ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نقد مستند “لحظه برخورد دو جهان”

worlds2

مستند لحظه برخورد دو جهان درگیری های حزبی بی شرمانه بین اقلیت های بومی پرو و منافع دولت در ورود شرکت های چند ملیتی به زمین های این قبایل جهت استخراج معادن، حفاری و قطع درختان را نمایش میدهد. این درگیری ها که توسط افراد حاضر در این وقایع ثبت گردیده، اعتصاب ها و خشونت های علنی در سال ۲۰۰۹ را نشان می دهد. این اثر که به کارگردانی هیدی سیرالتا و متیو اُرزل ساخته شده، برنده جایزه بهترین مستند سینمایی در ساندس و مورد توجه رسانه های زیادی قرار گرفته است. بعد از نمایش صحنه های آلودگی ایجاد شده به واسطه پیشرفت های صنعتی در این مستند که منجر به نابودی محیط زیست و روش های سنتی زندگی ساکنین محلی شده است، وقایع تاریخی مانند دعوت آلن گارسیا از شرکت های خارجی (به ویژه شرکت های آمریکایی) در سال ۲۰۰۷ برای سرمایه گذاری در منابع طبیعی غنی پرو نشان داده می شود.

worlds1

مشکل این بود که بیشتر این منابع طبیعی (فولاد، گاز طبیعی، نفت، و غیره) در زمین های حفاظت شده متعلق به افراد بومی که مدت ها قبل از ورود اروپائیان در آن جا زندگی می کردند یافت میشد. تعجبی نداشت که ساکنین محلی از این موضوع خشمگین شوند، به همین دلیل گارسیا و همکارانش این موضوع را از طریق قانونی پیگیری کردند. در میان این افراد، آلبرتو پیزانگو که از مدافعان حقوق ساکنین بومی پرو بود، ریاست گروهی با نام AIDESEP (سازمان توسعه جنگل های پرو) را بر عهده گرفت. بدین ترتیب او نه تنها خواستار اصلاح قوانین وضع شده در این خصوص شد، بلکه از دولت خواست تمامی قوانین مربوطه در خصوص نقض حقوق بومیان را لغو کند. با عدم قبول این درخواست ها از جانب دولت، مردم محلی شروع به مسدود کردن جاده های منتهی به شهرک های صنعتی کرده و سپس کنترل دو منطقه خصوصی را در دست گرفتند. هنگامی که پلیس و ارتش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در محل حاضر شدند، خشونت ها بالا گرفت و صدمات و تلفات جانی بر جای گذاشت.

worlds3

یکی از هراس انگیزترین صحنه های این مستند، صحنه درگیری های مسلحانه در سال ۲۰۰۹ است که هم فیلمسازان و هم افراد بومی و لباس شخصی ها آن را ثبت کردند. وقتی پیزانگو و گروهش علت حمله افراد بومی به ارتش را تنها به دفاع از خود نسبت دادند، ائتلاف گارسیا و رسانه های ملی متحد، سرخ پوستان را افرادی خون خوار و وحشی خطاب کردند که با هرگونه پیشرفت اقتصادی در زمین های خود و زمین های افراد آن منطقه مخالفت می کنند. پیزانگو در نهایت به نیکاراگوئه تبعید شد. با این که امتیازهایی حاصل گردید (مثل برکناری گارسیا از مقامش)، اما در این مستند شاهد این هستیم که دولت قوانین خود را نیز دور می زند و معادن و حقوق دیگر را به شرکت های برون مرزی می فروشد. این مستند با اینکه طی چندین سال ساخته شد، علیرغم داستان روایی و پراکندگی جغرافیایی و زمانی اش، بسیار حقیقی به نظر می رسد. در میان تمامی نقاط قوت، تدوین این مستند نیز که کارلا گوییترز (قلمرو سایه ها) آن را بر عهده داشت باعث خلق داستانی منسجم شد که وقایع آن سال ها را به بهترین نحو به تصویر میکشد.

worlds4

برای سفارش زیرنویس انگلیسی و یا زیرنویس فارسی مستند When Two Worlds Collide به بخش سفارش ترجمه مراجعه نمایید.

شما می توانید تریلر مستند را از کانال آپارات فیلم مترجم مشاهده نمایید.

مترجم : ب. فاطمی

منبع : Variety

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی