ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نگاهی به زندگی و آثار هلن مک کروری

همان‌گونه که حتماً در خبرها شنیده‌اید هلن مک کروری (Helen McCrory) چهره شناخته‌شده و دوست‌داشتی سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و مجموعه فیلم‌های هری پاتر از دنیا رفت و طرفدران را تنها گذاشت. این هنرپیشه انگلیسی که ۵۲ سال بیشتر نداشت، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ حضور درخشانی در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پیدا کرد. از طرف دیگر حتماً شنیده‌اید که ساخت ششمین فصل سریال محبوب پیکی بلایندرز درجریان است. در خبر تاسف‌‌برانگیز فوت هلن مک کروری بهانه‌ای دست داد تا با هم نگاهی به زندگی این هنرپیشه پرطرفدار داشته‌باشیم. در ادامه نیز با هم می‌بینیم هلن مک کروری در کنار هری پاتر و پیکی بلایندرز، در چه آثار شناخته‌شده دیگری حضور داشته‌است.

نگاهی به زندگی هلن مک کروری

هلن مک کروری در تاریخ ۱۷ آگوست سال ۱۹۶۸ در لندن، محله پادینگتون، چشم به دنیا باز کرد. اصل‌و‌نصب او از طرف مادری به ناحیه ولز (Wales)، در بریتانیا باز می‌گردد. پدر وی سیاستمداری اهل گلاسکو بود. هلن مک کروری، اولین فرزند این خانواده به‌حساب می‌‌آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه، راهی ایتالیا شد و سال‌ها در این کشور زندگی کرد. پس از بازگشت به انگلستان، تحصیل را در رشته بازیگری در مرکز درام (Drama Center)، لندن دنبال کرد.

پس از فراگیری بازیگری، اولین افتخار هلن مک کروری در سال ۱۹۹۳ بدست آمد و توانست یکی از جایزه‌های معتبر بازیگری بریتانیا را از آن خود کرد. چند سال بعد برای یکی دیگر از جوایز معتبر بریتانیا در سال ۲۰۰۲ نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. درخشش هلن مک کروری در آثار سینمایی، تئاتری و تلویزیونی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۷، شاهد یکی از بازی‌های چشمگیر او در نسخه اقتباسی از رمان فرانکنشتاین، نوشته مری شلی بودیم.

بازی درخشان مک کروری در این فیلم راه را برای پیشنهاد بازیگری در فیلم معروف هری پاتر و محفل ققنوس باز کرد. از قضای روزگار در آن زمان مک کروری باردار بود. در نتیجه شرایطی برای حضور در این فیلم پیدا نکرد. مدتی بعد دوباره بخت به مک کروری رو کرد تا این هنرپیشه پیشنهاد حضور در نسخه بعدی هری پاتر را دریافت کند.

اگر فیلم‌های هری پاتر را دیده‌ باشید، مک کروری در این آثار نقش نارسیسا مالفوی، خواهر لسترنج را ایفا می‌کند. هنرنمایی مک کروری با حضور در فیلم‌های هری پاتر و شاهزاده دورگه و هری پاتر و یادگاران مرگ ادامه پیدا کرد. مک کروری هنرپیشه‌ پرکاری بود و نقش‌آفرینی‌های متعددی را از او سراغ داریم. او به کار خود ادامه داد تا در سال ۲۰۱۴ پیشنهادی برای حضور افتخاری در سریال پیکی بلایندرز دریافت کرد. نقش‌آفرینی وی در این سریال به اندازه‌ای به دل مخاطبین نشست که قرارداد او برای نقش‌آفرینی در فصل‌های بعدی نیز تمدید شد.

حضور مک کروری در صحنه‌های سینما و تلویزیون، زمینه آشنایی وی با دیمین لوئیس (Damian Lewis)، هنرپیشه خوش‌تیپ بریتانیایی را فراهم کرد. این آشنایی پس از مدتی به ازدواج ختم شد. ماحصل این ازدواج سه فرزند است. جالب است بدانید مک کروری در کنار حضور درخشان در دنیای هنر، یدطولایی در کارهای خیریه داشت. او حتی در اواخر عمر که گرفتار سرطان شده بود و حال خوشی نداشت نیز دست از کمک‌های انسان‌دوستان برنداشت. در این زمینه می‌توان به جمع‌آوری نزدیک به ۱ میلیون پوند انگلیس برای کمک به خیریه در سال گذشته اشاره کرد.

همان‌گونه که در ابتدا گفتیم عمر مک کروری به دنیا نبود و این هنرپیشه خوشنام سینمای بریتانیا چند روز پیش به دلیل سرطان از دنیا رفت. دیمین لوئیس، شوهرمک کروری در پیامی نوشت که هلن با آرامش کامل در منزل و درمیان امواج عشق دوستان و اعضای خانواده دنیا را ترک گفته‌است.

اکنون که باهم نگاهی به زندگی درخشان هلن مک کروری داشتیم، خالی از لطف نیست تا در ادامه با هم نگاهی به کارنامه هنری هنرپیشه سریال پیکی بلایندرز بیاندازیم.

کارنامه هنری هلن مک کروری

فیلم مصاحبه با خون‌آشام

اولین حضور درخشان هلن مک کروری در دنیای سینمای هالیوود به سال ۱۹۹۴ باز می‌گردد. اگر به فیلم‌های خون‌آشامی علاقه داشته باشید و خاطرتان باشد. فیلم مصاحبه با خون‌آشام (Interview with the vampire) در سال ۱۹۹۴ اکران شد و به لطف حضور دوجین از خوش‌تیپ‌ترین هنرپیشه‌های هالیوود، فروشی چشمگیری را تجربه کرد. در آن زمان تام کروز، برد پیت، کریستن دانست، کریستین اسلِیتِر و آنتونیو باندراس که هرکدام به‌تنهایی از هنرپیشه‌های دخترکش هالیوود به‌حساب می‌آمدند در مصاحبه با خون‌آشام گرد هم جمع شدند.

در کنار این هنرپیشه‌های اسطوره‌ای،‌هلن مک کروری نیز در فیلم مصاحبه با خون‌آشام نقش‌آفرینی خاطره‌انگیزی را ایفا کرد. هلن مک کروری در زمان ساخت مصاحبه با خون‌آشام در اوج زیبایی و دلبرایی قرار داشت و اگر این فیلم را دیده‌باشید حتماً با ما هم‌عقیده‌اید که این بازیگر فقید برای مصاحبه با خون‌آشام سنگ‌تمام گذاشت.

ماجرای مصاحبه‌ با خون‌آشام از این قرار بود که خون‌آشامی با نام لوئیس در دنیای امروز با روزنامه‌نگاری جوان قرار ملاقات می‌گذارد تا فرازوفرودهای زندگی‌اش را برای این روزنامه‌نگار تعریف کند. این فیلم در فهرستی بلندوبالا از هنرپیشه‌های طرازاول، صحنه‌سازی چشمگیری داشت و توانست به اثری ماندگار در سینمای خون‌آشام‌ها تبدیل شود.

پیکی بلایندرز

برای شما گفتیم که هلن مک کروری به رغم عمر کوتاه، کارنامه پرکاری در دنیای سینما و تلویزیون دارد. اما در کنار تمامی آثاری که این هنرپیشه فقید از خود به جای گذاشته، هلن مک کروری را ما ایرانی‌ها بیشتر با سریال پیکی بلایندرز می‌شناسیم.

به این ترتیب اگر از طرفداران سریال هستید یا پیکی بلایندرز را دیده‌‌اید و بی‌صبرانه در انتظار نمایش ششمین فصل این سریال گانگستری محبوب هستید، یا اینکه برنامه دارید تا در اولین فرصت پیکی بلایندرز را به فهرست سریال‌هایی می‌خواهید تماشا کنید اضافه نمایید. پیکی بلایندرز داستان گانگستری با نام تام شلبی با نقش‌آفرینی کیلین مورفی را روایت می‌کند.

تام شلبی بعد از جنگ جهانی اول، به همراه خانواده‌اش در بریتانیا تجارت پرسود را راه‌اندازی می‌کند و همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، فساد همیشه به دنبال ثروت می‌آید. در نتیجه اتفاق‌های هیجان‌انگیزی را میان خانواده شلبی و مقامات دولتی در این سریال شاهد هستیم.

نقش اول این سریال بر عهده کیلین مورفی است و در کنار این هنرپیشه توانمند، هلن مک کروری در پیکی بلایندرز نقش پالی، خاله تام شلبی را بر عهده دارد. کافی است تنها یکی از قسمت‌های سریال پیکی بلایندرز را ببینید تا با ما هم عقیده شوید که مک کروری با نقش‌آفرینی در این سریال برای همیشه در دل هواداران جا خواهد داشت.

اسکای فال

امکان ندارد اهل فیلم‌های جاسوسی باشید و مجموعه فیلم‌های جیمز باند را ندیده باشید. در نتیجه به احتمال زیاد فیلم اسکای فال (Sky Fall)، محصول ۲۰۱۲ را به‌خاطر دارید. این فیلم بیست‌‌‌وسومین نسخه از مجموعه فیلم‌های جیمز باند به‌حساب می‌آید. اگر جیمزباندها را دیده‌باشید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که در این فیلم‌ها همیشه خوش‌تیپ‌ترین هنرپیشه‌‌های مرد و دلرباترین هنرپیشه‌های زن نقش‌آفرینی می‌کنند.

هلن مک کروری نیز که از حسن‌‌جمال چیزی کم نداشت به بیست‌و‌سومین فیلم از سری آثار جیمز باند راه پیدا کرد. در اسکای فال،‌هلن مک کروری به همراه چندین هنرپیشه طرازاول دیگر نقش‌آفرینی کرده‌اند. اسکای فال جایزه بفتا بهترین موسیقی فیلم، بهترین فیلم سینمایی انگلیسی و جایزه انجمن بازیگران فیلم را از آن خود کرد تا به نگین درخشانی در کارنامه هنری هلن مک کروری تبدیل شود.

غرور و تعصب

چیزی حدود ۲ سده پیش رمان غرور و تعصب توسط جین آستین نگاشته شد. این اثر از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از درخشان‌ترین رمان‌های ادبی انگلستان شناخته می‌شود. به همین دلیل اقتباس‌های تئاتری، سینمایی و تلویزیونی بی‌شماری را از رمان غرور و تعصب شاهد بوده‌ا‌یم.

یکی از این اقتباس‌ها در سال ۱۹۹۱ با هنرنمایی هلن مک کروری اکران شد. داستان غرور و تعصب روایت زندگی ۵ دختر آقا و خانم بِنِت (Benet)، را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این دخترها همگی در سنین نوجوانی و بزرگسالی به سر می‌برند و عشق‌و‌عاشقی خمیرمایه اصلی داستان غرور و تعصب است.

هلن مک کروری، در نسخه سینمایی غرور و تعصب محصول سال ۱۹۹۱، هنرنمایی چشمگیری از خود به نمایش گذاشت و توانست به‌راحتی نظر سخت‌گیرترین منتقدان دنیای سینما را جلب کند.

ملکه

ماجرای زندگی اعضای خاندان سلطنتی انگلستان از دیرباز تاکنون دستمایه آثار سینمایی شده‌است. یکی از این آثار که در محافل هنری نیز خوش درخشید، فیلم ملکه، محصول سال ۲۰۰۶ است. این فیلم کنار آمدن اعضای خانواده سلطنتی را با مرگ مرموز شاهدخت دایانا به تصویر می‌کشد.

هلن میرن، بازیگر ترازاول بریتانیایی نقش الیزابت دوم، ملکه انگلیس را در این فیلم بر عهده گرفته‌است. مایکل شین، دیگر هنرپیشه توامند انگلیسی در فیلم ملکه نقش‌آفرینی تونی بلر، نسخت‌وزیر وقت‌ انگلستان را ایفا می‌کند. ایفای نقش همسر تونی بلر، به هلن مک کروری واگذار شده‌بود.

فیلم ملکه پس از اکران توانست جایزه گلدن گلوب را برای بهترین بازیگر نقش اول زن با هنرنمایی هلن میرن بدست آورد. مدتی بعد نیز هلن میرن جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. منتقدین در کنار هلن میرن، تعریف و تمجید‌های زیادی از هنرنمایی هلن مک کروری به عمل آوردند تا فیلم ملکه به یکی دیگر از آثار درخشان کارنامه این هنرپیشه فقید تبدیل شود.

هوگو

در مدت یک سده و اندی که از حضور هنر سینما می‌گذرد،‌ چهره‌های سرشناس بیشماری عمر خود را وقف این هنر کرده‌اند. در این بین بعضی از آنها نسبت به دیگران کمتر دیده‌ شده‌اند. یکی از این چهره‌ها، که هنر سینما دِین زیادی به وی دارد، ژرژ ملیس، است. (Georges Méliès).

اگر به تاریخ سینما علاقه داشته باشید، حتماً فیلم سفر به ماه، اثر ژرژ ملیس را دیده‌اید. این فیلم که سال ساخت آن به ۱۹۰۲ باز می‌گردد، در آن زمان جلوه‌های ویژه چشمگیری داشت و ژرژ ملیس با ساخت سفر به ماه، نام خود را در تاریخ سینمای دنیا جاوادنه کرد.

فیلم هوگو که از آن صحبت می‌کنیم داستان پسرکی با نام هوگو را روایت می‌کند که عاشق سینماست. این پسرک که پدر خود را از دست داده، مجبور است در ساعتی بزرگ در ایستگاه قطار زندگی کند. کنجکاوی هوگو راه وی را به زندگی ژرژ ملیس باز می‌کند.

در آن زمان ژرژ ملیس به پیرمردی گوشه‌گیر تبدیل شده بود که کسی از او خبر نمی‌گیرد. پسرک داستان با هنر ژرژ ملیس آشنا می‌شود و شاهد روایت زیبایی از زندگی این اسطوره سینما هستیم. فیلم هوگو به لحاظ هنرپیشه نیز فهرست بلندوبالایی از چهره‌های درخشان را یدک می‌کشد.

بن کینگزلی، ساشا بارون کوهن، کلویی مورتز، کریستوفر لی و هلن مک کروری از هنرپیشه‌های طرازاول هوگو به‌حساب می‌آیند. مک کروری در این فیلم نقش ماماژین را بر عهده دارد و کارگردانی این اثر به مارتین اسکورسیزی، کارگردان پرآوازه دنیای سینما وگذار شده‌ بود. هنرنمایی هلن مک کروری در فیلم هوگو به همراه دیگر چهره‌های سرشناس این فیلم،‌ هوگو را نامزد دریافت ۱۱ جایزه اسکار کرد. در نهایت نیز این فیلم با ۵ جایزه اسکار به یکی دیگر از آثار درخشان در کارنامه هلن مک کروری تبدیل شد.

سه فیلم پایانی هری پاتر

به‌ عنوان آخرین فیلم از آثار کارنامه هلن مک کروری، به سه فیلم پایانی از مجموعه فیلم‌های هری پاتر اشاره می‌کنیم. هری پاتر که از کتابی با همین نام، نوشته جی.‌کی رولینگ اقتباس شد، توانست در عرض مدت بسیار کمی به جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ عامه پیدا کند. هلن مک کروری در سال ۲۰۰۹ هنرنمایی درخشانی در فیلم هری پاتر و شاهزاده دورگه از خود به جای گذاشت.

ایفای نقش او به اندازه‌ای چشمگیر بود که در ۲ نسخه پایانی از فیلم‌های هری پاتر نیز شاهد حضور مک کروری بودیم. هری پاتر داستان پسرکی با همین نام است که در کودکی پدر و مادرش توسط جادوگری بدنهاد کشته شدند. جالب است مجموعه تمامی قسمت‌های مجموعه فیلم‌های هری پاتر در فهرست ۱۰۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارند. هلن مک کروری در مجموعه آثار هری پاتر نقش نارسیسا مالفوی را بر عهده داشت.

همان‌گونه که به شما وعده داده بودیم کمی از زندگی هلن مک کروری، بازیگر انگلیسی گفتیم و در ادامه نیز به آثار درخشان این هنرپیشه فقید اشاره کردیم. همان‌گونه که اشاره کردیم مک کروری آثار درخشان زیادی را در کارنامه‌اش دارد که فرصتی برای اشاره به تمامی این فیلم‌ها مهیا نشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم فیلم مطرحی را می‌شناسیم که به آن اشاره‌ای نشد، در قسمت نظرات نام و مشخصات این فیلم را با ما و دیگر خوانند‌ها به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی