ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

پنج حقیقت درمورد گندالف ارباب حلقه ها

بینندگان سه گانه ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) و همچنین سه گانه هابیت (The Hobbit) گندالف (Gandalf) را با بازی بسیار خوب ایان مک کلن (Ian McKellen) می شناسند. اما خوانندگان کتاب های آن نکات بسیار بیشتری درمورد این شخصیت می دانند. چراکه حقایقی از این شخصیت وجود دارد که در فیلم ها آورده نشده است. امروز قصد داریم پنج حقیقت درمورد گندالف ارباب حلقه ها که در فیلم ها آورده نشده است به شما بگوییم.

گندالف مخصوصا به زمین فرستاده شد تا به نبرد سائورون برود

گندالف از دسته «مایارها» (Maiar) بود و به همین سبب با نام اولورین (Olorin) هم شناخته شده بود. «والارها» (Valar) که از مایارها قدرتمندتر بودند تصمیم گرفتند که اولورین یا همان گندالف را به آسیای میانه (Middle-earth) در لباس جادوگری ماهر بفرستند تا به نبرد با سائورون قدرتمند برود. تمامی این پنج جادوگر موجود در آسیای میانه (که در میان آنان سارومان سفید نیز قرار داشت) از دسته مایارها بودند و به آسیای میانه فرستاده شده بودند تا به نبرد سائورون پلید بروند.

گندالف یک حلقه قدرت داشت

طرفداران ارباب حلقه ها حتما نسخه اول آن یعنی یاران حلقه (The Fellowship of the Ring) را به یاد دارید. در آن فیلم فرودو (Frodo) قصد دارد حلقه را به گندالف بدهد اما او از قبول این درخواست امتناع می ورزد. اما شاید ندانید که وی پیش از این حلقه قدرت ناریا (Narya) را در اختیار داشت. ناریا حلقه آتش بود که در ابتدا یکی از سه حلقه ای بود که برای الف (Elf) ها ساخته شده بود. دارندگان این حلقه دارای شجاعت بسیار زیاد می شدند و در برابر کهولت سن مقاوم می گردیدند.

گندالف سن بسیار زیادی دارد

بینندگان سه گانه های هابیت و ارباب حلقه ها می توانند این موضوع را به گونه ای حدس بزنند. زیرا با وجود آنکه وقایع سه گانه هابیت سال ها پیش از وقایع سه گانه ارباب حلقه ها اتفاق می افتد اما گندالف کوچکترین تغییری در چهره خود ندارد. اما تفاوت زمانی این دو سه گانه تنها شصت سال است! سن گندالف خیلی بیشتر از این حرف هاست. گندالف نه انسان است و نه جادوگر. او از دسته مایارهاست. مایارها فناناپذیر هستند. گندالف بیش از چندین و چند هزار سال سن دارد.

گندالف با حیوانات سخن می گوید

از ارتباط بسیار زیاد گندالف با طبیعت آنطور که در کتاب ها گفته شده است در فیلم ها سخن به میان آورده نشده است. حتما به یاد دارید که گندالف در فیلم با پروانه سخن گفت و یا برای اسب خود، شدوفکس (Shadowfax)، سوت می زد و او نزد گندالف حاضر می شد. اما در کتاب ها بسیار بیشتر از این ها از این قابلیت گندالف سخن زده شده است. در حقیقت او به راحتی می تواند با هر حیوانی که بخواهد صحبت کند و آنان را درک کند. حیوانات نیز به راحتی صحبت های او را متوجه می شوند.

عقاب های بزرگ به گندالف مدیون هستند

برخی از علاقه مندان ارباب حلقه ها از پدیدار شدن عقاب های بزرگ در انتهای فیلم سوم برای نجات فرودو و سم گله مند هستند. این سوال برای آن ها مطرح می شود که چرا از همان ابتدا عقاب ها سم و فرودو را به کوه نابودی (Mount Doom) نبردند؟ به این سوال در مقاله دیگری پاسخ خواهیم داد اما اینکه در پایان عقاب ها پدیدار می شوند کاملا دلیل محکمی دارد. در سال های ابتدایی سرزمین میانه، گندالف جان گواهیر (Gwaihir)، برترین عقاب، را نجات می دهد و این می شود که این عقاب ها به گندالف مدیون می شوند تا آنکه سرانجام گندالف از آنان کمک می خواهد.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی