ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

ده فیلم برتر کمدی تاریخ از نگاه سایت IMDB

چه کسی است که از خنده بدش بیاید؟ فیلم های کمدی بزرگ همیشه پربیننده هستند و این امر بی دلیل نیست. خنده بی انتهاست و در همین راستا فیلم های کمدی همیشه در دسترس هستند و می توان آن ها را در هر زمانی تماشا کرد. به همین دلیل است که وقتی با دوستانتان دور هم هستید، برای داشتن اوقاتی خوش به سمت تماشای کمدی های خوب می روید. اما چه عواملی دست به دست هم می دهند تا یک فیلم کمدی خوب ساخته شود؟ یک کمدی در درجه اول نه تنها باید خنده بر روی لبانتان بیاورد، بلکه باید مضمون قوی، تیم بازیگری حرفه ای و فیلمنامه منسجمی نیز داشته باشد. امروز ده فیلم برتر کمدی تاریخ از نگاه سایت IMDB را به شما معرفی می نماییم.

فیلم شماره ۱۰: قاپ زنی (Snatch) – محصول ۲۰۰۰

در این فیلم با تعداد زیادی بازیگر سرشناس سروکار داریم: برد پیت، جیسون استاتهام و بنیسیو دل تورو. داستان این کمدی درمورد جنایت های زیرزمینی است که در لندن رخ می دهد. این فیلم متشکل از دو داستان می باشد: یکی جست و جو برای الماسی دزدیده شده و دیگری بوکسوری که توسط یک تبهکار تهدید شده است. فیلم Snatch شاید متفاوت با کمدی هایی باشد که تاکنون تماشا کرده اید، اما سرشار از صحنه هایی است که نمی توانید جلوی خنده خود را بگیرید. و این را هم اضافه کنیم که برد پیت در این فیلم نقش همان بوکسوری که در موردش صحبت کردیم را دارد و چنان سریع صحبت می کند که برای فهمیدن حرف هایش نیاز به زیرنویس خواهید داشت. برد پیت در این فیلم خنده دارترین نقش خود در تمام طول دوران بازیگری اش را ایفا کرده است.

فیلم شماره ۹: سرنوشت شگفت‌ انگیز املی پولن (Amélie) – محصول ۲۰۰۱

فیلم سرنوشت شگفت‌ انگیز املی پولن که در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است یکی از معروف ترین فیلم های غیر انگلیسی زبان در طول تاریخ می باشد. این کمدی رمانتیک فرانسوی کوله باری از جوایز شامل بهترین فیلم جشنواره فیلم های اروپایی، دو جایزه بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا) و همچنین پنج نامزدی اسکار را نصیب خود کرده است. فیلم Amélie داستان زندگی دختری پیشخدمت و خجالتی است که در انزوا زندگی می کند، اما اجازه نمی دهد که این تنهایی باعث نا امیدی اش شود. او سعی دارد راه هایی برای تغییر مثبت زندگی اطرافیانش پیدا کند. اودره توتو اجرایی ناب و بی نقص در این فیلم از خود به نمایش می گذارد. شاید این فیلم سرتاسر خنده نباشد اما ترکیبی از صحنه های خنده دار و ستودنی است.

فیلم شماره ۸: دکتر استرنجلاو (Dr. Strangelove) – محصول ۱۹۶۴

فیلم دکتر استرنجلاو یا چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم، نقدی طنزگونه و سیاسی سطح بالایی است. این فیلم نگاهی کمدی به ترس موجود در جریان جنگ سرد بین امریکا و اتحاد جماهیر شوروی می اندازد. استنلی کوبریک، که بیشتر برای فیلم های ترسناک و علمی تخیلی اش مشهور می باشد کارگردانی این فیلم را برعهده گرفت و به خوبی توانست از پس آن برآید. همان طور که می دانید در شرایط سیاسی کنونی، فیلم هایی با سبک کمدی و نقد طنزگونه اگر خوش ساخت باشند پر بیننده و پرفروش خواهند بود. فیلم دکتر استرنجلاو آنقدر خوش ساخت و تاثیرگذار بوده است که جزو فیلم های رده اول فهرست ملی ثبت فیلم امریکا قرار گرفته است.

فیلم شماره ۷: سه احمق (Three Idiots) – محصول ۲۰۰۹

فیلم سه احمق از کمدی های نو ظهور صنعت فیلمسازی امروزه می باشد. این فیلم بر روی زندگی سه دانشجوی هندی تمرکز دارد و همچنین دو داستان در دو زمان متفاوت را روایت می کند که حاکی از دشواری سیستم اموزشی هند است. شاید به نظر شما این فیلمی نباشد که بتواند در فهرست ده فیلم برتر کمدی تاریخ قرار بگیرد اما در هر صورت، بیش از آنچه که فکرش را بکنید خنده بر لبانتان جاری خواهد ساخت. فیلم سه احمق به پرفروش ترین فیلم هندی در این سبک تبدیل شد و تاثیر زیادی نیز بر فرهنگ کشور خود گذاشت.

فیلم شماره ۶: روشنایی‌ های شهر (City Lights) – محصول ۱۹۳۱

اکنون به گذشته سفر خواهیم کرد. فیلم روشنایی‌ های شهر که به سال ۱۹۳۱ باز می گردد فیلمی خیره کننده با بازی و کارگردانی چارلی چاپلین افسانه ای می باشد. اگر می خواهید بدانید چرا چارلی چاپلین نماد ژانر کمدی است، فیلم City Lights جواب خوبی برای سوال شما می باشد. وی نه تنها بازیگر نقش اول این فیلم است بلکه نویسنده، تهیه کننده، کارگردان و تدوین گر آن نیز می باشد. فیلم روشنایی‌ های شهر یک کمدی صامت به شدت خوش ساخت و موفق است. داستان این فیلم راجع به کاراکتر چارلی چاپلین است که عاشق زنی می شود و در همین راستا اتفاقات بسیار قابل توجهی رقم می خورد.

فیلم شماره ۵: عصر جدید (Modern Times) – محصول ۱۹۳۶

وقتی می گوییم چارلی چاپلین نماد صنعت کمدی است در آن شکی نداریم. فیلم مدرن تایمز یکی از دیگر فیلم هایی است که چارلی چاپلین در آن ستاره فیلم، کارگردان، تدوین گر، نویسنده و حتی تهیه کننده می باشد. وقتی شخصی مثل چارلی چاپلین تمام این کارها را در یک فیلم به تنهایی انجام می دهد، با فیلمی شاد و خنده دار طرف خواهید بود. در فیلم مدرن تایمز چارلی چاپلین معروف، با مشکلات زندگی در دورانی مدرن دست و پنجه نرم می کند. مشکلات مدرن جامعه به خوبی به تصویر کشیده می شوند. چاپلین در این فیلم از نظر فرهنگی کار بسیار بزرگی را انجام داده است چرا که قادر بوده است زندگی در دوران رکود اقتصادی شدید را به خوبی بر روی پرده بیاورد. فیلم مدرن تایمز یکی دیگر از فیلم هایی است که در فهرست ملی ثبت فیلم امریکا قرار گرفته است.

فیلم شماره ۴: دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator) – محصول ۱۹۴۰

بله، دوباره نیز با چارلی چاپلین روبرو هستیم و بار دیگر نیز خود او بسیاری از کارها را در ساخت فیلم یک تنه انجام داده است. در هر صورت فیلم دیکتاتور بزرگ اولین فیلم تاریخی چارلی چاپلین محسوب می شود. بعد از سال ها حکومت افسانه ای فیلم های صامت این فیلم، اولین فیلم دارای صدا از چارلی چاپلین بود و از نظر مالی به پرفروش ترین و موفق ترین ساخته او تبدیل شد. فیلم دیکتاتور بزرگ به یکی از فیلم های رده بالای کمدی نقدگونه طول تاریخ بدل گشت. در این فیلم که روایت کننده دوران جنگ جهانی اول است، چاپلین در دو نقش آرایشگر یهودی و دیکتاتوری بی رحم به بازی می پردازد. این فیلم نیز در فهرست ملی ثبت فیلم امریکا قرار گرفته است و همچنین افتخار نامزدی پنج اسکار را در کارنامه خود دارا می باشد.

فیلم شماره ۳: دست‌ نیافتنی‌ ها (The Intouchables) – محصول ۲۰۱۱

این فیلم، فیلم فرانسوی دیگری می باشد که جزو بهترین کمدی ها قرار گرفته است. فیلم دست‌ نیافتنی‌ ها داستان یک اشراف زاده ای است که در پاراگلایدر سواری آسیب دیده است. او مجبور می شود شخصی را برای مراقبت و نگهداری از خود استخدام کند و ویژگی های شخصیتی متضاد این دو کاراکتر در فیلم باعث جذابیت آن می شود. فرانسوا کلوزه و عمر سی با تیپ شخصیتی عالی خود توانسته اند بهتر از هر کسی فضای فیلم را جذاب کنند. این فیلم توانست در فروش نیز موفقیت زیادی کسب کند و حتی پس از چند سال نسخه انگلیسی آن با نام The Upside با بازی برایان کرانستون و کوین هارت ساخته شد.

فیلم شماره ۲: زندگی زیباست (Life Is Beautiful) – محصول ۱۹۹۷

این فیلم نمونه دیگری از فیلم های غیر انگلیسی زبان مشهور می باشد. فیلم ایتالیایی Life Is Beautiful که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است جزء یکی از بهترین کمدی های تاریخ به شمار می آید. این فیلم به ما یاد می دهد که حتی در شرایط سخت و طاقت فرسا نیز می توان شاد بود. فیلم زندگی زیبایست درمورد آزادی خواهی یک یهودی و پسرش می باشد.

فیلم شماره ۱: کلاس بی نظم (The Chaos Class) – محصول ۱۹۷۵

در سایت IMDB این فیلم با امتیاز ۹٫۴ از ۱۰ در رتبه ی اول ده فیلم برتر کمدی تاریخ جای دارد و با فیلم پس از خود که دارای امتیاز ۸٫۶ می باشد اختلاف فاحشی را داراست و این بیشترین اختلاف امتیاز بین دو فیلم در این فهرست می باشد.

این فیلم ترکی که اسم اصلی آن Hababam Sinifi است، بر اساس رمانی ساخته شده است که در آن تعدادی دانش آموز تنبل به همراه همدیگر در خوابگاهی زندگی می کنند و بسیار با یکدیگر صمیمی می باشند. زمانی که مدیر جدیدی وارد دانشگاه آن ها می شود هرج و مرج به وجود می اید و شرایط وارد فاز جدیدی می شود.

بسیار جالب است که این فیلم در صدر این فهرست می درخشد. این فیلم، کمدی ای نیست که همه ی مردم بشدت طرفدار آن باشند و یا جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است. اما با این حال سه چهارم از  نظرات سایت IMDB، امتیاز ۱۰ از ۱۰ ینی بی نقص را به این فیلم داده اند.

مترجم: مسعود صادق زاده

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی