ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نقد و بررسی مستند “روزهای صفر”

zero1

فناوری: هرگونه پیشرفتی که صورت می گیرد، مسائل فاجعه باری نیز به همراه دارد. اگر به اختلالات پارانویا گرایش دارید، مستند روزهای صفر به کارگردانی الکس گیبنی که درباره گسترش بدافزارها می باشد، حوزه های تروریستی و تخریب فاجعه بار آن ها را به نمایش می گذارد. همه می دانیم ارتباطات دیجیتال امروز نیمه تاریکی هم دارند. شاید بتوان گفت فحاشی ها در محیط آنلاین حداقل آن ها هستند. کابوس ویرانی هسته ای که تنها با فشردن یک دکمه امکان پذیر است از آغاز تولید اینگونه تسلیحات همواره همراه ما بوده است و می توان تاثیرات آن را با یک جنگ سایبری در مقیاس بزرگ مقایسه کرد. عاملی که قیامت را در این جهان رقم می زند، ترکیبی از کدهای کامپیوتری است که با تحت کنترل درآوردن نیروگاه های هسته ای، غیر فعال کردن شبکه های انرژی و ایجاد هرج و مرج به وسیله خاموشی کل دنیا، تمامی زیر ساخت های یک کشور را از بین می برد.

zero2

ساخت مستندی با موضوعی چنین پیچیده و رایج و همچنین ایجاد دیدگاهی مبتنی بر عقل سلیم نیازمند مهارت های سازمانی پیشرفته و داستانی قوی است تا آن را از تمامی بیراهه ها دور سازد. ساخت این مستند نیازمند خیال پردازی های قوی نویسندهء داستان های علمی-تخیلی است تا داستانی منسجم و سرگرم کننده خلق کند. این ویژگی ها در دیگر مستند های الکس گیبنی نظیر ویکی لیکس، استیو جابز، شکنجه آمریکایی و روش های بازجویی در افغانستان مشهود است. نگرش مستند روزهای صفر هم در کنار نقطه نظرهای سیاسی حساس که از هیستری و مردم فریبی اجتناب می کند به همین صورت است. این مستند با هدف اعتراض به خطرات ناشی از پنهان کاری های بیش از حد دولت آمریکا ساخته شده است.

zero8

مستند روزهای صفر داستانی واقعی از حملات سایبری به نیروگاه هسته ای در ایران و نابودی سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم را روایت می کند. با این حال عوامل پیشرفته این حملات سایبری به دیگر نقاط جهان نفوذ پیدا می کنند. این مستند نشان می دهد که سازندگان این ویروس کامپیوتری مخرب آمریکا و اسرائیل هستند، با این حال هیچکدام این موضوع را تایید نکردند. بسیاری از مقامات واشنگتن در این خصوص مورد بازپرس قرار گرفتند اما هیچکدام به آن اعتراف نکردند. با این حال مجموعه تدابیر امنیتی شدید طنز تلخ این مستند را تشکیل می دهد. این فیلم مستند مدعی است که برنامه مخفی استاکسنت که با نام بازی های المپیک نیز شناخته می شود، بخشی از یک برنامه گسترده تر با نام نیترو زئوس است که قادر به غیرفعال سازی زیرساخت های دولت ایران است.

zero9

روزهای صفر در بردارنده دو پیام است. پیام گسترده تر آن که چندان هم جدید نیست این است که پیشرفت ها در زمینه نظامی می بایست به اندازه علوم پزشکی باشد. در این خصوص سوال هایی مطرح می شود؛ آیا در جهان رقابتی امروز می شود به دنبال نوآوری نبود و تنها به منافع عمومی اندیشید؟ آیا فناوری باعث شده ظرفیت کنترل آن را از دست بدهیم؟ بزرگترین نگرانی گیبنی این است که شفاف نبودن دولت ها، مانع این شده است تا جامعه عهد نامه ها و اقدامات حفاظتی لازم را مورد بحث قرار دهد. بدون وجود این ها و ایجاد ترس و بدگمانی از جانب دولت آمریکا، بشریت با سرنوشت شومی رو به رو خواهد بود.

zero4

شما میتوانید زیرنویس انگلیسی و فارسی این مستند را از زیر دریافت نمایید.

شما می توانید تریلر مستند را از کانال آپارات فیلم مترجم مشاهده نمایید.

مترجم : ب. فاطمی

منبع : NY Times

دانلود زیرنویس انگلیسی و فارسی مستند Zero Days

Download SRT

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی