ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

ساخت انیمیشن Frozen دیزنی

هنگامی که دیزنی انیمیشن Frozen را در سال ۲۰۱۳ عرضه کرد، داستان جذاب خواهران السا و آنا موفقیت بسیار عظیمی را برای این کمپانی به ارمغان آورد. انیمیشن Frozen موفق به دریافت دو جایزه اسکار شد و توانست به فروش جهانی بیش از ۱٫۲ میلیارد دلار برسد. گذشته از آن، موفقیت بسیار گسترده این انیمیشن بار دیگر یکی از داستان های نویسنده معروف هانس کریستین آندرسن (Hans Christian Andersen) را بر سر زبان ها انداخت. انیمیشن Frozen بر اساس داستانی از همین نویسنده معروف ساخته شده است. اما سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاد تا پس از سال ها دیزنی تصمیم بگیرد یکی از بهترین کارهای هانس کریستین آندرسن را تبدیل به انیمیشن کند؟

دیزنی انیمیشن های دیگری نیز با اقتباس از داستان های هانس کریستین آندرسن ساخته است. دیزنی همواره در ساخت این انیمیشن ها تغییراتی را چه کم و یا زیاد متناسب با عصر حاضر اعمال کرده است. از میان این انیمیشن ها می توان به اقتباس نسبتا بدون تغییر پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid، محصول ۱۹۸۹) اشاره کرد. از طرفی دیگر دیزنی انیمیشن زندگی جدید امپراتور (The Emperor’s New Groove، محصول ۲۰۰۰) را بر اساس داستانی از هانس کریستین آندرسن بنام لباس های جدید امپراتور (The Emperor’s New Clothes) ساخت. این اقتباس وفاداری بسیار کمی نسبت به داستان اصلی خود داشت.

اما درمورد انیمیشن Frozen کمی متفاوت است. این انیمیشن بر اساس داستانی از هانس کریستین آندرسن بنام ملکه برفی (The Snow Queen) که در سال ۱۸۴۴ منتشر شد، ساخته شد. داستان اصلی در هفت بخش انتشار یافت و در زمان خود سر و صدای بسیاری به پا کرد. در انیمیشن Frozen عناصر کلیدی وجود دارد که در نسخه کتابی آن وجود ندارد. خواهر بودن السا و آنا کاملا در این انیمیشن مطرح شد که یکی از تغییرات بزرگ نسبت به نسخه کتابی آن می باشد. دیگر تغییر بزرگ آن تغییر نقش السا و یا ملکه برفی از بد به خوب در این داستان است.

دیزنی در دهه ۱۹۳۰ میلادی تصمیم داشت که اقتباسی از کتاب ملکه برفی هانس کریستین آندرسن بسازد. اما این کمپانی نتوانست خود را متقاعد کند تا با وجود انگیزه ای که شخصیت اصلی داستان داشت، این اثر را تبدیل به یکی از انیمیشن هایش کند. پس از آن نیز جنگ جهانی دوم رخ داد و تا دهه ۱۹۹۰ که دیزنی دوباره توانست همانند قدیم خود را تبدیل به یکی از بعدهای قدرت سینما کند.

آغاز ساخت انیمیشن Frozen از سال ۲۰۰۸ بود. در ابتدا قرار بود این انیمیشن نیز به صورت دو بعدی ساخته شود. نام آن نیز قرار بود آنا و ملکه برفی (Anna and the Snow Queen) باشد. اما پس از مشخص شدن داستان و خواهر بودن السا و آنا نام این انیمیشن نیز به Frozen تغییر پیدا کرد.

در اوایل سال ۲۰۱۲ دو نویسنده آهنگ بنامهای کریستین آندرسن لوپز (Kristen Anderson-Lopez) و رابرت لوپز (Robert Lopez) و همچنین نویسنده ای بنام جنیفر لی (Jennifer Lee) (که بعدا دستیار کارگردان این پروژه شد) به پروژه ملحق شدند. ناگفته نماند که آهنگ های ساخته شده برای این انیمیشن را نیز می توان یکی از دلایل اصلی موفقیت بسیار آن نام برد.  

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی