ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نقد و بررسی مستند ”قتل تونی بلر“

tony1

جورج گالووِی تهیه کنندگی این مستند را بر عهده دارد و بر اساس گزارش چیلکات، او شخصی بود که میبایست ماجرای قتل تونی بلر، نخست وزیر سابق دولت بریتانیا را به تصویر می کشید. مستند قتل تونی بلر که با حمایت سازمان کیک استارتر و کارگردانی گِرِگ وارد و سان ون دن برگ ساخته شده، عملکرد قوی و تعصب آمیز گالووِی را به خوبی نشان می دهد. عنوان این مستند به ماجرای نابودی حزب کارگر قدیمی، مرگ صدها هزار عراقی طی جنگ سال ۲۰۰۳ (که با علامت دلار مشخص است) و قتل تونی بلر که مشاور خصوصی شرکت جِی پی مورگان بود اشاره می کند. گالووِی که به استفاده از مبالغه شهرت دارد این مستند را به حامیان بالقوه فروخت و اظهار داشت حقایقی را در مورد بلر فاش می کند که او را بر سر جای خود می نشاند. سپس در مورد نسخه مربوط به سازمان کیک استارتر از حد خود فراتر رفت و گفت: «این کار به قیمت رفتن به لاهه، محاکمه جنایت های جنگی و زندانی شدن او تمام می شود».

Britain's former Prime Minister and former Labour Party leader, Tony Blair, gestures as he speaks at an event attended by Labour supporters in central London on July 22, 2015. Blair weighed in on the leadership contest in Britain's opposition Labour party as a new poll electrified the race by putting leftwinger Jeremy Corbyn ahead. Blair, a moderniser who was Labour's longest-serving premier, urged the party to avoid tacking to the left if it is to recover from a crushing defeat in May's general election and win the next one in 2020. AFP PHOTO / JUSTIN TALLIS (Photo credit should read JUSTIN TALLIS/AFP/Getty Images)

محتوای این مستند شامل عوامل فتنه انگیزی نیست و چیزی هم از گزارش چیلکوت در اختیار مخاطب قرار نمی دهد. با این حال رابطه بین اتهامات علنی و سوابق جنایی بلر، طمعکاری او را به همه یادآور می شود. ارتباطات تونی بلر با اکلستون، مرداک، قذافی و البته بوش و مایکل مور فاش می شود و صحبت هایی دربارهء چهره های مختلف در روزنامه ها و وبسایت ها به میان می آید. به گفته گالووِی، بلر بیش از همیشه اوضاع بین پارلمان و صنایعی که بر روی آن قانون گذاری می کند را بهبود می بخشد (در مستند با نمایش درب گردان میتوان به این موضوع پی برد). تعداد افرادی که صدایشان در کلیپ صوتی شنیده می شود واقعا قابل توجه است –افرادی نظیر روزنامه نگار روزنامه اسپکتیتور، پیتر اوبورن؛ دیوید دیویس از اعضای پارلمان و استیفان فرای از اعضای سابق سرویس های مخفی انگلستان و آمریکا. لارن بوث، خواهر چری بلر می گوید جذبه بلر چه تاثیری بر شخصیت “تفلون تونی” گذاشته است. او خطاب به گالووِی می گوید: «جورج! اگر او اینجا بود قلبت به تپش می افتاد!» و گالووِی پاسخ می دهد: «شاید، اما مجبورم او را بازداشت کنم.»

tony2

موضوع گسترده این مستند، متفاوت از عنوان آن است. گالووِی به سرمایه گذاری ها، منافع شخصی و تفاسیر فوق العاده حمله ور می شود و به تمامی موضوعات مهم می پردازد اما در مجموع هنوز چیزهای زیادی وجود دارد تا در این مستند به آن ها بپردازد. صحنه هایی از این مستند نیازمند اختصاص تمرکز بیشتری بود که از نقاط ضعف گالووِی محسوب می شود. او نیز مانند بلر دارای شخصیتی پرجذبه و فرصت طلب است و ثبات رای ندارد. این مستند با نقاط قوتی که دارد مخاطبان را جذب می کند، اما به همان نسبت نقاط ضعفش مخاطبان را می رنجاند.

tony3

برای سفارش زیرنویس انگلیسی و یا زیرنویس فارسی مستند The Killing of Tony Blair به بخش سفارش ترجمه مراجعه نمایید.

شما می توانید تریلر مستند را از کانال آپارات فیلم مترجم مشاهده نمایید.

مترجم : ب. فاطمی

منبع : Guardian

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی