ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت – قسمت اول

سه گانه ارباب حلقه های پیتر جکسون یکی از برترین مجموعه فیلمهای سینمایی جهان می باشد. اما پس از حدودا یک دهه از ساخت آن، پیتر جکسون سه گانه فوق العاده هابیت را خلق کرد که با وجود ساخت بسیار قوی و استقبال بینظیر بازهم همانند سه گانه ارباب حلقه به موفقیت دست پیدا نکرد. اما باید اذعان داشت که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را نسبت به یکدیگر دارا می باشند. اما بدانید در صورتی که یک و یا هیچکدام از این سه گانه ها را مشاهده نکرده اید، خود را از کم نظیرترین اثرهای سینمایی جهان محروم نموده اید! حال به مقایسه سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت می پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن ها را در برابر یکدیگر بر می شماریم.

نقاط قوت هابیت نسبت به ارباب حلقه ها:

لگولاس دوست داشتنی

پس از اینکه سه گانه ارباب حلقه ها به طرز باورنکردنی مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و فروش خارق العاده ای را تجربه کرد پیتر جکسون خواسته ها و علایق هواداران را مد نظر گرفت و حساب شده روی این مورد برای سه گانه هابیت تمرکز کرد. هواداران به شدت طرفدار شخصیت لگولاس (با بازی اورلاندو بلوم) بودند بدین ترتیب پیتر جکسون نقش پر رنگی در مجموعه هابیت برای لگولاس (این بار هم با بازی اورلاندو بلوم) در نظر گرفت. طرفداران به شدت عاشق نبردهای حماسی سه گانه ارباب حلقه ها بودند، پس پیتر جکسون نبردهای خارق العاده فراوانی برای این سه گانه نیز در نظر گرفت.

لحظات سرگرم کننده بیشتر

سه گانه ارباب حلقه ها مفاهیم بسیار سنگین و ژرفی را روایت می کند. بی دلیل نیست که از این حیث با کتابهای آسمانی مقایسه شده است. برای همین است که برای دیدن این سه گانه سنگین و پر معنا می بایست دقت بسیاری داشته باشید. اگرچه باید اذعان داشت که لحظات شادی و سرگرم کننده ای نیز در این سه گانه وجود دارند. از این نظر کفه ترازو به نفع سه گانه هابیت سنگینی می کند. مضمون طمع یکی از عناصر اصلی داستان این سه گانه می باشد و پیتر جسکون تصمیم گرفت که هابیت اندکی لحظات سرگرم کننده بیشتری داشته باشد.

نبردهای تن به تن بهتر

نبردهای تن به تن فراوانی در سه گانه ارباب حلقه ها وجود ندارند. در واقع این سه گانه بیشتر روی نبردهای چند هزار نفری تمرکز دارد. اما در سه گانه هابیت علاوه بر نبردهای چند هزار نفری بسیار زیبا به طرز ویژه ای به نبردهای تن به تن نیز پرداخته شده است و این مهم را به راستی می توان یکی از نقاط قوت آن نسبت به ارباب حلقه ها دانست.

اکشن بیشتر

سه گانه ارباب حلقه ها دارای برترین لحظات اکشن تاریخ سینما می باشد. بعنوان مثال می توان نبرد خارق العاده دره هلم را مثال زد. این نبرد از برترین نبردهای حماسی تاریخ سینما شناخته می شود. سه گانه هابیت هم همانند نبرد دره هلم در خود بسیار جای داده است. اما مشکل اینجاست که از آنجایی که سه گانه هابیت در برابر ارباب حلقه ها همانند کتابی کوچکتر می ماند پس در این نبردهای حماسی کسی صدمه نمی بیند و اتفاق آنچنان تاثیرگذاری نمی افتد.

جلوه های ویژه کامپیوتری بهتر

با اینکه حدودا دو دهه از ساخت سه گانه ارباب حلقه ها می گذرد جلوه های ویژه کامپیوتری آن هنوز هم از بهترین ها در تاریخ سینما یاد می شود. اما پس از حدودا یک دهه سه گانه هابیت با جلوه های ویژه کامپیوتری بسیار بهتر نسبت به آن ساخته شد. به عنوان مثال اگر بخواهیم چهره گالوم ارباب حلقه ها و هابیت را با یکدگیر مقایسه کنیم باید بگوییم چهره وی در ارباب حلقه ها (و آن هم به دلیل جلوه های ویژه کامپیوتری ضعیف تر) اندکی حالت وهمناک داشت اما در هابیت چهره ای بسیار طبیعی تر پیدا کرده بود.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی