ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم ۲ پاپ

سینما با مذهب غریبه نیست و سالانه فیلم‌های مختلفی با موضوعات مذهبی شاهد هستیم. اما کمتر فیلمی را سراغ داریم که با سبکی مستندوار وضعیت پاپ، رهبر مسیحیان جهان، را بررسی کند. اینجا است که نام فیلم «۲ پاپ»، (The Two Pops) مطرح می‌شود. این فیلم به جای بررسی وضعیت یکی از پاپ‌های مسیحیان، وضعیت ۲ پاپ را به نمایش می‌کشد که تاکنون چنین چیزی را در دنیای سینما مشاهده نکرده‌ایم. فیلم «۲ پاپ» به لحاظ هنرپیشه و گروه کارگردانی نیز اثری برجسته در سینمای مذهب شناخته می‌شود و تاکنون نقدهای بسیار مثبتی را از آن خود کرده است. با این حساب در ادامه به معرفی کوتاهی از «۲ پاپ» اشاره می‌کنیم و برای شما می‌گوییم که چه انتظاری از این فیلم باید داشت.

ماجرای ساخت فیلم ۲ پاپ

اولین چیزی که در این فیلم جلب توجه می‌کند، نام آن است. چرا که حتماً می‌دانید مسیحیان کاتولیک همیشه پیرو یک پاپ زنده بوده‌اند و هرگز در طول تاریخ مسیحیت، اثری از ۲ پاپ زنده که همزمان در راس واتیکان قرار داشته باشند به چشم نمی‌خورد. ماجرا از این قرار است که «پاپ بندیکت شانزدهم» ( Benedictus XVI)، در سال ۲۰۱۳ به دلیل کهولت سن از مقام پاپ رهبر مسیحیان جهان کناره‌گیری می‌کند و «پاپ فرانسیس» (Franciscus) در مقام رهبر مسیحیان کاتولیک جهان قرار می‌گیرد. به این ترتیب در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مسیحیان ۲ پاپ زنده دارند و چنین چیزی زمینه‌ساز ساخت فیلم «۲ پاپ» شده است. در این فیلم «آنتونی هاپکینز» (Anthony Hopkins) با هشتاد و یک سال سن، در نقش «پاپ بندیکت شانزدهم» حضور پیدا کرده است و «جاناتان پرایس» (Jonathan Pryce) هفتاد و دو ساله، نقش «پاپ فرانسیس» را بر عهده دارد. این فیلم همانند بیشتر فیلم‌های مذهبی، گفتگو محور است و حضور دو هنرپیشه قدیمی و کاربلد در این فیلم و ایفای نقش ۲ پاپ، جذابیت فیلم «دو پاپ» را دوچندان کرده است.

عوامل ساخت فیلم ۲ پاپ

«فرناندو میرلس» (Fernando Meirelles)، کارگردان نام‌آشنای برزیلی که فیلم‌های معروفی مانند «شهر خدا» (City of God) و «کوری» را (Blindness) در کارنامه‌اش دارد در مقام کارگردانی «۲ پاپ» قرار گرفته و در کنار «آنتونی هاپکینز» و «جاناتان پرایس»، شاهد حضور هنرپیشه سرشناس دیگری در این فیلم نیستیم. اما هنرنمایی «هاپکینز» و «پرایس» در «۲ پاپ» به اندازه‌ای است که این فیلم گفتگو محور را، حتی برای لحظه‌ای کسالت‌بار نمی‌کند. نگارش فیلمنامه «۲ پاپ» بر عهده «آنتونی مک‌کارتِن» (Anthony McCarten) بوده و از آنجایی که ۲ فیلم «حماسه کولی» (Bohemian Rhapsody) و «تئوری همه‌چیز» (Theory of everything) توسط «مک‌کارتن» نوشته شده است، به فیلمنامه و روند داستان «۲ پاپ» نیز با چشم بسته می‌توانیم اطمینان کنیم.

در مجموع می‌توان گفت فیلم ۲ پاپ نه تنها به علاقه‌مندان سینمای مذهبی پیشنهاد می‌شود، بلکه با توجه به هنرنمایی «آنتونی هاپکینز»، تماشای این فیلم را به طرفداران این هنرپیشه و علاقه‌مندان به فیلم‌های محتوا محور پیشنهاد می‌کنیم.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی