ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم دکتر دولیتل

دهه جدید میلادی را با فیلم‌های هیجان‌انگیزی شروع کرده‌ایم و یکی از جذاب‌ترین این فیلم‌ها که چیزی به اکران آن باقی نمانده، اقتباسی تازه از شخصیت «دکتر دولیتل» (Dr. Dolittle)، است. مهم‌ترین چیزی که باعث شده برای تماشای «دکتر دولیتل» لحظه‌شماری کنیم، حضور «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr)، در این فیلم است. از طرف دیگر شخصیت «دکتر دولیتل» در دنیای کتاب و سینما شخصیت شناخته‌شده‌ای است و اقتباس‌های زیادی را در چند دهه اخیر از «دکتر دولیتل» شاهد بوده‌‌‌ایم. تمام این موارد دست به دست هم دادند تا در ادامه به معرفی کوتاهی از «دکتر دولیتل» بپردازیم.

ماجرای دکتر دولیتل از چه قرار است؟

«دکتر دولیتل» شخصیت اصلی کتاب‌های کودکان است و این شخصیت توسط «هیو لافتینگ» (Hugh Lofting) برای اولین بار در مجموعه کتاب‌های «داستان دکتر دولیتل» ( The Story of Doctor Dolittle)، در سال ۱۹۲۰ خلق شد. «دکتر دولیتل» علاقه زیادی به حیوانات دارد و به همین دلیل نیز قادر به صحبت با حیوان‌ها است. شخصیت دوست‌داشتنی، داستان‌‌های جذاب و ارتباط نزدیک و هم‌صحبتی با حیوانات باعث شده تا «دکتر دولیتل» دستمایه ساخت اقتباس‌های سینمایی مختلف باشد. اولین بار «رِی هریسون» (Ray Harrison)، در سال ۱۹۶۷، در نسخه سینمایی «دکتر دولیتل»، حضور پیدا کرد. سپس «ادی مورفی» (Eddie Murphy) در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱، در دو نسخه از مجموعه فیلم‌های «دکتر دولیتل» بازی کرد و این‌بار «رابرت دوانی جونیور» در سال ۲۰۲۰، اقتباس جدید از «دکتر دولیتل» را به روی پرده نقره‌ای خواهد برد.

داستان دکتر دولیتل

داستان «دکتر دولیتل» محصول ۲۰۲۰ به زندگی و ماجراجویی‌های عجیب‌ و‌غریب «جان دولیتل» (John Dolittle) می‌‌پردازد که دامپزشکی شناخته‌شده در دوران بریتانیای ویکتوریایی بود. «دولیتل» پس از فوت همسرش گوشه عزلت می‌گزیند و به جای هم‌صحبتی با انسان‌ها، هم‌کلام‌شدن با حیوانات را انتخاب می‌کند. به همین دلیل گروهی از حیوانات را در عمارت بزرگش دور هم جمع می‌کند و زندگی دور از هیاهوی اجتماع را ادامه می‌دهد تا اینکه ملکه ویکتوریا با بازی «جسی باکلی» (Jessie Buckley)، گرفتار بیماری ناشناخته‌ای می‌شود و «دکتر دولیتل» ماموریت پیدا می‌کند که با همراهی حیواناتش، عازم سفری عجیب‌ و پرهیجان شود و برای سلامت ملکه، دارویی را از جزیره‌ای مرموز پیدا کند. در طول این سفر «دکتر دولیتل» با ماجراهای هیجان‌انگیز زیادی روبرو می‌شود و دشمنان قدیمی راه او را برای رسیدن به اهدافش سد می‌کنند.

عوامل ساخت دکتر دولیتل

برای شما گفتیم که «رابرت داونی جونیور» در نقش «دکتر دولیتل» در این فیلم ایفای نقش می‌کند. از آنجایی که در این فیلم با تعداد زیادی حیوانات سخن‌گو طرف هستیم، هنرپیشه‌های سرشناسی، صداپیشگی این حیوانات بامزه را بر عهده گرفته‌اند که در میان آنها به نام‌های بزرگی مانند «آنتونیو باندراس» (Antonio Banderas)، «مایکل شین» (Micael Sheen)، «اِما تامپسون» (Emma Thompson)، «رامی ملک» (Rami Malek) و «جان سینا» (John Cena) می‌توان اشاره کرد. «استفان گاگان» (Stephen Gaghan)، کارگردانی و نویسندگی این فیلم را بر عهده دارد و بودجه ساخت «دکتر دولیتل» چیزی حدود ۱۷۵ میلیون دلار برآورد شده است.

در مجموع باید گفت از آنجایی است که مدتی «رابرت داونی جونیور» را به غیر از حضور در نقش «مرد آهنی» (Iron Man)، در نقش دیگری ندیده‌ایم، بدون شک «دکتر دولیتل» نظر هواداران این هنرپیشه دوست‌داشتنی را جلب خواهد کرد.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی