ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نقد و بررسی مستند Chasing Coral

جف ارلوسکی مستند تکان دهنده و ناراحت کننده ای را در مورد صخره های مرجانی کارگردانی کرده است که نشان می دهد صخره های مرجانی در سراسر دنیا به سرعت در حال  نابودی هستند. شاید یک راه ساده برای درآوردن اشک تماشاگران تعریف داستانی از چگونه مُردن یک سگ باشد؛ اما آیا تا به حال این فکر کرده اید که برای صخره های مرجانی اشک بریزید؟ این فیلم که مستند جایزه منتخب مخاطبان را در جشنواره ساندانس به خود اختصاص داده، بستر های مرجانی اقیانوس های جهان را با ظرافت تمام وچشم اندازی با شکوه به تصویر کشیده است.

آنها همچون گل ها، فنجان های بادکش و اشیا های لوله مانند هستند که بیشتر با رنگ های درخشان، تند و خیره کننده به نظر ما می آیند. بعد از تخریب مرجان ها، بسترهای مرجانی همشکل را می بینیم که یادآور تکه های عظیمی از فسیل های خاکستری هستند. هر کسی که از لوله های مخصوص تنفس در زیر آب استفاده کرده باشد احتمالا با قبرستان مرجان ها نیز روبرو شده است. مرجان ها ممکن است آرامش گیاهان را داشته باشند ولی در حقیقت آنها جانداران خود تیماری هستند که اگر از روی زمین محو شوند (که این اتفاق در حال وقوع است) همه ما با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد.

کسانی که وانمود می کنند این واقعه به دلیل تغییرات اقلیمی اتفاق می افتد، در پشت دروغ خود را پنهان کرده اند .یکی از این دروغ ها نظریه ادراک  هست: دمای محیط تنها یک درجه بالا رفته؟ چه اهمیتی دارد؟ خیلی  بالا نیست! اما مستند “در تعقیب مرجان” حقیقت ها و ویژگی ها را آن قدر هراس انگیز و مهیج به تصویر می کشد که نمیتوان آن را فقظ شنید و نادیده گرفت. مانند این نمونه که در ۳۰ سال گذاشته ما ۵۰ درصد مرجان های جهان را از دست دادیم. حقیقت همین است: پنجاه درصد از کل مرجان آنها آن هم فقط در طی سی سال! این اپیدمی به گرمایش جهانی هم  نسبت داده می شود که البته ۹۳ درصد از این گرمای تشکیل شده توسط سوخت های فسیلی جذب اقیانوس ها می شوند.

هنگامی که گفته می شود درجه دمای متوسط جهانی یک درجه افزایش می یابد یعنی در نظر مردم، یک روز تابستان ۷۸ درجه، اکنون به ۷۹ درجه می رسد. اما در اقیانوس که محل زندگی مرجان ها است مقایسه بیشتر شبیه این می ماند که دمای بدن انسان یک یا دو درجه بالا رفته است که این موضوع واقعا شگفت آور و فاجعه بار است! به همین دلیل مرجان ها در دوره ی زندگی ما تلفات زیادی دیده اند. علاوه بر مستند “در تعقیب مرجان” جف ارلوسکی مستند “در تعقیب یخ” که یکی از مهمترین مستند های تغییرات اقلیمی ساخته شده در سال ۲۰۱۲ به شمار می رود را نیز کارگردانی کرده است. مطمئنا تماشای چنین مستند هایی ما را بیشتر از پیش با محیط پیرامون خود آشنا می کند… .

شما می توانید تریلر این مستند را از کانال آپارات فیلم مترجم مشاهده نمایید.

مترجم : م. اوجاری

منبع : Variety

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی