ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم ماتیلدا

انصافاً باید گفت ساخت فیلم در سبک سینمای کودک کار دشواری است. فیلم‌هایی در این سبک زمانی به آثاری درخشان تبدیل می‌شوند که از داستانی پُروپیمان بهره برده باشند. در این زمینه می‌توان به فیلم ماتیلدا اشاره کرد. این فیلم بر اساس داستانی با همین نام نوشته رولد دال ساخته شده است. رولد دال نام شناخته‌شده‌ای در سینمای کودک‌و‌نوجوان به حساب می‌آید. فیلم‌های بی‌شماری تاکنون از کتاب‌های رولد دال اقتباس شده‌اند. در این زمینه می‌توان به فیلم معروف چارلی و کارخانه شکلات اشاره کرد. فیلم ماتیلدا داستانی جالب و پندآموز دارد. این اثر در سبک فیلم‌های موزیکال ساخته شده در کنار جذابیت برای کودکان، لحظه‌های تماشایی پیش روی بزرگسالان قرار می‌دهد. از آنجایی که از کنار نام رولد دال به‌راحتی نمی‌توان گذشت، اکران فیلم ماتیلدا را به فال نیک گرفتیم تا با هم نگاهی به داستان این اثر بیندازیم. در انتها نیز فهرست هنرپیشه‌ها و عوامل فیلم ماتیلدا را بررسی می‌کنیم.

داستان فیلم ماتیلدا از چه قرار است؟

قبل از اینکه به داستان ماتیلدا بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که تاکنون نسخه‌های سینمایی مختلفی از این اثر اقتباس شده است. نسخه‌ای که اکنون از آن صحبت می‌‌کنیم، محصول ۲۰۲۲ میلادی است. در این نسخه، ماتیلدا دختری است که از هوش سرشاری بهره می‌برد. این دختر باهوش و زیرک، تفاوت‌هایی با دیگر اعضای خانواده‌اش دارد. به همین دلیل اهل منزل، ماتیلدا را آن‌گونه که باید و شاید درک نمی‌کنند. ماتیلدا که رابطه خوبی با اطرافیان ندارد، به کتابخوانی رو می‌آورد و با افزایش علم و دانش، توانمندی‌های خود را گسترش می‌دهد. در این بین پدر و مادر ماتیلدا، فرزندشان را به مدرسه‌ای عجیب‌‌و‌غریب می‌فرستند. این مدرسه مدیری بسیار سخت‌گیر و تنومند دارد. مدیر مدرسه دانش‌آموزان را اذیت می‌کند و آن‌ها را در شرایط بسیار دشواری قرار می‌دهد. در این شرایط ماتیلدا که نیروی ذهنی خود را با خواندن کتاب، پرورش داده بود، متوجه می‌شود که توانایی حرکت اجسام را دارد. به لطف این نیرو، ماتیلدا کارهای عجیبی انجام می‌دهد و دوستانش را گفت‌زده می‌‌کند. از طرف دیگر ماتیلدا با نیرویی که به دست آورده، مدیر سخت‌گیر مدرسه را ادب می‌کند و وی را سر جایش می‌نشاند. داستان فیلم ماتیلدا همانند دیگر قصه‌های کودکانه، پایانی خوش دارد. این داستان با سبک موزیکال روایت شده و تا آخرین لحظه مخاطب را هیجان‌زده نگه می‌دارد.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم ماتیلدا

آلیشا وِیر، لاشانا لینچ، استفان گراهام، آندریا رایزنبرو و اما تامپسون هنرپیشه‌‌های نقش اول فیلم ماتیلدا را تشکیل می‌دهند. سکان کارگردانی این اثر در دست‌های متیو وارچاس قرار گرفته است. جالب است بدانید وارچاس ید طولایی در ساخت آثار کودکانه دارد. جالب‌تر اینکه وارچاس در ۲۰۰۸ نیز نسخه‌ای تئاتری از ماتیلدا اقتباس کرده. به همین دلیل می‌توان گفت با توجه به تجربه این کارگردان در ساخت آثار کودکانه، فیلم ماتیلدا ۲۰۲۲ به اثری درخشان تبدیل شده که کودکان از تماشای آن سیر نمی‌شوند.

در مجموع باید گفت اگر از طرفداران رالد دال هستید و کتاب‌های این نویسنده را در کودکی خوانده‌اید، یا اینکه در اطرافیان شما کودکی است که می‌خواهید به همراه وی به تماشای اثری جذاب بنشینید، فیلم ماتلیدا پیشنهاد مناسبی برای تماشا در آخر هفته است.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی