نقد و بررسی فیلم First Man
بررسی فیلم اولین انسان: فرود روی ماه دیمن شزل، فیلمی ورای دنیای واقعی
همه به یاد دارند زمانی که نیل آرمسترانگ برای اولین بار روی ماه فرود آمد، در چه مکانی قرار داشتند. ولی آیا نسل های آینده نیز به خاطر خواهند داشت که رایان گاسلینگ اولین کسی بود که نقش وی را در سینما ایفا کرد؟
این فیلم چهارمین تجربه دیمن شزل و دومین همکاری وی با رایان گاسلینگ می باشد. در بین آثار مشابه آمریکایی این فیلم شروع متحیر کننده ای دارد که کمتر دیده می شود. این فیلم شبیه سازی یکی از ماموریت های پیشین آرمسترانگ است که از جو زمین خارج می شد.
همانطور که خط افق در راستای دید او قرار می گیرد سخت است که با آرمسترانگ همراه نشوید و شزل به ایجاد حس هیجان و حیرت در فیلم اولین انسان ادامه می دهد. او با ظرافتی خاص تمام اتفاقات داخل موشک های ناسا را به نمایش می گذارد به نحوی که ما می آموزیم که چگونه از کفش های براق فضانوردان استفاده کنیم.
مطمئنا زمان زیادی نیست که روی زمین فرود آمده ایم ولی باید ممنون تراژدی زود هنگامی باشیم که باعث به وجود آمدن همه اتفاقات می شود.
شزل باید برای اجتناب از وطن پرستی آشکار در فیلم اولین انسان مورد تقدیر قرار گیرد. او ترجیح داد اولین فرود به ماه را که یکی از بزرگترین دستاوردهای آمریکا است با حسی شخصی و آرام جشن بگیرد بنابراین مخاطبان بین المللی نیز با این فیلم همراه خواهند شد.
بازیگران اصلی در این فیلم، گاسلینگ و فوی هستند که در فیلمی مرتبط با فضا، نقش آرمسترانگ و همسرش جانت شارون را به تصویر می کشند. جهش های متعدد فیلم باعث برهم خوردن نظم داستان می شود مانند هنگامی که آرمسترانگ در حال هدایت موشک چرخشی است، اما شزل به خوبی این لحظات را کنترل کرده و به هردو بازیگر فرصتی برای درخشش در نقش خود داده است.
اگرچه یک صحنه خاص وجود دارد که در آنجا گاسلینگ می درخشد و ممکن است مورد توجه آکادمی اسکار قرار گیرد ولی هنوز این بحث وجود دارد که فوی در این صحنه درخشش بیشتری نسبت به گاسلینگ داشته است. این هنرمند بریتانیایی که در فیلم تاج در نقش ملکه الیزابت دوم شناخته شد در این فیلم به خوبی نقش خود را با حسی سرزنده ایفا می کند که باعث می شود برتری خاصی نسبت گاسلینگ در نقش آرمسترانگ داشته باشد.
بعد از اینکه فیلم «دریانوردان آسمان» طی روند پیچیده ای تولید شد، آرمسترانگ و همکاران فضانوردش باز آلدرین و مایکل کولینز سرانجام شروع به فرودی اجتناب ناپذیر در ماه کردند و در اینجا است که فیلم اولین انسان بیشتر جلب توجه می کند.
از آنجایی که ممکن است همه ی ما فیلم حیرت آوری که استنلی کوبریک از فرود به ماه را گرفته، دیده باشیم ولی ممکن است برخی تعجب کنند که چرا شزل از نشان دادن آن صحنه معروفی که آرمسترانگ پرچم آمریکا را بر روی ماه قرار میدهد اجتناب می کند. مطمئنا به انتخاب حس ضد وطن پرستی کارگردان مرتبط می باشد اما حذف پرچم به ما یادآوری می کند که فیلم اولین انسان بیشتر درباره ماجراجویی شخص آرمسترانگ است تا ماجراجویی فضایی که او انجام داده است.
اگرچه در برخی لحظات مکث و یا تمرکز زیادی روی روند داستان شده است، اما ساختن این داستان معروف و تکرار اتفاقات مرتبط با ان کار ساده ای نخواهد بود بنابراین شزل باید مورد تقدیر قرار گیرد. فیلم اولین انسان از چندین نظر موفق است، این فیلم از لحاظ ارائه داستان از نظر تکنیکی وشخصیتی اثر گذار است و همچنین مسائل سیاسی را در رابطه با رقابت های فضایی برای اولین بار مطرح کرده است.
در دهه ۱۹۶۰ شوروی در همه ی زمینه های فضایی آمریکا را شکست داد ولی تمام این اتفاقات قبل از فرود نیل آرمسترانگ روی ماه بود. آیا فیلم اولین انسان نیز این مسیر را طی می کند و در سال آینده اسکار را از آن خود می کند و یا فیلم زندگینامه گونه شزل در مقابل حریفانش شکست می خورد؟ هنوز نظر دادن در این باره سخت است ولی مطمئنا فیلم اولین انسان یکی از بزرگترین فیلم ها در رقابت های دریافت جایزه در سال آینده خواهد بود.