ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

پنج تجربه موفق اقتباس در سینما

یکی از موثرترین راه ها برای جذب فیلم دوستان به سینما چیست؟ ساخت فیلم های اقتباسی از کتاب. طی سالیان دراز فیلم های اقتباسی زیادی در هالیوود ساخته شده است. این فیلم ها معمولا بر اساس کتاب های محبوب و پرفروش و در ژانرهای متفاوت همانند علمی تخیلی، درام، فانتزی و… ساخته شده اند. امروز می خواهیم پنج اثر سینمایی فاخر را به شما معرفی کنیم که اقتباسی موفق از کتاب داشته اند و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

آرواره ها (Jaws) – محصول ۱۹۷۵ (کارگردان: استیون اسپیلبرگ)

شاید باور کردن این موضوع سخت به نظر برسد اما فیلمی که باعث شد شما از دریا بترسید بر اساس کتابی نوشته پیتر بنچلی ساخته شده است. فیلم آرواره ها فیلمی مهیج است که داستان گروهی از دریانوردان را روایت می کند که به شکار کوسه ای عظیم الجثه و بی رحم می روند. در طول ساخت فیلم مشکلات فراوانی ایجاد می شد و همین امر روند ساخت را کمی مشکل ساخت و در نتیجه کوسه در طول فیلم بسیار کمتر از آنچه که قرار بود، حضور پیدا کرد. همین خود باعث شد که فیلم حتی از کتاب آن نیز مهیج تر باشد و بازخورد بسیار مثبتی را دریافت کرد.

کری (Carrie) – محصول ۱۹۷۶ (کارگردان: برایان دی پالما)

نام دیگر ژانر ترسناک را استفن کینگ گذاشته اند! استفن کینگ را می توان از مشهورترین نویسنده های رمان های ترسناک دانست. از همان اولیل دوران نویسندگی اش بود که کتاب هایش به فیلم تبدیل شد. شاید فیلم کری از بهترین درام های ترسناک تاریخ باشد. داستان این فیلم فرا طبیعی که بر اساس رمان ترسناک استفن کینگ به همین نام ساخته شده است، درمورد دختری نوجوان است که دارای قدرت های فراطبیعی است. او شخصیتی خجالتی دارد و همواره در مدرسه مورد تمسخر قرار می گیرد. روزی تصمیم می گیرد از قدرت خویش جهت انتقام استفاده کند. در حقیقت اگر فیلم کری بر اساس رمان استفن کینگ ساخته نمی شد شاید دیگر هرگز سخنی از او در ژانر ترسناک نبود.

پارک ژوراسیک (Jurassic Park) – محصول ۱۹۹۳ (کارگردان: استیون اسپیلبرگ)

استیون اسپیلبرگ باری دیگر فیلمی اقتباسی ساخت که در تاریخ سینما جاودانه شد. داستان این فیلم بر اساس کتابی از مایکل کریچتون بود. جالب است بدانید که در نسخه کتاب آن، داستان کمی تیره است و از شوخی ها و طنزی که در نسخه فیلم آن می بینیم، خبری نیست. با اضافه کردن کمی طنز به داستان فیلم، پارک ژوراسیک از بهترین فیلم های ماجرایی تاریخ سینما می باشد. داستان فیلم از این قرار است که در پارکی در آن دایناسورهای بافت زادی قرار دارند بر اساس اشتباهی به بیرون راه پیدا می کنند و اوضاع به شدت بهم ریخته می شود.

مجموعه فیلم هری پاتر

درست در سال ۲۰۰۱، یعنی همان سالی که فیلم نخست از سه گانه ارباب حلقه ها اکران شد، هری پاتر، فیلم اقتباسی دیگر نیز به سینما راه پیدا کرد. اما تعداد فیلم های هری پاتر در طول حدودا ده سال حدودا، به هشت فیلم می رسید. این مجموعه فیلم حتی محبوبیت کتابهای آن را هم بیشتر کرد. هری پاتر پسری یتیم است که پی می برد او یک جادوگر است و باید به مدرسه جادوگران بپیوندد.

سه گانه ارباب حلقه ها (کارگردان: پیتر جکسون)

سه گانه ارباب حلقه ها بدون شک از محبوب ترین و تاثیرگذارتین اقتباس های تاریخ سینما می باشد. نه تنها نحوه ساخت و روایت آن به داستان کتاب وفادار بود بلکه در نهایت می توان گفت این سه گانه معنای واقعی اقتباس وفادار به کتاب می باشد. داستان فیلم از این قرار است که فرودو مامور می شود تا حلقه قدرت را با کمک یاران حلقه به کوه نابودی ببرد و نابود کند. پیش از ارباب حلقه ها ساخت فیلم های دنباله دار فانتزی نوعی خیال محسوب می شد. اما ارباب حلقه ها با آن جلوه های ویژه حیرت انگیز و نحوه داستان سرایی بسیار فوق العاده اش تعریفی جدید در دنیای سینما ارائه کرد.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی