ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نیم‌نگاهی به فیلم تکه‌های یک زن

مطمئن هستیم شما هم مانند ما هزارویک کارگردان هالیوودی سراغ دارید، اما بدون شک با ما هم عقیده‌اید که حساب بعضی از این کارگرد‌ان‌ها با بقیه فرق می‌کنند و به لحاظ هنری یک سرگردن بالاتر قرار دارند. کورنل موندروتسو (Kornél Mundruczó)، یکی از همین کارگردان‌ها است که فیلم بد در کارنامه‌اش نمی‌بینیم. برای نمونه کافی است نگاهی به فیلم‌های قمر مشتری، دلتا، جوهانا، و خدای سفید بیاندازید. این شرایط باعث شده تا علاقه‌مندان سینمای هالیوود چشم‌انتظار انتشار فیلم‌های جدید کورنل موندروتسو باشند. خوشبختانه انتظار طرفداران این سینماگر دیری نپایید چرا که اخیراً فیلم جدیدی با نام تکه‌های یک زن (Pieces of a Woman)، به کارگردانی موندروتسو در پرده نقره‌ای جان گرفت. همان‌گونه که انتظار می‌رفت این فیلم نظر مثبت منتقدان را به دنبال داشت و بعضی از منتقدان ترازاول نیز اشکالاتی را به آن وارد کردند که جای بحث دارد. از آنجایی که به راحتی از کنار آثار کورنل موندروتسو نمی‌توان به راحتی گذشت، در ادامه با هم نیم‌نگاهی به فیلم تکه‌های یک زن خواهیم داشت و در انتها نظرهای منتقدین ترازاول دنیا را با هم مرور می‌کنیم تا به لطف این اطلاعات، با دقت بیشتری فیلم تکه‌های یک زن را به فهرست فیلم‌های آخر هفته‌ خود اضافه نمایید.

چرا فیلم تکه‌های یک زن دیدنی است

طرفداران دوآتشه سینما به‌خوبی می‌دانند که پشت هر فیلم موفقی، فیلمنامه‌ای با داستانی درست‌و‌درمان قرار دارد. ماجرای درخشش فیلم‌های کورنل موندروتسو نیز از همین قرار است. کاتا وِبر (Kata Wéber)، فیلمنامه‌نویس مجار، نگارش فیلم‌نامه‌های بیشتر آثار موندروتسو را بر عهده دارد. برای نمونه می‌توان به آثار خدای سفید و قمر مشتری اشاره کرد که از برجسته‌ترین فیلمنامه‌های کاتا وبر به‌حساب می‌آیند و هر دوی این فیلم‌ها را موندروتسو کارگردانی کرده است.

نگارش فیلمنامه تکه‌های یک زن نیز بر عهده کاتا وبر واگذار شده و انصافاً هم باید گفت این به لحاظ روایت داستان چیزی کم‌و‌کسر ندارد. ماجرای فیلم تکه‌های یک زن از این قرار است که زوجی جوان به خوبی و خوشی در بوستون زندگی می‌کنند. مارتا، با هنرنمایی ونسا کربی، مادر بارداری است که انتظار زاده‌شدن فرزندش را می‌کشد و شان، با هنرنمایی شایا لبوف، پدر این خانواده است.

در این بین روزگار از در ناسازگاری با این زوج وارد می‌شود و زایمان مارتا به‌خوبی پیش نمی‌رود. حادثه‌ ناگواری که این زوج جوان مجبور به تحمل آن هستند، زندگی آنها را دگرگون می‌‌کند. از طرف دیگر مادر مارتا نیز فشارهای روحی زیادی به وی وارد می‌کند تا رابطه این زوج جوان راه فروپاشی را در پیش گیرد. مشکلات مارتا به همین‌جا ختم نمی‌شود و همزمان درگیر پرونده‌ای قضایی است که باید به هر قیمتی که شده از دادگاه پیروز بیرون آید.

موندروتسو در نمایش مشکلاتی که گریبان مارتا را گرفته چیزی کم نمی‌گذارد تا مخاطب از تماشای فیلم تکه‌های یک زن خسته نشود و حتی پس از پایان نیز چندین روز به سرگذشت مارتا و خانواده‌اش فکر کند.

اگر با اشاره به داستان فیلم تکه‌های یک زن، تصمیم خود را برای تماشای این فیلم نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه نگاهی به نظر منتقدین برجسته دنیای سینما به این فیلم داشته باشید.

پیتر بردشاو از گاردین – امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

این منتقد برجسته فیلم تکه‌های یک زن را به گلی تشبیه می‌کنند که با نهایت دقت در گلخانه پرورش داده شده است. اما پیتر بردشاو بر این باور است که این گل تنها در شرایط گلخانه‌ای قادر به ادامه حیات است و گلبرگ‌های ظریف این گل در فضای بیرون از گلخانه پرپر خواهد شد. به عبارت دیگر بردشاو این فیلم را اثر هنری حساسی می‌داند که به اندازه کافی ساخته و پرداخته نشده است.

پیتر دبروژ از ورایتی – امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

دبروژ داستان فیلم تکه‌های یک زن را به قسمت‌های مختلف یک پازل تشبیه می‌کند که موندروتسو با هنرنمایی تمام این تکه‌ها را در کنار هم قرار داده است. در این بین پیتر دبروژ شخصیتی که ونسا کربی در نقش مارتا به تصویر می‌کشد را پخته‌تر از دیگر شخصیت‌های داستان این فیلم می‌داند.

جسیکا کینگ از پلی‌فرست – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

جسیکا از طرفداران دوآتشه فیلم تکه‌های یک زن است. این منتقد برجسته در کنار هنرنمایی ونسا کربی، موسیقی درخشان این فیلم را می‌ستاید. جسیکا کینگ در کنار بازیگری و موسیقی، از فیلمبرداری تکه‌های یک زن نیز تعریف و تمجید‌های زیادی کرده و این فیلم را همانند یک اثر نقاشی می‌داند که همه‌چیز در کنار هم با زیبایی تمام به تصویر کشیده شده است.

ای داوود از ای.‌وی‌ کلاب – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

این منتقد برجسته ای.‌وی کلاب فیلم تکه‌های یک زن را اثری می‌داند که سعی زیادی برای به تصویر کشیدن احساسات اعضای یک خانواده جوان داشته، اما در انتقال تما‌م‌و‌کمال این احساسات به مخاطب موفق عمل نکرده است.

پیتر دبروژ از ورایتی – امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

دبروژ نیز فیلم تکه‌های یک زن را به پازلی پیچیده تشبیه کرده که در این فیلم ونسا کربی تنها هنرپیشه‌ای است که به درمیان تکه‌های این پازل جای گرفته است.

جیمز براردینلی از ریل ویوز – امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

اگر نقدهای سینمایی را دنبال می‌کنید حتماً جیمز براردینلی را می‌شناسید و به‌خوبی درجریان هستید که وی منتقدی سخت‌گیر و نکته‌سنج است. این منتقد برجسته فیلم تکه‌های یک زن را اثری برای مخاطبان حرفه‌ای می‌داند که به دنبال تماشای اثری احساسی می‌گردند.

لی مارشال از اسکرین دیلی – امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

مارشال فیلم تکه‌های یک زن را اثری تکه‌تکه می‌داند که قسمت‌های عالی و تماشایی در درون خود مخفی کرده است.

امیدواریم اکنون که درجریان داستان فیلم تکه‌های یک زن قرار گرفتید و با نظرهای مختلف برجسته‌ترین منتقدان دنیا آشنا شدید، شناخت بیشتری درباره جدیدترین اثر کورنل موندروتسو پیدا کرده باشید. همان‌گونه که متوجه شده‌اید، تمامی منتقدان از بازی چشمگیر ونسا کربی در این فیلم تعریف‌و‌تمجید کرده‌اند. به این ترتیب اگر به دنبال تماشای فیلمی احساسی و خانوادگی هستید، قطعاً تماشای تکه‌های یک زن شما را راضی نگه خوهد داشت. اگر هم دلتان برای بازی ونسا کربی تنگ شده و می‌خواهید یکی از بهترین هنرنمایی‌های این هنرپیشه زیبارو را تماشا کنید، از فیلم تکه‌های یک زن غافل نشوید و این فیلم را به فهرست فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کنید.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی