ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

چرا انیمیشن روح را باید حتماً تماشا کنید

سالانه انیمیشن‌های بیشماری روانه پرده نقر‌ه‌ای می‌شوند که بسیاری از آنها انصافاً برای کودکان جذاب هستند. اما حساب بعضی از این انیمیشن‌ها فرق می‌کند و با انیمیشن‌هایی سروکار داریم که نه‌تنها کودکان،‌ بلکه بزرگسالان را نیز سرگرم می‌کند. گاهی اوقات سازندگان انیمیشن‌ها، پای خود را از دنیای سرگرمی فراتر می‌گذراند و کارتون‌هایی را شاهد هستیم که معنای عمیق فلسفلی در خود نهان کرده‌اند. انیمیشن روح (Soul)، که مدتی پیش پخش شد، یکی از همین انیمیشن‌هاست. مدت زیادی از اکران این انیمیشن نمی‌گذرد و کارتون روح در همین مدت کم توانسته جای خود را در دل پیر و جوان و بزرگ و کوچک باز کند. انیمیشن روح جدیدترین اثر فانتزی موزیکال سرویس استریم دیزنی پلاس است که سکان ساخت آن به دست پیت داکتر، کارگردان نام‌آشنای هالیوود قرار گرفته تا با انیمیشنی طرف باشیم که در کنار سرگرمی، مفاهمیم انسانی عمیقی را در دل خود نهان کرده باشد. به این ترتیب اگر برای شما این پرسش پیش آماده که چرا انیمیشن روح را باید حتماً تماشا کنید، در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم و در انتها قسمت‌هایی از امتیازها و نظرهای منتقدان ترازاول دنیا را درباره این شاهکار نیای انیمیشن با شما درمیان می‌گذاریم.

چرا باید حتماً انیمیشن روح را تماشا کنید

امکان ندارد اهل تماشای انیمیشن باشید و نام پیتر داکتر (Peter Doctor) به گوش شما نخورده باشد. این کارگردان نام‌آشنای دنیای انیمیشن‌های هالیوود،‌ یدطولایی در ساخت کارتون دارد و جایی نیست که صحبتی از انیمیشنی جذاب به میان بیاید و نامی از پیتر داکتر به گوش نخورد. برای آشنایی با هنر پیتر داکتر کافی است نگاهی به آثار برجسته داکتر مانند انیمیشن درون و بیرون (Inside Out)، انیمیشن بالا (Up)، انیمیشن وال‌.ئی (Wall-E)، انیمیشن داستان اسباب‌بازی ۲ (Toy Story 2) و کارتون شرکت هیولاها (Monster Inc)، بیاندازید.

با نگاهی به این آثار می‌توان گفت امکان ندارد پیتر داکتر کارتونی بسازد و این کارتون به یکی از جذاب‌ترین کارتون‌های سال تبدیل نشود. این شرایط درباره کارتون روح نیز صدق می‌کند. از طرف دیگر در کنار حضور پیتر داکتر بااستعداد، در این کارتون صداپیشگان خوش‌صدایی مانند تینا فی، جیمی فاکس و کوئست لاو نیز حضور دارند. صداپیشگی این چهره‌ها در انیمیشن روح باعث می‌شود تا حتی اگر با چشم بسته هم پای این انیمیشن بنشینید، باز هم از هنر صداپیشگان آن لذت ببرید.

داستان انیمیشن روح از چه قرار است

اگر نیم‌نگاهی به آثار پیتر داکتر داشته باشید متوجه خواهید شد که آثار این کارگردان خمیرمایه فلسفی نیز دارد. این شرایط باعث شده تا انیمیشن روح، مخاطب را سوار بر اسب خیال کند و در دنیای رنگ‌ها، ذهن او را با داستانی فلسفی به چالش بکشد. ماجرای انیمیشن روح از این قرار است که شخصیت اول داستان با نام جو گاردنر، در مدرسه‌ای تدریس می‌کند و زندگی معمولی دارد، اما جو از زندگی خودش راضی نیست و از آنجایی که عشق دیرینی به موسیقی جَز دارد، از اینکه به آروزهای خودش در نوازندگی سبک جز نرسیده، نارحت و سرخورده است.

در این بین به ناگاه ورق زندگی جو بر می‌گردد و سایه همای سعادت روی سر او می‌افتد و به گروه جَز معروفی دعوت می‌شود. جو گاردنر شاد و خوشحال از اینکه درنهایت به آرزویش رسیده است، راه این گروه موسیقی را در پیش می‌گیرد، اما اجل به وی مهلت رسیدن به آرزوی دیرینه‌اش را نمی‌دهد و در راه، با حادثه‌ای ناگوار روبرو می‌شود.

روح جو وارد برزخ می‌شود و داستان لحن زیبا و فلسفی پیدا می‌کند تا در کنار سرگرمی، مخاطب را با پرسش‌های کلیدی درباره مفهوم زندگی روبرو کند.

نظر منتقدین ترازاول دنیا درباره انیمیشن روح

با نگاهی به نظر منتقدین ترازاول دنیا درباره انیمیشن روح به راحتی متوجه خواهید شد که با انیمیشنی درست‌و‌درمان روبرو هستید. این انیمیشن همانند دیگر آثار پیتر داکتر به راحتی توانسته نظر مثبت سخت‌گیرترین منتقدین دنیای انیمیشن را کسب کند. برای اثبات این ادعا کافی است در ادامه نگاهی به نظر منتقدین معروف داشته باشید:

وندی ایده از اسکرین دیلی – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

منتقد اسکرین دیلی، انیمیشن روح را به لحاظ بصری می‌ستاید. وندی ایده مدعی است این کارتون در کنار داستانی فلسفی، صحنه‌‌های بامزه‌ای را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. وندی بر این باور است که صفحه کوچک تلویزیون قادر به بازتاب جلوه‌های زیبای انیمیشن روح نیست و پیشنهاد می‌کند علاقه‌مندان حتماً انیمیشن روح را بر روی پرده نقره‌ای سینما به تماشا بنشینند.

جو مورگنسترن از وال‌استریت ژورنال – امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

منتقد نام‌آشنای وال‌استریت ژورنال انیمیشن روح را اثری می‌داند که آوازه آن در سال‌های آینده نیز به گوش خواهد خورد. جو مورگنسترن معتقد است انیمیشن روح داستانی چندلایه‌ دارد که به سادگی برای عموم قابل توضیح نیست و باید این کارتون را چندین بار دید تا تمام‌و‌کمال با ظرافت‌های آن آشنا شد.

جاستین چنگ از لس‌آنجلس تایمز – امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

به گفته این منتقد برجسته لس‌آنجلس تایمز، انیمیشن روح درس‌های فراموش‌نشدنی درباره زندگی دارد و می‌خواهد این مفهوم را به مخاطب منتقل کند که قدر لحظه‌های عمر را بیشتر بدانیم. جاستین چنگ بر این باور است که انیمیشن روح نیز دقیقاً همین خصوصیت را دارد و باید قدر فریم‌به‌فریم این انیمیشن را دانست.

پیتر تراورس از ای.‌بی‌.‌سی – امتیاز ۹۵ از ۱۰۰

پیتر تراورس انتخاب شخصیت‌‌های سیاه‌پوست را برای این انیمیشن می‌ستاید، چرا که سبک موسیقی جَز در تسلط بی‌چون‌و‌چرای سیاه‌پوستان است. تراورس هنرآفرینی جیمی فاکس را در این انیمیشن بی‌عیب‌و‌نقص می‌داند و بر این باور است که کارتون روح به خوبی توانسته مفهوم مرگ و زندگی را به مخاطب خردسال و بزرگسال منتقل کند. پیتر تراورس انیمیشن روح را اوج توانمندی در دنیای کارتون قلمداد می‌کند.

پیتر بردشاو از گاردین – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

پیتر بردشاو از منتقدین بااحساس گاردین است. این منتقد برجسته انیمیشن روح را کارتونی محبوب و آرام می‌داند که تماشای آن پیر و خردسال را به آرامش می‌رساند.

اکنون که درجریان داستان انیمیشن روح قرار گرفتید و با صداپیشگان این انیمیشن آشنا شدید، زمان مناسبی است تا با نیم‌نگاهی به نظر منتقدان، تصمیم خود را برای اضافه کردن انیمیشن روح به فهرست فیلم‌های آخر هفته بگیرید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر اهل تماشای انیمیشن هم نیستید، باز هم روی حرف ما حساب باز کنید و مطمئن باشید از تماشای انیمیشن روح پشیمان نخواهید شد.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی