ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم رادیواکتیو

روایت‌های زیادی از «ماری کوری» (Marie Curie)، فیزیکدان برجسته‌ لهستانی دیده‌ایم و شنیده‌ایم و به خوبی در جریان هستیم که «ماری کوری» در کنار همسرش کاشف رادیواکتیو بودند و «ماری کوری» جان شیرین‌اش را در راه علم از دست داد . علاقه این دانشمند و همسرش به علم‌ و‌ دانش به اندازه‌ای بود که دنیای سینما از کنار زندگی «ماری کوری» به راحتی گذر نکرده و تاکنون چندین اقتباس را از زندگی «ماری کوری» شاهد بوده‌ایم. جدیدترین این اقتباس‌ها فیلم رادیواکتیو است که هنرپیشه‌های سرشناس و کارگردان نام‌آشنایی دارد. به همین دلیل در ادامه به معرفی کوتاه فیلم رادیواکتیو می‌پردازیم.

ماجرای ساخت فیلم رادیواکتیو

مراحل ساخت فیلم رادیواکتیو از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در آن زمان «مرجان ساتراپی»، (Marjane Satrapi)، کارگردان ایرانی‌تبار نام‌آشنایی که تاکنون کتاب و فیلم پرسپولیس را از وی خوانده‌ایم و دیده‌ایم، کارگردانی فیلم رادیواکتیو را بر عهده گرفت. در همان زمان مشخص شد که «رزمند پایک»، (Rosamund Pike)، هنرپیشه انگلیسی قرار است نقش ماری کوری را در فیلم رادیواکتیو بر عهده بگیرد. داستان فیلم رادیواکتیو نیز همان‌گونه که انتظار می‌رود بر اساس زندگی و دستاوردهای علمی «ماری کوری» روایت می‌شود و نگارش فیلمنامه رادیواکتیو را «جک تورن»، (Jack Thorne)، فیلمنامه‌نویس انگلیسی بر اساس کتاب «رادیواکتیو: داستانی از عشق و ذرات رادیواکتیو» (Radioactive: Marie & Pierre Curie: A Tale of Love and Fallout)، نوشته «لارِن رِدنیس» (Lauren Redniss)، بر عهده گرفته است. گفته می‌شود که به لحاظ داستان و محتوا، با اثری طرف هستیم که روایتی واقع‌بینانه را از زندگی ماری کوری به نمایش می‌گذارد و در این فیلم هیچ‌کدام از دستاوردهای مهم «ماری کوری» از قلم نیافتاده‌ است.

عوامل ساخت فیلم رادیو اکتیو

«رزمند پایک»، نقش «ماری کوری» را در فیلم رادیواکتیو بر عهده دارد و «سم رایلی» (Sam Riley)،نقش «پیِیر کوری» (Pierre Curie)، همسر «ماری کوری» را ایفا می‌کند. اگر اهل فیلم‌های زندگینامه‌ای باشید، احتمالا فیلم «کنترل»، (Control)، که بر اساس زندگینامه «یان کورتیس»، (Ian Curtis)، هنرمند و خواننده‌ معروف، ساخته شده را دیده‌اید و هنرنمایی «سم رایلی» در نقش «یان کورتیس» در این فیلم به خاطر دارید. به این ترتیب می‌توان گفت با توجه به شناختی که از هنر بازیگری «رزمند پایک» سراغ داریم و بازی‌هایی که تاکنون از «سم رایلی» دیده‌ایم، انتظار می‌رود این دو هنرپیشه به خوبی از عهده ایفای نقش «ماری و پیتر کوری» بر‌آیند.

همان‌گونه که اشاره کردیم «مرجان ساتراپی»، کارگردانی فیلم رادیواکتیو را بر عهده دارد و حدود یک دهه پیش، فیلم انیمیشن «پرسپولیس» به کارگردانی «ساتراپی» توانست جایزه هئیت‌ داوران جشنواره فیلم کن را از آن خود کند. ساتراپی در کنار کارگردانی فیلم انیمیشن «پرسپولیس»، کارگردانی فیلم «خورش آلو با مرغ» را نیز در کارنامه‌اش دارد و با توجه به آثاری که از «ساتراپی» دیده‌ایم، انتظار فیلم خوش‌ساختی را از رادیواکتیو داریم.

در مجموع می‌توان گفت با توجه به زندگی پردستاورد «ماری و پییر کوری»، بدون شک فیلم رادیواکتیو نظر طرفداران فیلم‌های زندگینامه‌ای را به خود جلب خواهد کرد و از آنجایی که عوامل ساخت این فیلم شخصیت‌های شناخته‌‌شده‌ای در دنیای سینما به حساب می‌آیند، به احتمال زیاد رادیواکتیو منتقدین سخت‌گیر و مشکل‌پسند سینما را راضی نگه خواهد داشت.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی