ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم جوکر

سالی نیست که چند عنوان فیلم ابرقهرمانی پرستاره را شاهد نباشیم. این فیلم‌ها غالباً فروش چشمگیری در گیشه دارند و به لحاظ هنری نیز طرفداران و مخالفین خاص خودشان را پیدا می‌کنند، اما طرفداران دوآتشه سینما که هنر هفتم را تنها برای جذابیت بصری آن دنبال نمی‌کنند و سراغ معنا و مفهوم فیلم‌ها می‌روند عموماً دل خوشی از فیلم‌های ابرقهرمانی ندارند. این قضیه سال‌های سال است که با همین شیوه ادامه پیدا کرده تا اینکه سال ۲۰۱۹ خبرهای خوشی از ساخت فیلم مستقل جوکر به‌گوش رسید.

از قرار معلوم فیلم جوکر نه‌تنها توانسته است نظر هواداران فیلم‌های ابرقهرمانی را بدست آورد، بلکه به‌لحاظ هنری نیز اثربرجسته‌ای شناخته می‌شود و از هم اکنون یکی از نامزدهای اسکار به‌حساب می‌آید. از آنجایی که چیزی تا اکران رسمی جوکر باقی نمانده است در ادامه می‌خواهیم با هم ببینیم چرا باید برای تماشای جوکر لحظه‌شماری کنیم؟

ساخت جوکر چقدر روی دست تهیه‌کنندگان خرج گذاشته است؟

آثار برجسته هنری زیادی را سراغ داریم که به‌رغم هزینه‌های سنگین، موفقیت خوبی در گیشه نداشته‌اند. خوشبختانه در این زمینه نیازی نیست نگران سودآوری جوکر باشیم چرا که ساخت این فیلم چیزی حدود ۵۵ میلیون‌دلار خرج برداشت و مبلغ گزافی به تبلیغات این فیلم اختصاص داده نشده است. در نتیجه با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که جوکر بیشتر از ۱۹۰ میلیون‌دلار باید سودآوری داشته باشد که چنین رقمی برای این فیلم به‌هیچ‌وجه دور از ذهن نیست.

خواکین فینیکس در لباس جوکر

جوکر اصلی‌ترین شخصیتِ منفیِ فیلم‌های بتمن به‌حساب می‌آید و در این داستان‌‌ها اشاره‌ای به اسم واقعی و سرگذشت او نشده. این‌گونه که پیدا است جوکر کمدینی شکست‌خورده است که فرازوفرود روزگار او را به تبهکاری خبیث و دشمن قسم‌خورده بتمن تبدیل می‌کند. در نتیجه اجرای نقش جوکر کار هر هنرپیشه‌ای نیست و خوشبختانه خواکین فینیکس (Joaquin Phoenix)، بازیگر ۴۴ ساله‌ای که هنرنمایی او را در فیلم‌ گلادیاتور در کنار راسل کرو دیده‌ایم، لباس جوکر را در این فیلم برتن می‌کند و پیش از این تبحر او را در بازیگری دیده‌ایم و از این بابت خاطرمان جمع است. از طرف دیگر گفته می‌شود خواکین فینیکس به اندازه‌ای در نقش این تهبکار خبیث فرو رفته  که تاکنون هیچ هنرپیشه‌ای نقش جوکر را به این خوبی بازی نکرده است.

هنرنمایی خواکین فینیکس در این فیلم به‌اندازه‌ای است که وی را یکی از نامزدهای اصلی بهترین بازیگر مرد اسکار قلمداد می‌کنند. جوکر قرار است در تاریخ دوازدهم مهرماه ۹۸ رسما اکران شود و نمایش این فیلم در جشنواره ونیز، تماشاگران را حسابی به وجد آورد و نزدیک به هشت دقیقه  پیاپی برای این فیلم کف زدند.

محبوبیت فیلم‌های بتمن هیجان تماشای جوکر را بیشتر کرده است

نسخه سینمایی و مستقل فیلم جوکر، درجه سنی آر (R)‌ را دریافت کرده و چنین‌ رتبه‌بندی از صحنه‌‌های خشن در این فیلم حکایت دارد. از طرف دیگر جوکر شخصیتی شناخته‌شده در فیلم‌های بتمن به‌حساب می‌‌آید که هواداران خاطره‌های خوشی با این فیلم‌ها دارند و اگر یادتان باشد بازی درخشان هیث لجرِ فقید (Heath Ledger)، در نقش جوکر در فیلم شوالیه تاریکی،‌ محصول سال ۲۰۰۸، برای این هنرپیشه جایزه اسکار را به‌ ارمغان آورد. با این حساب می‌توان گفت جوکر به پشتوانه پرافتخار فیلم‌های بتمن تکیه دارد و این قضیه هیجان هواداران را برای تماشای این فیلم افزایش داده است.

در مجموع می‌توان گفت اگر فیلم‌ها و کتاب‌های کمیک بتمن را دیده‌اید و جوکر را می‌شناسید، به‌خوبی در جریان هستید که بی‌دلیل چشم‌انتظار جوکر نیستیم و از یکی از برجسته‌ترین آثار ۲۰۱۹ صحبت می‌کنیم. اگر هم بتمن‌ها را تاکنون ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنیم از هم‌اکنون خودتان را مهمان جشنواره‌ای از فیلم‌های بتمن کنید تا زمان انتشار نسخه بلوری جوکر، بتمن‌ها را یکی پس از دیگری دیده باشید و آماده تماشای هنرنمایی خواکین فینیکس در نقش جوکر باشید.

ترجمه و تالیف: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی