به این کامیون حمله می‌کنند و راننده داستانِ ما با بیرحمی تمام دمار از روزگار دزدها در می‌آورد. اینجاست که همکاران این راننده متوجه می‌شوند او مهارت‌های بیشتری به غیر از رانندگی دارد و فردی با توانایی‌های مرگبار است که اهداف شخصی را پشت رانندگی کامیون حمل پول پنهان کرده است.

عوامل و هنرپیشه‌های فیلم کامیون حمل پول

گای ریچی، کارگردان سرشناسی که آثار درخشانی مانند فیلم آقایان (The Gentlemen)، شاه آرتور: افسانه شمشیر و مردی از یو.‌ان.‌سی.‌ال‌.‌ای (Man from UNCLE) را از وی دیده‌ایم، در مقام کارگردانی فیلم خشم مردانه قرار گرفته است. اگر تاکنون آثار گای ریچی را دیده باشید حتماً درجریان هستید که این کارگردان سبک خاصی در ساخت فیلم‌های پرزدوخورد دارد.

فیلم‌های گای ریچی به دیالوگ‌های خاص، شوخی‌های منحصربه‌فرد و صحنه‌های اکشن جذاب معروف است. این ویژگی را به لطف بازی جیسون استاتهام در فیلم خشم مردانه مشاهده می‌کنیم. در کنار استاتهام، هنرپیشه‌های سرشناس دیگری مانند هولت مک‌کالانی (Holt McCallany)، جفری داناوان (Jeffrey Donovan)، جاش هارنت (Josh Harnett) و کریس رایلی (Chris Reilly) نقش‌آفرینی کرده‌اند.

گای ریچی که در کنار کارگردانی،‌ دستی در فیلمنامه‌نویسی هم دارد، نگارش فیلمنامه خشم مردانه را به همراه ایوان اتکینسون (Ivan Atkinson) بر عهده گرفته است. منتقدان از همکاری دوباره جیسون استاتهام و گای ریچی برای ساخت فیلم خشم مردانه استقبال کرده‌اند و امتیازهای روبه‌بالایی را به این فیلم اختصاص داده‌اند. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم نگاهی به نظر منتقدان برجسته هالیوود درباره فیلم خشم مردانه بیاندازیم.

نظر منتقدان درباره فیلم خشم مردانه – جانی اولکسینسکی از نیویورک پست

امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

اولکسینسکی فیلم خشم مردانه را به اندازه دیگر آثار گای ریچی بامزه نمی‌داند. اما به گفته این منتقد برجسته، نبود طنزهایی که تاکنون از گای ریچی سراغ داریم در فیلم خشم مردانه، ارزش این اثر را کمتر نکرده است. جانی اولکسینسکی فیلم خشم مردانه را اثری خاص می‌داند که ضرب‌آهنگ مستمری دارد و مخاطب را با صحنه‌‌های هیجان‌انگیز تا انتهای فیلم همراهی می کند.

مایک لاسل از سان فرانسیسکو کرونیکل – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

لاسل نقطه ضعف فیلم خشم مردانه را روایت داستان آن می‌داند. منتقد فرانسیسکو کرونیکل بر این باور است که داستان فیلم خشم مردانه به عنوان فیلمی تبهکارانه با عقل جور در نمی‌آید. ناگفته نماند مایک لاسل متذکر می‌شود خشم مردانه صحنه‌های پرزدوخوردی دارد که ضعف داستان فیلم را پر می‌کند.

پیتر دبروژ از ورایتی – امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

دبروژ فیلم خشم مردانه را همانند شخصیت نقش اول آن می‌داند. به گفته وی در این فیلم شخصیت اچ، اعتماد‌به‌نفس سرشاری دارد و در دشوارترین لحظه‌ها نیز کاملاً حرفه‌ای برخورد می‌کند. پیتر دبروژ فیلم خشم مردانه را نیز اثری حرفه‌ای می‌داند که تا آخرین لحظه مخاطب را سرگرم نگه می‌دارد.

وارن کانترل از پلی‌لیست – امتیاز صفر از ۱۰۰

وارن کانترل بر خلاف دیگر منتقدان، امتیاز صفر را برای جدیدترین اثر گای ریچی در نظر گرفته است. این منتقد که همیشه امتیازهای بحث‌برانگیزی را برای فیلم‌ها لحاظ می‌کند، خشم مردانه را اثری بسیار خشن با فیلمنامه‌ای خام می‌داند که خبری از خلاقیت در آن نیست. به گفته وارن کانترل فیلم خشم مردانه لحظه‌های کسالت‌باری را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

تای بر از بوستون گلوب – امتیاز ۳۸ از ۱۰۰

فیلم خشم مردانه آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته نظر تای بر، منتقد بوستون گلوب را بدست بیاورد. به گفته این منتقد برجسته، خشم مردانه حتی در هیجان‌انگیزترین صحنه‌ها نیز حالتی دست‌دوم و تکراری دارد. این شرایط باعث شده تا حتی صحنه‌های پرزدوخورد این فیلم نیز آن‌گونه که باید و شاید مخاطب را سرگرم نکند.

مت زولر سیتز از راجر ایبرت – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

زولر فیلم خشم مردانه را اثری می‌داند که به رغم خشونت بسیار زیاد، به رعایت اصول زیباشناختی در سینما پایبند مانده است. این منتقد سرشناس داستان فیلم خشم مردانه را نیز روایتی خاص می‌داند که چهره واقعی تبهکاران را در معرض نمایش تماشاگر قرار می‌دهد.

در مجموع باید گفت جدیدترین اثر گای ریچی به اندازه‌ای در نظر منتقدان خودنمایی کرده که ارزش دارد وقتی را برای تماشای این فیلم قرار دهید. مطمئن باشید تماشای دنیای تبهکارانه این فیلم شما را حسابی سرگرم می‌کند. اگر هم از طرفداران جیسون استاتهام هستید، بدون شک تماشای جدیدترین اثر این کچل‌ خوش‌تیپ را به فال نیک خواهید گرفت.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی