ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم مارپیچ

علاقه‌مندان فیلم‌های معمایی و ترسناک به خاطر دارند که در سال ۲۰۰۴، فیلم جدیدی در این سبک روانه سالن‌های سینما شد. این فیلم اره (Saw)، نام داشت و توانست در کمترین زمان ممکن فروش چشمگیری را تجربه کند. محبوبیت اره ساخت نسخه‌های دنباله این فیلم را به دنبال داشت. از سال ۲۰۰۴ تاکنون دقیقاً ۹ عنوان از فیلم‌های اره اکران شده است. نهمین نسخه از این فیلم‌ها مارپیچ (Spiral)، نام دارد که فیلمی هیجان‌انگیز و ترسناک با هنرپیشه‌های طرازاول است. در کنار این که مطمئن هستیم طرفداران فیلم‌های اره، تماشای جدیدترین نسخه از این فیلم‌ها را به فال نیک می‌گیرند. بدون شک علاقه‌مندان فیلم‌های معمایی و هیجان‌انگیز نیز فرصت مشاهده فیلم مارپیچ را از دست نخواهند داد. به همین منظور در ادامه با هم می‌بینیم داستان فیلم مارپیچ از چه قرار است. در پایان نیز به امتیاز منتقدین برجسته هالیوود درباره جدیدترین نسخه از مجموعه فیلم‌های اره نگاهی می‌اندازیم.

در فیلم مارپیچ با چه داستانی روبه‌رو هستیم

داستان فیلم مارپیچ به زندگی پلیسی ماجراجو با نام مخفف زِک (Zeke)، می‌پردازد. پلیس داستان ما با قتل‌های وحشتناکی روبه‌رو می‌شود که شباهت‌های زیادی به کارهای جیگ‌ساو (Jigsaw)، مهم‌ترین شخصیت فیلم‌های قبلی اره دارد.

قاتل در فیلم مارپیچ به دنبال شکار پلیس‌های فاسد می‌گردد. همان‌گونه در فیلم‌های اره دیده‌ایم، این آثار دو جنبه اصلی دارند. جنبه اول به طراحی تله‌های مرگبار اشاره می‌کند و در جنبه دیگر با تلاش قربانیان برای فرار از این تله‌ها روبه‌رو هستیم. این رویکرد در فیلم مارپیچ نیز ادامه پیدا می‌کند. این فیلم به لحاظ روایت داستان شباهت‌های زیادی به نسخه اول و دوم اره دارد.

جالب اینجاست برای حل معماهای پیچیده فیلم مارپیچ، پدر شخصی که نقش پلیس داستان را برعهده دارد نیز به کمک این پلیس می‌آید. این شرایط رابطه‌ جالبی از ارتباط پدر و پسری پلیس را برای تعقیب‌و‌گریز با تبهکاران را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

عوامل و هنرپیشه‌های فیلم مارپیچ

کریس راک (Chris Rock)، نقش پلیس را در فیلم اره ایفا می‌کند. در کنار این هنرپیشه پرطرفدار، ساموئل ال جکسون (Samuel L Jackson)، نقش‌آفرینی پدر پلیس داستان را بر عهده گرفته است. دارن لین بوسمون (Darren Lynn Bousman‎)، کارگردان فیلم‌های اره ۲، ۳ و ۴، سکان کارگردانی نهمین نسخه از این مجموعه فیلم‌ها را در اختیار دارد.

جالب است بدانید کریس راک در کنار بازی در مارپیچ، داستان اصلی این فیلم را نیز طرح کرده است. این داسته توسط جاش استالبرگ (Josh Stalberg) و پیتر گولدفینگر (Peter GoldFinger)، در مقام فیلمنامه‌نویس قوام پیدا کرده است. با این حساب به لحاظ عوامل ساخت و هنرپیشه‌ها می‌توان گفت فیلم مارپیچ، به اثری قابل توجه در مجموعه فیلم‌های اره تبدیل می‌شود.

اکنون که در جریان داستان و عوامل ساخت فیلم مارپیچ قرار گرفتید، بهتر است با هم نگاهی به نظر منتقدان درباره نهمین اثر از مجموعه فیلم‌های اره بیاندازیم.

نظر منتقدان برجسته و امتیازهایی که به فیلم مارپیچ داده‌اند

مایکل اوسالیوان از واشینگتون پست

امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

به گفته منتقد واشینگتون پست، فیلم مارپیچ که داستان تعقیب‌‌و‌گریز پلیس‌های با قاتلی زیرک در شهری ناشناس در آن روایت می‌شود، فیلمی هیجان‌انگیز و پررمزوراز است که مخاطب را راضی نگه می‌دارد. اما به هیچ وجه نمی‌توان این فیلم را با حال‌و‌هوای فیلم‌های اصلی مجموعه اره مقایسه کرد.

راجر مور از مووی نِیشِن

امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

به گفته این منتقد برجسته، فیلم هیجان‌انگیز مارپیچ بر روی لبه تیغ قرار دارد. این فیلم به گونه‌ای روایت شده که نه سمت بد لبه تیغ هدایت می‌شود و نه می‌توان آن را اثر جذابی دانست که در سمت خوب لبه تیغ قرار گرفته است.

نیک آلن از پلی‌لیست

امتیاز ۴۲ از ۱۰۰

نیک آلن معتقد است فیلم مارپیچ ضعف‌های مهمی دارد. منتقد پلی‌لیست بر این باور است که این ضعف‌ها قابل چشم‌پوشی نیست و همین شرایط نیز باعث شده تا این فیلم به اثری نه چندان جذاب در مجموعه فیلم‌های اره تبدیل شود. این منتقد برجسته بعضی از ضعف‌‌های فیلم مارپیچ را خنده‌دار می‌داند و متذکر می‌شود که این ضعف‌ها ناخودآگاه مخاطب را به خنده وادار می‌کند.

ریچارد روپِر از شیکاگو سان‌تایمز

امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

ریچارد روپر فیلم مارپیچ را اثری با صحنه‌‌های بیش‌از‌اندازه خشن می‌داند. منتقد شیکاگو سان‌تایمز بر این باور است که صحنه‌های خشن این فیلم به جای اینکه مخاطب را جذب کند، باعث دلزدگی وی برای تماشای فیلم می‌شود.

دیوید ارلیخ از ایندی وایر

امتیاز ۵۸ از ۱۰۰

منتقد ایندی وایر مجموعه فیلم‌های اره را در مرز نابودی کامل می‌داند. به همین دلیل وی انتظار داشت تا نهمین قسمت از فیلم‌های اره، نام اره را دوباره سر زبان‌ها بیاندازد؛ اما فیلم مارپیچ از رسیدن به چنین هدفی ناکام می‌ماند.

راب رِکتور از فیلم تریت

امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

به گفته منتقد فیلم تریت، مارپیچ دقیقاً همان‌چیزی است که مخاطبین برای رفتن به سینما در دوران پس از کرونا نیاز دارند. این منتقد برجسته مارپیچ را اثری می‌داند که باعث می‌شود مجموعه فیلم‌های اره جان دوباره‌ای پیدا کنند.

بیل گودیکوونتز از آریزونا ریپابلیک

امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

منتقد آریزونا ریپابلیک صحنه‌های خشن این فیلم را نقطه مثبت آن می‌داند. این منتقد برجسته دیالوگ‌های میان شخصیت‌های اصلی داستان را نیز کاملاً حساب‌شده و مخاطب‌پسند قلمداد می‌کند. بیل گودیکوونتز بازی کریس را را نیز یکی دیگر از دلایل اصلی جذابیت فیلم مارپیچ به حساب می‌آورد.

جِیکوب اُلِر از پِیست

امتیاز ۴۶ از ۱۰۰

به گفته این منتقد طرازاول، فیلم مارپیچ ممکن است به سمت نخ‌نما شدن پیش برود، اما این اثر هنوز هم جذابیت‌هایی دارد که طرفداران دوآتشه فیلم‌های اره را راضی نگه می‌دارد.

در مجموع باید گفت با توجه به امتیازهایی که منتقدان درجه‌یک به فیلم مارپیچ داده‌‌اند، بدون شک با اثری سرگرم‌کننده روبه‌رو هستیم که لحظه‌های هیجان‌انگیزی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. از طرف دیگر با توجه به کارگردانی این فیلم توسط کارگردان نسخه‌های آغازین اره، می‌توان فیلم مارپیچ را به اثری درخورتوجه برای علاقه‌مندان فیلم‌های دلهره‌آور و ترسناک دانست. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر به فیلم‌های هیجان‌انگیز علاقه‌دارید یا اینکه از طرفداران اره هستید، تماشای فیلم مارپیچ را به برنامه فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی