ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

ده فیلم برتر ویل اسمیت

بسیاری فکر می کنند که ویل اسمیت از آن دسته بازیگرانی است که مانند نقشش در مجموعه کمدی The Fresh Prince of Bel-Air (محصول ۶-۱۹۹۰) فقط در حال بذله گویی است و تنها یک سبک فیلم بازی می کند اما با نگاهی به کارنامه وی از تنوع نقش آفرینی های او قطعا غافلگیر خواهید شد. از نقش دراماتیکش در فیلم در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness، محصول ۲۰۰۶) گرفته تا نقش های اکشنش در فیلم روشن (Bright، محصول ۲۰۱۷) یا من ربات هستم (I, Robot، محصول ۲۰۰۴) و یا حتی نقش آفرینی فوق العاده اش در نقش متفاوت غول چراغ جادو در فیلم علاء الدین (Aladdin، محصول ۲۰۱۹) همه نوع نقش و بازی را در کارنامه خود داشته است.

یکی از کارهایی که ویل اسمیت در انجام آن مهارت دارد این است که در نقش کاراکتر های همه فن حریف خوب ظاهر می شود. جالب است که این شخصیت ها جزو معروف ترین شخصیت های تاریخ فیلم نیز هستند. با این پیش زمینه به ده فیلم برتر ویل اسمیت نگاهی می اندازیم.

فیلم شماره ۱۰: تمرکز (Focus) – محصول ۲۰۱۵

قهرمان داستان فیلم همیشه به این معنا نیست که او می بایست شخصیتی هفت تیرکش باشد که قانون را اجرا می کند. گاهی اوقات قهرمان داستان فیلم باید بتواند با ایفای نقش خود فضایی جذاب و دوست داشتنی را ایجاد کند تا مخاطب خیلی راحت و سریع بتواند با آن ارتباط برقرار کند. حال اگر بخواهیم بازیگری را با چنین قابلیتی مثال بزنیم، یعنی کسی که بتواند با کمترین تلاش از عهده این کار برآید و آن کسی جز ویل اسمیت نیست. در این رابطه نمونه ای بهتر ازبازی ویل اسمیت در نقش نیکی در فیلم Focus وجود ندارد. فیلمی که در آن مارگو رابی نیز با او همبازی می باشد. نیکی کلاهبرداری خبره است که برای به دست آوردن خواسته های خود همیشه راهی پیدا می کند. با کمک فیلمنامه خوب، این نقش به یکی از نقش های جذاب ویل اسمیت تبدیل شد.

فیلم شماره ۹: غرب وحشی وحشی (Wild Wild West) – محصول ۱۹۹۹

بله کاملا حق با شماست! این فیلمی نیست که بتوان آن را جزء بهترین فیلم های ویل اسمیت دانست. خود او نیز با ما در این زمینه هم عقیده است. اما با تمام این تفاسیر، نمی توانیم نقش جیمز وست را با بازی فوق العاده ویل اسمیت نادیده بگیریم. این فیلم به ویل اسمیت این فرصت را داده است تا وی یکی از خنده دارترین نقش هایش را ایفا کند. حتی بسیاری از کودکان این فیلم را در همان سال ۱۹۹۹ تماشا کردند و عاشق این شخصیت شدند. چرا که نه؟ جیمز وست یک هف تیرکش حرفه ای و همیشه خونسرد است.

فیلم شماره ۸: دشمن ملت (Enemy of the State) – محصول ۱۹۹۸

فرار از قانون واقعا کار سختیست مخصوصا که محکوم به قتل یکی از اشخاص مهم دولتی باشید و بخواهید در این حین بی گناهی خود را نیز به اثبات برسانید. این کار مثل این است که انسانی زرنگ اما تنبل بخواهد مدرک لیسانس بگیرد. ویل اسمیت در این نقش خیلی سریع به بیننده شخصیت واقعی خود را نشان می دهد و در ادامه خواهید دید که چگونه این شخصیت را در طول فیلم بسط میدهد. ویل اسمیت در نقش رابرت دین شخصیتی زیرک و دقیق است و در راه اثبات بی گناهی خود باید از پس سیاستمداری فاسد و ماموران امنیتی برآید.

فیلم شماره ۷: ضربه مغزی (Concussion) – محصول ۲۰۱۵

اینکه بتوان نه تنها نظر یکی از قدرتمندترین سازمان های ورزشی را جلب کرد بلکه باعث ایجاد تغییراتی در آن سازمان نیز شد، واقعا کار مهمی است. این فیلم زندگینامه متخصص اعصابی بنام  بنت اومالو است که متوجه می شود بازیکنان فوتبال امریکایی پس از تحمل برخوردهای شدید در دوران حرفه ای فوتبال خود، دچار عارضه ای در مغز میشوند. ویل اسمیت در این فیلم چالش هایی که این دکتر در زمینه کم کردن برخوردهای شدید در فوتبال پیش رو دارد را به تصویر می کشد. ویل اسمیت به روش های مختلفی هوش سرشار اومالو را در این فیلم نشان می دهد. بعنوان مثال می توانیم صحنه ای که او برای نشان دادن آسیب وارده به مغز از یک ظرف شیشه ای و تخم مرغ استفاده می کند را نام ببریم.

فیلم شماره ۶: مردان سیاه پوش (Men in Black) – محصول ۱۹۹۷

خیلی از طرفداران ویل اسمیت، او را با نقش آفرینی اش در فیلم مردان سیاه پوش می شناسند. مرد بامزه و بذله گویی که به همراه همکار خود با بازیگری تامی جونز در این فیلم به بازی می پردازد. دلیل اینکه چرا این نقش را جزو نقش های عالی او برشمردیم این است که شخصیت او در این فیلم از یک پسر خیابانی نه چندان خونسرد به ماموری حرفه ای در سازمانی بین کهکشانی تبدیل می گردد. یکی از دیالوگهای معروف او در اولین شماره این فیلم «میدونی فرق تو و من چیه؟ من باعث میشم که این عینک خوشگلتر به نظر برسه» می باشد.

فیلم شماره ۵: روز استقلال (Independence Day) – محصول ۱۹۹۶

بازی ویل اسمیت در این فیلم باعث شد که او بتواند خیلی از ویژگی های یک شخصیت کمدی خاص را مال خود کند. ویل اسمیت در این فیلم در نقش کاپیتان استیون میلر خلبان جت ظاهر می شود. با اینکه می دانیم او به اندازه دیگر نقش هایش در این فیلم خنده دار و بذله گو نیست، اما مانورهایی که با جت انجام می دهد و همچنین توانایی او در صحنه های اکشن فیلم، ویل اسمیت را به شخصیتی بسیار مجزا در این فیلم بدل کرده است. با تمامی این تفاسیر اگر روزی زمین مورد حمله ی بیگانگان قرار بگیرد خوب می دانیم چه کسی را برای مقابله با آنها بفرستیم.

فیلم شماره ۴: من ربات هستم (I, Robot) – محصول ۲۰۰۴

این فیلم نمونه یکی از بهترین استفاده از داستانی کلیشه ای در سبک اکشن و علمی تخیلی می باشد. کارآگاه دل اسپونر (با بازی ویل اسمیت) به تکنولوژی بدبین است و از راهی می خواهد به بیننده بفهماند که چیزی را میداند که ما از آن بی خبر هستیم. او یک پلیس شیکاگویی در سال ۲۰۳۵ است که سعی دارد تا ثابت کند یک ربات شخص مهمی را به قتل رسانده است. در حالیکه همه ی اطرافیان او این امر را غیرممکن می دانند. این نقش یکی از بهترین نقش های ویل اسمیت می باشد. دل اسپونر بی شک تمامی ویژگی هایی را که یک کارآگاه زبده و سریع باید دارا باشد را داراست. با آغوش باز وارد خطر شدن، مبارزی کم نظیر بودن، شوخ طبعی در هر شرایطی و همچنین حس دلسوزی و اهمیت دادن حتی در موقعی که به دنبال مادربزرگ مسن خود می گردد بازگو کننده این امر هستند. و مهمتر از همه دلیل او برای بی اعتمادی به ربات ها در همان ابتدا که واقعا غم انگیز است. همه و همه این ها مهری بر تاییدی بر خاص بودن این نقش هستند.

فیلم شماره ۳: علی (Ali) – محصول ۲۰۰۱

یکی از مشهورترین شخصیت های ورزشی در طول تاریخ، محمد علی کلی، بوکسور افسانه ای می باشد. ویل اسمیت در یکی از بهترین نقش هایش در طول دوران بازیگری خود، در نقش محمد علی کلی، بوکسری که رکورد قابل توجهش برای بیش از سه دهه تغییر نکرد، ظاهر می شود. اسمیت در رینگ بوکس مانند پروانه ای می چرخد و مثل زنبور به حریفان خود نیش می زند. بازی او در این فیلم نه تنها مورد قبول منتقدان و بینندگان بود، بلکه خود محمد علی نیز او را  تشویق کرده است. ویل اسمیت پس از فوت محمد علی کلی در سال ۲۰۱۶ در مراسم خاکسپاری او شرکت کرد و یکی از کسانی بود که زیر تابوت او را گرفت. خیلی از بازیگران نقش هایی به یاد ماندنی در طول دوران حرفه ای خود دارند و بی شک این نقش یکی از ان نقش های ویل اسمیت می باشد.

فیلم شماره ۲: من افسانه ام (I Am Legend) – محصول ۲۰۰۷

یکی دیگر از نقش های فوق العاده ویل اسمیت، رابرت نویل در فیلم من افسانه ام می باشد. وی ویروس شناس بازمانده در دنیایی مملو از زامبی ها می باشد. وی پس از ارتباط با هر فردی، خود را موظف می داند که از او حمایت کند. و در این راه حتی خطرهای فیزیکی را در مقابل زامبی های تشنه به خون به جان میخرد. رابرت نویل در تلاش برای پیدا کردن پادزهری می باشد تا بتواند دنیا را نجات دهد. او به معنای واقعی قهرمانی خارق العاده است.

فیلم شماره ۱: مجموعه فیلم های پسران بد (Bad Boys)

از نام فیلم کاملا پیداست! گاهی اوقات یک نقش آنچنان جذاب است که بینندگان دوست دارند چند بار آن فیلم را ببینند. مانند نقش مایک لوری که ویل اسمیت در مجموعه فیلم های پسران بد در آن ظاهر شده است. زمانی که شخصیت پسران بد به یکی از اولین و بهترین نقش های ویل اسمیت تبدیل شد، سریال The Fresh Prince of Bel-Air هنوز در حال پخش بود. مایک لوری پلیسی پرحرف و با تن صدای بلند است که عاشق تیراندازی و مشت زنی می باشد. اگر این نقش اکشن ترین و جذاب ترین نقش ویل اسمیت نیست، پس هیچ نقشی نمی تواند عنوان اول این فهرست را مال خود کند!

 

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی