ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم سفر به آمریکا ۲

سال‌‌های سال است که ادی مورفی با فیلم‌های کمدی، خنده را بر لب‌های تماشاگران جاری می‌کند. اما مدتی است خبری از این کمدین کهنه‌کار و بامزه نداریم. از قرار معلوم کم‌‌کاری ادی مورفی پایان گرفته و شاهد فیلمی بامزه از وی هستیم. این فیلم سفر به آمریکا ۲ (Coming to America 2) ، نام دارد و دنباله‌ای برای نسخه اول از این مجموعه فیلم‌هاست که یکی دو دهه پیش اکران شده بود. هما‌ن‌گونه که از فیلم‌های ادی مورفی انتظار داریم، در سفر به آمریکا ۲ با فیلمی سراسر شادی و خنده روبرو هستیم. این فیلم پس از اکران، نقدهای مثبت و امتیازهای رو به بالایی را دریافت کرد. از آنجایی که عید امسال همانند سال گذشته در قرنطینه هستیم و خبری از دید و بازدید نوروزی نیست، فیلم سفر به آمریکا ۲ را باید به فال نیک گرفت. به همین منظور خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم داستان جدیدترین اثر ادی مورفی از چه قرار است و منتقدین طرازاول دنیا چه امتیازهایی به فیلم سفر به آمریکا ۲ داده‌اند.

داستان فیلم سفر به آمریکا ۲

اگر از طرفداران ادی مورفی هستید حتماً نسخه اول فیلم سفر به آمریکا را دیده‌اید. این فیلم در سال ۱۹۹۸ به کارگردانی جانی لندیس (Johny Landis) اکران شد و در آن زمان توانست امتیازهای درخشانی را از آن خود کند و حسابی تماشاگران را بخنداند. موفقیت نسخه اول سفر به آمریکا تا مدت‌ها ادامه داشت، اما هیچ کارگردانی برای ساخت دومین نسخه آن آستین بالا نزد تا اینکه در نهایت  کریگ برور، کارگردان شناخته‌شده و مشهور هالیوودی پروژه ساخت سفر به آمریکا ۲ را کلید زد.

همان‌گونه که حتماً می‌دانید کریگ برور سابقه درخشانی در هالیوود دارد و تاکنون فیلم‌های مطرحی مانند دولمایت اسم من است (Dolmite Is my name)، بی‌بند و بار (FootLoose)، افسانه تارزان (The Legend of Tarzan)، و شتاب و طغیان  (Hustle And Flow)، را از وی شاهد بوده‌ایم.

در فیلم سفر به آمریکا ۲، ادی مورفی در نقش پادشاه اکیم حاضر می‌شود. سلطان داستان ما به تازگی تاج‌گذاری کرده و سلطنت کشوری با نام زاموندا را دراختیار دارد. این پادشاه بامزه و خوش‌مشرب به دنبال داستان‌های عجیب و غریبی بار سفر می‌بندد و تخت‌و‌تاج را راها می‌کند تا دور دنیا بگردد. در نهایت نیز پس از گذشتن از کشورهای مختلف سر از آمریکا و شهر نیویورک در می‌آورد.

در این سفر بامزه و هیجان‌انگیز،  ملازم پادشاه نیز که نقش وی را آرسنیو هال، ایفا کرده، او را همراهی می‌کند. این دو به نیویورک می‌رسند تا در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا ماجراهای بامزه خود را دنبال کنند.

هنرپیشه‌ها و عوامل فیلم سفر به آمریکا ۲

بدون شک ستاره درخشان سفر به آمریکا ۲ کسی نیست به غیر از ادی مورفی. در کنار این کمدین مشهور، آرسنیو هال و رندی واتسون نیز هنرنمایی خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته‌اند. جرماین فاولر و لزلی جونز نیز از دیگر هنرپیشه‌های طرازاول فیلم سفر به آمریکا به‌حساب می‌‌‌آیند. دیوید شفیلد نویسندگی فیلمنامه این اثر را بر عهده دارد و همان‌گونه که اشاره کردیم کریگ برور، سکان کارگردانی فیلم سفر به آمریکا ۲ را در اختیار گرفته است.

با نگاهی به فهرست بلندوبالای هنرپیشه‌های فیلم سفر به آمریکا ۲ می‌توان گفت این فیلم به لحاظ عوامل ساخت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به همین دلیل بد نیست در ادامه با هم نگاهی به نظرهای منتقدین سفر به آمریکا ۲ بیاندازیم و ببینیم این فیلم تا چه اندازه منتقدهای سخت‌گیر را راضی نگه داشته است.

گلن هیث جونیور از فیلم استِیج – امتیاز ۵۸ از ۱۰۰

به اعتقاد این منتقد فیلم استیج، سفر به آمریکا ۲ فیلمی طولانی است که داستانی بلند را برای آموزش درسی ساده طی می‌کند. مفهومی که پشت این فیلم نهفته است، مهربانی با دشمنان است، اما این مفهوم به درستی روایت نشده تا این فیلم از مسیر اصلی خود خارج شود.

جاستین چنگ از لس آنجلس تایمز – امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

جاستین چنگ بر این باور است که فیلم آمدن به آمریکا ۲، آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته پا جای نسخه اول خود بگذارد. در واقع این ۲ فیلم به رغم اینکه در یک مجموعه واحد قرار دارند، از لحن روایت متفاوت برخوردار هستند. با این حساب می‌توان گفت به غیر از عنوان فیلم، شباهت‌های چندانی میان این دو فیلم به لحاظ روایت داستان شاهد نیستیم.

فرانک چک از هالیوود ریپورتر – امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

منتقد سخت‌گیر هالیوود ریپورتر، فیلم سفر به آمریکا ۲ را به عنوان دنباله نسخه اول این فیلم نمی‌شناسد. فرانک چک معتقد است نسخه دوم این فیلم ارجاع‌‌های بیشماری به نسخه اول آن دارد و از آنجایی که مدت‌های زیادی از اکران نسخه اول سفر به آمریکا می‌گذرد، مخاطب آن‌گونه که باید و شاید این ارجاع‌ها را درک نمی‌کند. در نتیجه فیلم پس از مدتی به روایتی خسته‌کننده تبدیل می‌شود.

زاکی حسن از آی‌.‌جی‌.‌ان – امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

به نظر زاکی حسن، فیلم سفر به آمریکا ۲ ماجراهای خنده‌دار اما کلیشه‌ای را به تصویر می‌کشد. این منتقد آی‌.‌جی‌.ان نقطه موفقیت جدیدترین اثر ادی مورفی را هنرنمایی این بازیگر در خنداندن مخاطب می‌داند. از طرف دیگر زاکی حسن معتقد است احساس نوستالژیکی که نسخه دوم این فیلم برای طرفداران ادی مورفی ایجاد می‌کند نیز یکی دیگر از نقاط قوت سفر به آمریکا ۲ به‌حساب می‌آید.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌ تایمز – امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

منتقد شیکاگو سان تایمز برای اختصاص امتیاز به سفر به آمریکا ۲ دست‌و‌دلبازی به خرج داده و امتیاز بالایی به این فیلم داده است. ریچارد روپر از طرفداران پر و پاقرص نسخه اول فیلم سفر به آمریکا به‌حساب می‌آید. در نتیجه در دومین نسخه نیز معتقد است که سرزمین زاموندا در این فیلم هنوز هم نمادی برای پایتخت‌ کمدی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود.

با توجه به داستان فیلم سفر به آمریکا ۲ و بررسی امتیازهای منتقدینِ این فیلم، می‌توان گفت جدیدترین اثر ادی مورفی قطعاً فیلمی سرگرم‌کننده برای نوروز قرنطینه‌ای به‌حساب می‌آید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم سفر به آمریکا ۲ را به فهرست فیلم‌های نوروزی خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی