ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

چهار دانستنی از فیلم گلادیاتور

فیلم حماسی گلادیاتور (Gladiator) ریدلی اسکات اکنون بیش از بیست سال عمر کرده است. این فیلم علاوه بر فروش حدودا ۵۰۰ میلیون دلاری و قرار گرفتن در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر IMDb، پنج جایزه اسکار نیز برنده شد. فیلم گلادیاتور با هنرنمایی راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، ریچارد هریس و خیلی بازیگران دیگر بسیار در نگاه منتقدان، بینندگان و سینما دوستان خوش درخشید. داستان این فیلم درمورد انتقام ژنرال رومی ماکسیموس (راسل کرو) از پادشاه کومودوس (واکین فینیکس) پس از از دست دادن خانواده اش می باشد. امروز چهار دانستنی از فیلم گلادیاتور که شاید به گوشتان نخورده باشد برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

تماشاخانه کولوسئوم

برای به وجود آوردن عظمت تماشاخانه کولوسئوم روم حدودا به اندازه یک سوم اندازه اصلی این تماشاخانه در جزیره مالتا از تخته لایه و دیگر ملزوماتی که در جزیره پیدا می شد ساخته شد. این بنا حدودا ۱۵ متر ارتفاع داشت و بقیه آن توسط جلوه های ویژه رایانه ای درست شد. روند ساخت آن به طور کلی چندین ماه به طول بینجامید و حدود ۱ میلیون دلار هزینه آن شد. در دو ردیف ابتدایی این تماشاخانه، تماشاچیان واقعی قرار گرفتند و بقیه آن با کمک جلوه های ویژه رایانه ای از تماشاچی پر شد.

آسیب دیدگی های راسل کرو

راسل کرو در جریان فیلمبرداری این فیلم در نبردهای گلادیاتوری چندین بار آسیب دیدگی پیدا کرد. زخم صورت او پس از نبرد ابتدایی فیلم واقعی است. پس از آسیب دیدگی در انگشت اشاره اش در نبردی با شمشیر، راسل کرو به مدت تقریبا دو سال هیچ حسی را در آن انگشت درک نمی کرد. کشیدگی ها و شکستگی های کوچک و بزرگ در جریان فیلمبرداری این فیلم متوجه راسل کرو شد.

انتخاب بازیگر شخصیت ماکسیموس

اگرچه ژنرال ماکسیموس شخصیتی داستانی است اما این شخصیت با ترکیب چند شخصیت واقعی تاریخی روم باستان به وجود آمده است. از مهم ترین آن ها می توان به قاتل واقعی پادشاه کومودوس یعنی نارسیسوس، برده شورشی اسپارتاکوس، کشاورزی بنام سینسیناتوس که به دیکتاتور تبدیل شد و ژنرال مارکوس نونیوس اشاره کرد. مل گیبسون، آنتونیو باندراس و هیو جکمن همه برای نقش آفرینی این شخصیت زیر نظر بودند. مل گیبسون با این دلیل که زیادی برای این شخصیت پیر است از قبول پیشنهاد بازی در این فیلم سر باز زد. ریدلی اسکات نیز بهرحال بازیگر جوانتری برای این نقش می خواست و در نهایت این نقش به راسل کرو رسید.

فیلم نامه

راسل کرو پس انتخاب شدن در نقش ماکسیموس فیلم نامه را خواند و به هیچ عنوان به مذاق او خوش نیامد. راسل کرو تا این حد این فیلم نامه را نامناسب می دانست که گفتگوهای موجود در فیلم نامه ویلیام نیکلسون را زباله خطاب کرد. فیلم نامه چندین بار و آن هم در حین فیلم برداری دستخوش تغییرات شد. در نهایت فیلم نامه ابتدایی ۱۳۰ صفحه ای دیوید فرانزونی شباهت بسیار اندکی به فیلم به پایان رسیده گلادیاتور داشت. در نسخه نهایی فیلم گلادیاتور در چندین سکانس جملاتی که بازیگران از نبوغ خود به مکالمه هایشان در حین فیلمبرداری اضافه کردند باقی ماند. همچنین در این فیلم برای برخی از صحبت ها باری دیگر صدای بازیگران ضبط شد و روی فیلم قرار گرفت. توصیف ماکسیموس از خانه اش دوباره با صدای راسل کرو ضبط شد و روی فیلم قرار گرفت. جمله «آیا من بخشنده نیستم؟» واکین فینیکس توسط خودش در حین فیلمبرداری به مکالمه اضافه گردید.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی