ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

معرفی فیلم مولان

«مولان» (Mulan)، شخصیتی افسانه‌ای در داستان‌های چین باستان است و از آنجایی که آثار سینمایی زیادی را سراغ داریم که وام‌دار افسانه‌های محلی هستند، مولان نیز به پرده نقره‌ای راه پیدا کرده  است و تاکنون اقتباس‌های مختلفی را از این شخصیت افسانه‌ای شاهد هستیم که معروف‌ترین آنها انیمیشن «مولان»، محصول سال ۱۹۹۸ است. در سال ۲۰۲۰ نیز دیزنی که مدتی است به فکر زنده‌کردن آثار معروف خود افتاده، به دنبال بازسازی نسخه‌های سینمایی دامبو، شیرشاه و علاءالدین، نسخه‌ای سینمایی بر اساس شخصیت «مولان» روانه پرده نقره‌ای خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با معرفی کوتاهی از جدیدترین اقتباس «مولان» با ما همراه باشید.

ماجرای مولان از چه قرار است

«مولان»، شخصیتی شناخته‌شده در میان مردمان کشور چین به‌حساب می‌آمد، اما در واقع این نسخه انیمیشن «مولان»، محصول سال ۱۹۹۸ بود که شخصیت «مولان» دختری مبارز و شکست‌ناپذیر را به دیگر کشورها معرفی کرد. محبوبیت نسخه انیمیشن «مولان» به اندازه‌ای بود که دیزنی در مقام شرکت سازنده این انیمیشن از سال ۲۰۱۰ برنامه‌هایی برای ساخت نسخه سینمایی «مولان» در سر داشت و پس از فرازوفرودهای مختلف، در نهایت در سال ۲۰۱۷ پروژه‌ ساخت نسخه سینمایی «مولان»، آغاز شد. در همان‌ زمان مشخص شد که «نیکی کارو»، (Niki Caro)، که تاکنون چندین اثر بلند سینمایی را از او دیده‌ایم، کارگردانی نسخه سینمایی «مولان» را بر عهده خواهد گرفت.

جالب است بدانید «نیکی کارو» کارگردان بسیار وسواسی و نکته‌سنجی است و به اندازه‌ای برای انتخاب بازیگر شخصیت «مولان» وسواس داشت که چیزی نزدیک به هزار بازیگر چینی را امتحان کرد تا در نهایت «لیو ییفئی»، (Liu Yifei)، هنرپیشه چینی آمریکایی، از آزمون‌های بازیگری سخت‌گیرانه «نیکی کارو»، سربلند بیرون آمد و ایفای نقش «مولان» به او واگذار شد.

ماجرای «مولان» از این قرار است که قرن‌ها پیش، امپراتور چین فرمانی صادر می‌کند تا از هر خانواده، باید یک‌نفر در ارتش خدمت کند و به نبرد با دشمن برود. اما از آنجایی که پدر «مولان» بیمار  بود و ۲ دختر نیز بیشتر نداشت، «مولان» وظیفه پدر را بر عهده می‌گیرد و در ظاهری مردانه لباس‌ رزم به تن می‌کند. او از تمرین‌های دشوار نظامی سربلند بیرون می‌‌آید و روانه کارزار نبرد می‌شود. با توجه به اینکه داستان «مولان»، داستانی حماسی است و ریشه‌های شرقی دارد. در فیلم سینمایی «مولان» نیز شاهد نبردهای حماسی زیادی بر پایه هنرهای رزمی هستیم.

عوامل و هنرپیشه‌های مولان

در کنار « لیو ییفئی»، «دانی یِن»، (Donnie Yen)، دیگر هنرپیشه سرشناس هنگ‌کنگی در فیلم «مولان حضور دارد و «ریک جافا» و «آماندا سیلور»، (Rick Jaffa and Amanda Silver)، زوج فیلمنامه‌نویس مشهور هالیوودی، نگارش فیلمنامه اقتباس سینمایی «مولان» را بر عهده دارند و با توجه به اینکه این زوج فیلمنامه نویس، تاکنون هنر خود را با نگارش فیلمنامه‌های مجموعه فیلم‌های «سیاره میمون‌ها» (Planet of the Apes) و «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World)، به اثبات رسانده‌اند، انتظار داریم که در «مولان» نیز با اثری تراز اول در حد دیگر فیلم‌های درجه یک دیزنی طرف باشیم.

در مجموع باید گفت اگر نسخه انیمیشن «مولان» را دیده‌اید، مطمئن هستیم که نسخه سینمایی این فیلم نیز نظر شما را جلب خواهد کرد، از طرف دیگر با توجه به صحنه‌های اکشن و پرزدوخوردی که انتظار آن را در «مولان»، داریم، این فیلم بدون شک نظر مخاطبان فیلم‌های هیجان‌انگیز و پرزدوخورد را راضی نگه خواهد داشت.

نویسنده: محمد کاملان

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی