ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

آتش در دریا: نگاهی به بحران مهاجران

fire 1

مستند زیبا و اسرارآمیز “آتش در دریا” ساخته جانفرانکو رُزی بیشتر شبیه به یک فیلم کلاسیک نئورئالیستی است که جزیره لامپدوسا را به تصویر می کشد. این جزیره که در سیسیل قرار دارد هر ساله میزبان مهاجرانی از آفریقا و خاورمیانه است که به امید شروع یک زندگی جدید به اروپا می آیند. این جزیره در ۲۰ سال اخیر ۴۰۰٫۰۰۰ مهاجر را در خود جای داده است. در سواحل اطراف این جزیره افراد زیادی غرق شده یا در دام بادهای شدید آن افتاده و یا در دود موتورهای دیزلی که به کشتی ها سوخت رسانی میکنند سوخته یا مسموم شده اند. این جزیره اسرار آمیز به غم انگیزترین مکانی تبدیل شده که افراد به آن سفر کرده اند، دریایی از سوخت های دیزل و قبرستانی در زیر دریا. عنوان این مستند برگرفته از موسیقی ای است که در سال ۱۹۴۳ در وصف انفجار یک ناو جنگی ایتالیایی در بندر لامپدوسا پیش از تسلیم این جزیره به متحدان سروده شده است؛ “امشب آتشی در دریا به پا شده است”، ممکن است شما را به یاد سرودهای دریایی بیاندازد “کسانی که در دریا هستند، جانشان در خطر است”.

Migrants sit in a boat during a rescue operation by Italian navy off the coast of the south of the Italian island of Sicily in this November 28, 2013 picture provided by the Italian Marina Militare. About 350 migrants, who were travelling in four separate boats were rescued on Thursday in the operation called Mare Nostrum, Italian navy said. Picture taken November 28. REUTERS/Marina Militare/Handout via Reuters (ITALY - Tags: SOCIETY IMMIGRATION MARITIME TPX IMAGES OF THE DAY) ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS - RTX15XEX

ساکنین این جزیره با ماهیگیری معاش می کنند. نسل های زیادی با ترس از مرگ در دریا روزگار گذرانده اند. موج بی پایان ورود مهاجران این ترس را به یک حقیقت انکارناپذیر تبدیل کرده است. جانفرانکو رُزی با استفاده از موقعیت ثابت دوربین ها و عدم صداگذاری بر روی فیلم، صحنه های مهیبی را خلق کرده که شرایط وخیم زندگی مهاجران و افزایش روزمره تعداد آن ها را روایت میکند. ساموئل یکی از این مهاجران است که عمویش یک ماهیگیر است. او در مدرسه سخت تلاش می کند، با ولع زیادی غذایش را می خورد و از شاخهء درختان برای خود تیروکمان می سازد. یکی از چشمان ساموئل ضعیف است و پزشکان به روش های قدیمی تلاش می کنند تا آن را درمان کنند؛ بدین ترتیب که چشمی که سالم است را پارچه می پوشانند تا فشار بیشتری بر چشم ضعیف وارد شود. او همچنین از تنگی نفس و اضطراب رنج می برد و پزشکی که او را معالجه می کند هم در وضعیت خوبی به سر نمی برد چرا که وظیفه کالبد شکافی اجساد را به عهده دارد.

fire 9

اوست که باید علاوه بر درمان بیماری ساموئل، شاهد مرگ هزاران مهاجری باشد که به این جزیره آمده اند. ساموئل شخصیت جالبی دارد، در این مستند صحنه ای وجود دارد که خود روُزی آن را تدوین کرده و ساموئل را نشان می دهد که با تیروکمانش هدف گیری می کند و در یک صحنه نزدیک نشان داده می شود که تیر به چهرهء اخموی خودش اصابت میکند؛ با اینکه شخصیتی ستیزه گر دارد، اما معصوم و آسیب پذیر است. شاید بهتر باشد گفت که بسیار احساساتی و پرشور است. از نظر من ساموئل از نوادگان انزو استایولا است که در فیلم دزد دوچرخه اثر دسیکا نقش برونو جوان را بازی کرده است. چهرهء ساموئل چه چیز را نشان می دهد؟ آیا او سختی های تاریخ جهان را متحمل شده است؟ آیا رفتار عاری از هنر او نشانه ادامه زندگی با وجود و یا بدون وجود شفقت ها یا راه حل هاست؟ آتش در دریا، یک شاهکار در صنعت فیلم سازی است.

fire 7

برای سفارش زیرنویس فارسی مستند Fire at Sea به بخش سفارش ترجمه مراجعه نمایید.

شما می توانید تریلر مستند را از کانال آپارات فیلم مترجم مشاهده نمایید.

مترجم : ب. فاطمی

منبع : Guardian

دانلود زیرنویس انگلیسی مستند Fire at Sea

Download SRT

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی