ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم پدری

زیگموند فروید، اسطوره‌ روانشناسی، در جایی گفته است فکر نمی کنم هیچ نیازی در کودکی، قوی‌تر از نیاز به حمایت پدر باشد. این سکه روی دیگری هم دارد و کسی را نمی‌شناسیم که از اهمیت مادر در بزرگ‌کردن کودکان بی‌خبر باشد. در این بین همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید چرخ گردون کاری به این حرف‌ها ندارد و کودکان بیشماری پدر یا مادر خود را از دست می‌دهند. فیلم پدری (Fatherhood)، درامی احساسی و پدرانه درباره زندگی مردی است که همسر خود را از دست داده و چاره‌ای ندارد که طفل شیرخوارش را به‌تنهایی بزرگ کند.

فیلم پدری داستانی احساسی و مهم را با لحنی بامزه و شیرین پیش‌ روی مخاطب قرار می‌دهد. این فیلم درواقع اثری خانوادگی است که نه‌تنها تماشای آن برای هر پدری واجب است،‌ بلکه حتی مجردها نیز از مشاهده آن لذت می‌برند. با این حساب اکران فیلم پدری را به فال نیک می‌گیریم تا با هم ببینیم داستان این فیلم از چه قرار است. در ادمه نیز نگاهی به نظر منتقدان درباره این فیلم می‌اندازیم.

ماجرای فیلم پدری از چه قرار است

متیو لاگِلین (Matthew Logelin)، در سال ۲۰۱۱ کتابی با نام ۲ بوسه برای مَدی: روزنگار فقدان و عشق (Two Kisses for Maddy: A Memoir of Loss and love)، منتشر کرد. این کتاب ماجرای واقعی مردی را روایت می‌کرد که همسرش را از دست داده بود و به رغم تمامی مشکلات، بزرگ‌کردن دختر نوباوه‌اش را به عهده می‌گیرد.

کتابی که از آن صحبت می‌کنیم به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز تبدیل شد. موفقیت این کتاب سلاطین هالیوود را بر آن داشت تا نسخه‌ای سینمایی از آن روانه پرده نقره‌ای کنند. ماحصل این تلاش را در فیلم پدری، محصول سال ۲۰۲۱ شاهد هستیم.

در این فیلم کوین هارت (Kevin Hart)، کمدین معروف و هنرپیشه طرازاول نقش پدر داستان را بر عهده دارد. این پدر که همسرش را از دست داده، کسی را برای بزرگ‌کردن نوزادش ندارد و لحظه‌های سختی را برای پا گرفتن فرزندش تحمل می‌کند. از آنجایی که با داستانی واقعی روبه‌رو هستیم، پدر داستان در این فیلم متیو لاگلین نام دارد.

متیو از آزمون دشوار بزرگ‌کردن فرزند سربلند بیرون می‌آید و دخترش را که مَدی نام دارد، به مدرسه می‌فرستد. در این بین با زنی آشنا می‌شود و ارتباط دوستانه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد تا با درامی احساسی و پدرانه طرف باشیم.

کوین هارت در نقش متیو سعی می‌کند تا برای دخترش هم پدر باشد و هم مادر. این شرایط باعث شده تا فیلم پدری به اثری خانوادگی و تماشایی تبدیل شود. از طرف دیگر در این فیلم لحظه‌های بامزه‌ای نیز وجود دارد تا کوین هارت از هنر طنز در این اثر برای نشان لبخند به روی لب‌های تماشاگر استفاده کند.

هنرپیشه‌‌ها و عوامل ساخت فیلم پدری

بدون شک کوین هارت ستاره این فیلم پراحساس است. در کنار این کمدین مطرح، آلفری وودارد (Alfre Woodard)، لیل رِل هاوری (Lil Rel Howery)، دِواندا وایز (DeWanda Wise) و آنتونی کاریگان (Anthony Carrigan)، از دیگر چهره‌های سرشناس فیلم پدری به حساب می‌آیند.

همان‌گونه که اشاره شد داستان این اثر از نویسنده‌ای متیو لاگین اقباس شده است. این اقتباس را دانا استیونز (Dana Stevens)، در قالب فیلمنامه فیلم پدری انجام داده. کارگردانی این اثر نیز به پاول ویتز (Paul Weitz)، واگذار شده است.

امریکن پای (American Pie)، درباره پسر (About a boy) و مادربزرگ (Grandma)، را می‌توان از آثار برجسته پاول ویتز نام برد. با نگاهی به آثار این کارگردان می‌توان گفت از آنجایی که پاول ویتز دستی در کارگردانی فیلم‌های درام و کمدی دارد، انتظار می‌رود فیلم پدری نیز به اثر برجسته‌ای در این سبک تبدیل شود.

اکنون که درجریان داستان فیلم پدری قرار گرفتید، بهتر است با هم نگاهی به نظر منتقدان برجسته درباره این اثر پدرانه داشته باشیم تا ببینیم کوین هارت و پاول ویتز تا چه اندازه توانسته‌اند منتقدان سخت‌گیر را راضی کنند.

نظر منتقدان طرازاول درباره فیلم پدری

کوین ماهِر از تایمز بریتانیا

امتیاز ۳ از ۵

منتقد تایمز، فیلم پدری را اثر درخشان دیگری در کارنامه پاول ویتز می‌داند. به گفته این منتقد برجسته، معجونی که این کارگردان با هنرپیشه‌های آن پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد، به اندازه کافی بامزه است تا مذاق مخاطب را تا انتهای فیلم شیرین نگه دارد.

ریچارد روُپِر از شیکاگو سان‌تایمز

امتیاز ۳ از ۴

ریچارد روپر موفقیت فیلم پدری را در نقش‌آفرینی چشمگیر و بامزه کوین هارت به‌ عنوان پدری تنها اما عاشق فرزندش قلمداد می‌کند.

لیندزی باهر از آسوشیتدپرس

امتیاز ۲.۵ از ۴

منتقد آسوشیتدپرس بسیاری از صحنه‌های فیلم پدری را کلیشه‌ای و تکراری می‌داند. این منتقد طرازاول بر این باور است که این صحنه‌‌های کلیشه‌ای به لطف نقش‌آفرینی بامزه کوین هارت، قابل تحمل است و مخاطب را سرگرم نگه می‌دارد.

کریس وُگنار از سان‌فرانسیسکو کرونیکل

امتیاز ۲ از ۴

کریس وگنار فیلم پدری را اثری می‌داند که به رغم تلاش زیاد برای تحریک احساسات تماشاگر، در رسیدن به این هدف موفق نمی‌شود. در این بین منتقد سان‌فرانسیسکو کرونیکل نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز کوین هارت را نادیده نمی‌گیرد و معتقد است طرفداران این هنرپیشه از تماشای فیلم پدری راضی خواهند بود.

تای بُور از بوستون گلاب

امتیاز ۳ از ۴

تای بور، پدری را اثری صادقانه می‌داند که لحظه‌های باورپذیری را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. به گفته منتقد بوستون گلاب، پدری موفق می‌شود به لطف این لحظه‌ها مخاطب را با داستان فیلم همراه کند و تا آخرین لحظه سرگرم نگه دارد.

ادوارد پورتر از ساندِی تایمز بریتانیا

امتیاز ۲ از ۵

پورتر، فیلم پدری را اثری قابل پیش‌بینی می‌داند که داستان آن حرف چندانی برای گفتن ندارد و مخاطب در ابتدای فیلم می‌تواند انتهای آن را به راحتی حدس بزند.

فیکو کانجیانو از ساین‌اکسپرس

امتیاز ۲.۵ از ۵

فیکو کانجیانو فیلم پدری را اثری با صحنه‌های احساسی می‌داند که کوین هارت در نمایش این احساسات از تمامی هنرش استفاده کرده است.

در مجموع باید گفت در بازار کساد فیلم‌های درام کمدی، تماشای فیلم پدری را باید به فال نیک گرفت. این فیلم نه‌تنها به طرفداران آثار خانوادگی، بلکه به علاقه‌مندان فیلم‌های کمدی نیز پیشنهاد می‌شود. از طرف دیگر اگر از هواداران کوین هارت هستید، بدون شک مشاهده فیلم پدری برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی