ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم میناماتا

جانی دپ روزگار پرحاشیه‌ای را سپری می‌کند و میناماتا (Minamata) دقیقاً همان چیزی است که برای خروج از این حاشیه‌ها به آن نیاز داشت. میناماتا بر اساس رویدادهای بسیار تلخ، اما واقعی ساخته شده و جانی دپ، نقش عکاس جنگی با نام یوجین اسمیت (Eugene Smith) را روایت می‌کند. عکاسِ این داستان در جنگ جهانی دوم عکس‌های بسیار تکاندهنده‌ای را ثبت کرده است.

داستان فیلم میناماتا به ماجراجویی یوجین اسمیت در ژاپن برای پرده برداشتن از مسمومیت جیوه می‌پردازد. میناماتا نه‌تنها به لحاظ هنری فیلم ارزشمندی است، بلکه به لحاظ مفهومی نیز یکی از آثار برجسته سینمای چند سال اخیر به حساب می‌‌آید.

از آنجایی که مدتی است اثر جذابی از جانی دپ ندیده‌ایم، اکران میناماتا را به فال نیک می‌گیریم تا  نگاهی به این فیلم و داستان آن داشته باشیم. در ادامه نیز با هم امتیازهای منتقدین طرازاول هالییود را درباره فیلم میناماتا بررسی می‌کنیم.

داستان فیلم میناماتا از چه قرار است

همان‌گونه که اشاره کردیم، میناماتا فیلمی بر اساس داستان واقعی است. در سال ۱۹۷۵ کتابی با نام میناماتا نوشته یوجین اسمیت و آلین اِم اسمیت (Aleen M.Smith) منتشر شد. این کتاب از مسمومیت جیوه در منطقه میناماتا ژاپن پرده بر می‌داشت. داستان این کتاب دستمایه ساخت فیلم میناماتا شد.

یوجین اسمیت تجربه بسیار ناخوشایندی از عکاسی در جنگ جهانی دوم داشت. چنین تجربه‌ای این عکاس برجسته را به فردی الکلی و معتاد به موادمخدر تبدیل کرد. یوجین هدف خود را در زندگی از دست می‌دهد تا اینکه زنی با نام آیلین میوکو (Aleen Muiku)، یوجین را به روستایی با نام میناماتا دعوت می‌کند.

روزگار مردمان این روستا از ماهیگیری می‌گذرد و اهالی آن ارتباط مستقیمی با آب دارند. آبی که مردمان روستای میناماتا در آن ماهیگیری می‌کنند، آلوده به جیوه است. در نتیجه مردمان این منطقه با بیماری‌های مرگباری ناشی از مسمومیت جیوه می‌میرند.

یوجین اسمیت با هنر عکاسی خود فاجعه‌ای که در منطقه میناماتا رخ داد را به گوش جهانیان می‌رساند.

داستان فیلم میناماتا، ماجرایی از طمع شرکت‌های بزرگ و دسیسه‌های افراد نابکار برای نابودی طبیعت و بشریت است. این داستان از ابتدا تا انتها مخاطب را رها نمی‌کند و با صحنه‌های ناراحت‌کننده و دردناکی در این فیلم روبه‌رو هستیم که احساسات مخاطب را بر می‌انگیزد.

هنرپیشه‌ها و عوامل فیلم میناماتا

جانی دپ، نقش یوجین اسمیت، عکاس افسانه‌ای، را در فیلم میناماتا بر عهده دارد. بیل نای (Bill Nighy)، دیگر هنرپیشه پرآوازه فیلم میناماتا است. هیرویوکی سانادا (Hiroyoki Sanada)، دیگر هنرپیشه شناخته شده‌ای است که نقش‌آفرینی چشمگیری از وی را در میناماتا می‌بینیم. مینامای (Minamai)، هنرپیشه ژاپنی فرانسوی است که ایفای نقش زن مقابل جانی دپ به ایشان واگذار شده.

اندرو لِویتاس (Andrew Levitas)، سکان کارگردانی فیلم میناماتا را در اختیار دارد. دیوید کِسلِر (David Kessler)، فیلمنامه میناماتا را از کتابی با همین نام اقتباس کرده است.

با نگاهی به فهرست هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم میناماتا می‌توان گفت این فیلم به لحاظ هنرپیشه‌ و داستان چیزی کم‌و‌کسر ندارد. منتقدانی که میناماتا را دیده‌اند، نقش آفرینی چشمگیر جانی دپ در این اثر را می‌ستایند.

اکنون که درجریان داستان و هنرپیشه‌های میناماتا قرار گرفتید، زمان آن است که با هم نگاهی به امتیازهای منتقدین بیاندازیم و ببینیم جدیدترین اثر جانی دپ تا چه اندازه نظر منتقدان سخت‌گیر هالیوود را بدست آورده است.

پیتر برادشاو از گاردین

امتیاز ۳ از ۵

منتقد سخت‌گیر گاردین فیلم میناماتا را اثری صادقانه می‌داند که احساس انسان‌دوستی مخاطب را بر می‌انگیزد. این منتقد گاردین سبک فیلمبرداری میناماتا را می‌ستاید و داستان این فیلم را روایتی سرشار از احساس می‌داند.

به گفته پیتر برادشاو، فیلم میناماتا از قدرت خبرنگاران در بیدارکردن وجدان جوامع بین‌المللی خبر می‌دهد.

تیم رابی از دِیلی تلگراف

امتیاز ۲ از ۵

رابی، منتقد تلگراف، فیلم میناماتا را اثری درباره قدرت عکاسی می‌داند. به گفته این منتقد برجسته، میناماتا می‌توانست به لحاظ هنری به اثری شایسته تبدیل شود، اما کارگردان این فیلم به خوبی از دوربین بهره نگرفته و به رغم اینکه داستان تاثیرگذاری را در این اثر مشاهده می‌کنیم، میناماتا به لحاظ هنری نقص‌هایی دارد.

اریک کان از ایندی وایِر

امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

به گفته کان، فیلم میناماتا داستانی تکان‌دهنده را از سلطه‌جویی ابرشرکت‌ها بر طبیعت و انسان‌ها حکایت می‌کند. منتقد ایندی وایر بر این باور است که کارگردان فیلم میناماتا با نمایش داستانی احساسی،‌ قصد دارد تا ضعف‌های هنری این اثر را پوشش دهد.

جِفری ماکناب از ایندی‌پِندنت

امتیاز ۲ از ۵

جفری کاناب داستان فیلم میناماتا را روایتی از زندگی عکاسی می‌داند که به دنبال رستگاری است.  این داستان نه تنها نمی‌تواند احساسات مخاطب را آن‌گونه که باید و شاید برانگیخته کند، بلکه به لحاظ هنری نیز با اثر متوسطی روبه‌رو هستیم.

استِفان رومی از آسترالیان

امتیاز ۳ از ۵

منقد آسترالیان فیلم میناماتا را اثری می‌داند که به بهترین شکل ممکن یاددآور می‌شود هر عکسی بیانگر هزاران واژه است.

پاول بیرنِس از سیدنی مورنینگ هِرالد

امتیاز ۴ از ۵

پاول بیرنس بر این باور است که جانی دپ، به بهترین شکل ممکن احساسات مخاطب را در این فیلم برمی‌انگیزد.

ناتاشا آلوار از کالچِرد والچِرز

امتیاز ۶ از ۱۰

ناتاشا آلوار فیلم میناماتا را اثری با پرداخت بسیار خوب می‌داند که جزئیات بسیار ریزی در آن به چشم می‌خورد. به گفته منتقد کالچرد واچرز، میناماتا فیلمی مستند است که احساسات مخاطب را از ته قلب بر می‌انگیزد.

هریس دَنگ از ایمپالس گِیمر

امتیاز ۳ از ۵

منتقد ایمپالس گیمر، ارزش اصلی فیلم میناماتا را در نقش‌آفرینی چشمگیر جانی دپ می‌داند. به گفته این منتقد صاحب‌نظر، هنرنمایی جانی دپ در میناماتا، تمامی نقص‌‌های داستان‌گویی و کارگردانی را در این فیلم کاملاً پوشش داده است.

در مجموع باید گفت میناماتا انتخاب بسیار خوبی برای طرفداران عکاسی است. این فیلم برای علاقه‌مندان جانی دپ نیز اثر برجسته‌ای است که حتماً باید آن را ببینید. حتی اگر به جانی دپ علاقه ندارید و اهل عکاسی نیستید، باز هم باید گفت داستان فیلم میناماتا، روایتی بشردوستانه از فاجعه‌ای انسانی را روایت می‌کند که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی