ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نیم‌نگاهی به فیلم ترسناک سنت ماد

اگر اهل تماشای فیلم‌های ترسناک باشید، حتماً با ما هم‌عقیده‌اید که ساخت فیلم در این ژانر برخلاف اینکه ساده به‌نظر می‌رسد، کار بسیار دشواری است. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به آمار اکران سالانه فیلم‌های ترسناک داشته باشید و میزان موفقیت این فیلم‌ها در ترساندن مخاطب را بررسی کنید. به همین دلیل کارگردان‌های صاحب‌نامی را سراغ داریم که طرف ساخت فیلم‌های ترسناک نمی‌روند. البته گاهی اوقات فیلمسازان جسوری از راه می‌رسند که به رغم اینکه هنوز در ابتدای راه فیلمسازی هستند، فکر ساخت اثری ترسناک و دلهره‌آور به سرشان می‌زند. یکی از این فیلمسازان را می‌توان رز گِلَس (Rose Glass)، نام برد. این کارگردان تازه‌کار برای ساخت اولین اثر بلند سینمایی خود سراغ ساخت فیلم ترسناک سنت ماد (Saint Maud)، رفت. این فیلم پس از اکران توانست نظر مثبت منتقدان سینمای وحشت را بدست بیاورد و به یکی از آثار برجسته درمیان علاقه‌مندان فیلم‌های ترسناک تبدیل شود. از آنجایی که مدتی است نیم‌نگاهی به فیلم‌های ترسناک نداشته‌ایم، درخشش فیلم سنت ماد را به فال نیک می‌گیریم تا در ادامه به داستان و عوامل این فیلم بپردازیم و در انتها به نظرهای منتقدین ترازاول دنیا درباره این فیلم اشاره کنیم.

داستان و عوامل فیلم سنت ماد

همان‌گونه که از نام این فیلم پیداست با اثری ترسناک سروکار داریم که تقابل شیطان و مذهب را به چالش می‌کشد. در این فیلم پرستاری با نام کِیتی (Katie)، در بیمارستانی مشغول به خدمت است تا اینکه در احیای قلبی یکی از بیماران ناموفق عمل می‌کند و این بیمار از دنیا می‌رود. این حادثه تاثیر شگرفی در روحیه کیتی می‌گذارد و به کاتولیکی مذهبی تبدیل می‌شود. کار کیتی به جایی می‌کشد که حتی نام خودش را هم به ماد (Maud)، تغییر می‌دهد.

مد‌ت‌ها از این ماجرا می گذرد و پرستار این داستان به مرکز درمانی دورافتاده‌ای منتقل می‌شود. او در این مرکز درمانی مسئولیت پرستاری از زنی با نام آماندا را بر عهده می‌گیرد. آماندا بیماری‌های جسمی وخیمی دارد و با صندلی‌چرخ‌دار حرکت می‌کند. ماجرای فیلم سنت‌ ماد پس از رویارویی ماد با آماندا پیچش‌های داستانی عجیبی پیدا می‌کند تا داستان این فیلم در کنار ترس و حشت، حالتی رمزآلود پیدا کند.

از داستان ترسناک و پیچیده فیلم سنت‌ ماد که بگذریم به موسیقی دلهره‌آور این فیلم می‌رسیم. موسیقی این اثر سینمایی بر عهده آدام جوناتا زوسکی (Adam Janota Bzowski)، واگذار شده است. این موسیقیدان جوان برای خلق موسیقی فیلم سنت ماد چیزی کم نگذاشته‌ تا این فیلم به لحاظ موسیقی نیز نظر مثبت منتقدین را جلب کند.

فیلم سنت ماد به لحاظ جلوه‌های هنری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و هنرپیشه‌‌های این فیلم در خلق اثری ترسناک و دلهره‌آور چیزی کم نگذاشته‌اند. نقش اول داستان این فیلم بر عهده مورفید کلارک (Morfydd Clark)، هنرپیشه خوش‌آتیه بریتانیایی واگذار شده و جنیفر اِله (Jennifer Ehle)، نقش آماندا، شخصیت مقابل ماد را در این فیلم بر عهده گرفته است.

برای شما از حضور کارگردانی جوان در ساخت فیلم سنت ماد گفتیم. جالب است بدانید رز گلَس، کارگردان این فیلم ۳۱ سال بیشتر ندارد، اما این کارگردان جوان با ساخت سنت‌ ماد، جسارت خود را به منتقدین ثابت کرد تا اولین اثر بلند سینمایی رز گلس، به فیلمی درخشان در کارنامه این سینماگر تبدیل شود.

نظر منتقدین درباره فیلم سنت ماد

ایان فریر از امپایر – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

ایان فریر منتقد سرشناسی است که یدطولایی در نقد آثار سینمایی ترسناک دارد. این منتقد برجسته فیلم سنت مد را اثری اصیل می‌داند که داستان عجیب و ترسناک این فیلم ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد. ایان فریر تعریف‌و‌تمجید‌های زیادی از داستان سنت ماد کرده و مدعی است داستان تکان‌دهنده این فیلم تا مدت‌ها در ذهن تماشاگران ماندگار خواهد شد.

منتقد سرشناس امپایر کارگردانی تمام‌عیار رز گلس و هنرپیشگی بی‌عیب‌و‌نقص مورفید کلارک را به منزله پلکانی برای صعود این ۲ سینماگر به پله‌های بالاتر هنر سینما تلقی می‌کند.

دارن فرانیچ از اینترتینمنت ویکلی – امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

فرانیچ نیمه دوم فیلم سنت ماد را به لحاظ قوام داستان، قوی‌تر از نیمه اول آن می‌داند. این منتقد برجسته احترام خاصی برای قسمت پایانی این فیلم قائل است و هنرنمایی مورفید کلارک را در ایفای شخصیتی ترسناک و مرموز می‌ستاید.

کریستوفر مچل از سینِوو – امتیاز ۸۰ از ‍۱۰۰

کریستوفر مچل از آن دسته منتقدان سخت‌گیری است که به‌راحتی امتیاز مثبت به فیلم‌های ترسناک نمی‌دهد. اما کاملاً‌ مشخص است که مچل گوشه چشمی به فیلم سنت ماد دارد. این منتقد سخت‌گیر فیلم سنت ماد را دقیقاً همان‌ فیلمی می‌داند که علاقه‌مندان سینمای وحشت باید در اولین فرصت به تماشای آن بنشینند.

رایان لارسون از کانسِکوئنس آو ساند – امتیاز ۹۱ از ۱۰۰

رایان فیلم سنت ماد را اثری با فیلمنامه‌ای قوی می‌داند که هنرنمایی هنرپیشه‌های این فیلم، جلوه‌‌های ترسناک این اثر سینمایی را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است. رایان لارسون تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از این اثر به عمل آمده را بی‌دلیل نمی‌داند و فیلم سنت ماد را آغازی طوفانی در کارنامه رز گلس، کارگردان این فیلم تلقی می‌کند.

کیتی والش از لس‌آنجلس تایمز – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

کیتی والش مدت زمان فیلم سنت ماد را برای داستان‌گویی کوتاه می‌داند، اما معتقد است کارگردان این فیلم از این مدت‌زمان بهترین استفاده را کرده تا روایتی سریع و دلهره‌آور را در فیلم سنت ماد شاهد باشیم. به گفته کیتی والش، در گوشه‌و‌کنار این فیلم ارتباط‌هایی به مذهب،‌ روانشناسی و تاریخ به چشم می‌خورد.

جیسون بیلی از پلی‌لیست – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

منتقد سرشناس پلی‌لیست، فیلم سنت ماد را نمونه‌ای درخشان از موفقیت هنری یک کارگردان تازه‌کار به‌حساب می‌آورد. جیسون بیلی معتقد است کارگردان این فیلم با ساخت سنت ماد، استعداد خود را به علاقه‌مندان دنیای سینما اثبات کرده است.

مطمئن هستیم با مطالعه داستان فیلم سنت ماد و نقدهای برجسته این فیلم،‌ تماشای این اثر ترسناک را به فهرست فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کرده‌اید. از آنجایی که تمامی منتقدان از هنرنمایی هنرپیشه‌های سنت‌ ماد تعریف و تمجیده کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر اهل فیلم‌های ترسناک نیستید، باز هم فرصت تماشای این فیلم را از دست ندهید و از یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های چند وقت اخیر حسابی لذت ببرید.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی