ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نقد و بررسی مستند فضایی The Farthest

Emer Reynold براساس مدارک موثق، فیلمی را کارگردانی کرده است که ماموریت تاریخی سفینه Voyager برای کشف دور­ترین مناطق کهکشان را به تصویر می کشد.

به­ ندرت اتفاق می ­افتد که یک فیلم با جدیت موضوعی را برجسته کند که خودش مستقیما در آن دخالتی نداشته است. اما فیلم The Farthest با اعتماد به نفس کامل این مسئولیت را به سرانجام میرساند. چندان باعث تعجب نیست که مستند Emer Reynold به موضوعی غیر معمول میپردازد زیرا موضوع آن یکی از بزرگترین دستاوردهای انسان است! Voyager 1 و ۲ Voyager سفینه­ های فضایی بودند که ناسا در سال ۱۹۷۷ برای مدت طولانی به سیارات دور افتاده منظومه شمسی و فضای گسترده بین ستاره ای که به آسانی قابل دسترسی نبودند، فرستاد. در این مستند علاوه بر روند داستانی جذاب آن، شاهد اغراق ظریفی هستیم که در فیلم­های علمی و تخیلی وجود دارد و در این فیلم نیز مخاطب آن را می پسندد.

Reynold تمام افرادی که در ماموریت Voyager مشارکت داشتند را گرد هم آورد و همزمان که به شکل پیاده ­سازی ایده خود فکر می­کرد، منابع اولیه که منجر به بزرگترین پروژه علمی قرن ۲۰ شد را جمع ­آوری می کرد. هدف اصلی مشخص بود؛ عکس ­برداری از دور افتاده­ ترین سیارات از نزدیک ­ترین فاصله ممکن و فرستادن اطلاعات مربوط به جهان و نواحی اطراف آنها به زمین! اگرچه در طول مسیر چاله ­های فضایی زیادی وجود داشت و کوچکترین اشتباه محاسباتی یا رویدادهای پیش­بینی نشده منجر به فاجعه و هدر رفتن تمامی تلاش­ها می­ شد اما اهداف با موفقیت به دست آمد.

عکس­های سیاه و سفیدی که از سیاراتی مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون (و برخی از ماهواره­­ های اطراف ماه) گرفته می­ شد و تمام آنها در مستند Reynold آمده است بسیار امیدبخش بود. در طول چندین بحث­ مشخص شد که لازم است سفینه برای اهداف بعدی مجددا برنامه­ ریزی شود. به طور کلی Voyager قابلیت­های خود را مدیون طراحانی است که آن را مجددا طراحی کردند. نکته مهم این است که فیلم Reynold به قوه تخیل و خلاقیت بشر بها داده است و معتقد است که می­توان راهی را پیدا کرد که فراتر از محدودیت­های زمانی، فضایی و فکری به جلو پیش رفت.

ترکیب مناسب مصاحبه ­ها، ویدئوهای آرشیو شده، چشم ­اندازهای CGI از عبور Voyager ها، موسیقی پاپ و دکوراسیون هنرمندانه که فضای تخیلی را القا می­کند مانند افتادن قطرات آب بر روی زمین و حرکت نمونه­ هایی از منظومه شمسی باعث شده ساختار فیلم به شدت جسورانه باشد. با این حال فیلم با بیان خاطرات گویندگانِ آن از اولین توجهاتی که به جهان دور دست شد یا غلبه بر موانع فنی و نسبتا فاجعه ­بار با نظرات فیلسوفانه از اهمیت سفر هومرگونه ,Voyager هیجان طبیعی و شور ذاتی انسان را برای ماجراجویی، کشف و ارتباط با هر آنچه در اطراف اوست، برمی ­انگیزد. بعلاوه در این فیلم، Carl Sagan که خودش حضوری پررنگ در تمامی این جریانات داشت، نقل می­ کند که چطور Voyager تمام موارد با اهمیت و حیاتی را با موارد کم­ اهمیت ­تر در مورد جهان هستی، همزمان با هم بررسی می­کند. همانطور که دانشمند معروف Larry Soderblom می­گوید سفر به درون ناشناخته ­ها همچنان ادامه دارد و Voyager جزئی از ما انسان ها محسوب می شود… .

شما می توانید تریلر این مستند را از کانال آپارات فیلم مترجم مشاهده نمایید.

مترجم : م. کلانتری

منبع : Variety

 

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی