ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

پنج حقیقت از بالروگ ارباب حلقه ها

حتما شما طرفداران ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) نبرد فراموش نشدنی گندالف (Gandalf) با اهرمینی بسیار بزرگ بنام بالروگ (Balrog) در فیلم اول آن یعنی یاران حلقه (The Fellowship of the Ring) را به یاد دارید. امروز می خواهیم دترمورد این اهرمین صحبت کنیم. می خواهیم حقیقت هایی را به شما بگوییم که در نسخه کتاب آن نوشته جی. آر. آر. تالکین (J. R. R. Tolkien) وجود دارد اما در فیلم آورده نشده است.

بالروگ ها از دسته مایارها هستند

بالروگ ها از دسته مایارها (Maiar) هستند. یعنی می شود گفت ذات گندالف و بالروگ یکی است. مایارها همان هایی است که به والارها (Valar) برای ساخت دنیا کمک کردند. والارها خدایان دنیای زیبای خلق شده در کتاب های تالکین می باشند. اما سوال اینجاست پس چرا گندالف و بالروگ انقدر در ظاهر باهم تفاوت دارند؟ مایارها شکل جسمی مشخصی ندارند. آن ها می توانند به صورت هر شکلی که بخواهند دربیایند. گندالف نیز خود را به شکل جادوگر درآورد.

در میان آن ها ارباب بالروگ ها نیز وجود داشت

بالروگ ها تنها موجوداتی مستقل برای خود نبودند بلکه اربابی نیز در میان خود داشتند. نام ارباب بالروگ ها، گاتموگ (Gothmog) بود. گاتموگ در عصر اول (First Age) می زیست و به ملکور (Melkor) خدمت می کرد. وی بعدها به ارباب بالروگ ها شهرت پیدا کرد. گاتموگ برای ارباب خود نبردهای بسیار کرد. او الفی (Elf) بسیار مشهور بنام فینور (Fëanor) را به قتل رساند. سرانجام نیز به دست پادشاه الفی بنام اکتلیون (Ecthelion) کشته شد.

بالروگ موجود در فیلم ارباب حلقه ها دورینز بین نام دارد

بالروگی که ما در فیلم ارباب حلقه ها آن را مشاهده می کنیم دورینز بین (Durin’s Bane) نام دارد. دورینز بین یکی از بالروگ های تحت فرمان ملکور بود. او در جنگ خشم (War of Wrath) حضور داشت و توانست از آن جنگ جان سالم به در ببرد و در موریا (Moria) پنهان شود. مدت های بسیاری در خواب به سر می برد تا اینکه در نهایت در عصر سوم (Third Age) توسط دورف هایی (Dwarf) که در موریا به دنبال فلز با ارزش میتریل (Mithril) می گشتند از خواب بیدار شد.

بالروگ آنقدرها هم بزرگ نیست

پیتر جکسون (Peter Jackson) در نشان دادن بالروگ در ارباب حلقه ها از خود آزادی عمل بیشتری نشان داده است. تالکین در کتابش می گوید که بالروگ موجودی سایه دار است که اندکی از انسان بزرگ تر است. اما متاسفانه اطلاعات کمی در این مورد به ما می دهد. در فیلم می بینیم که بالروگ موجودی بسیار بزرگ است که از دهانش آتش خارج می شود و بال های بسیار بلندی دارد.

دورینز بین در ارباب حلقه ها کشته نمی شود

آنطور که در فیلم می بینیم تصور می کنیم که دورینز بین توسط گندالف کشته می شود. اما همانطور که پیش از این گفتیم بالروگ ها نیز از دسته مایارها یعنی فناناپذیر هستند. بله درست است. در برخورد اول گندالف توسط بالروگ کشته می شود اما ذات او از بین نمی رود. بدین ترتیب او به نزد خدایان یا همان والارها می رود و در شکل جسمی گندالف سفید باز می گردد. برای دورینز بین به همین ترتیب است. شکل جسمی او نابود می شود اما ذات او از بین نمی رود.

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی