ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

نقد و بررسی فیلم ” کتاب جنگل “

jungle 5

“جان واورو” آخرین فیلم کلاسیک “رودیارد کیپلینگ” یعنی کتاب جنگل را را با تصاویر سی جس آیِ پیچیده و خیره کننده و صداپیشگانی درخشان، کارگردانی کرده است.

میزان پیشرفت سی جی آی در ساخت مدل حیوانات، بزرگترین جهش خود را از زمان فیلم “زندگی پی” با فیلم “کتاب جنگل” (دیزنی) به جلو بر میدارد. داستان فیلم که ماجراهای موگلی جوان در میان موجودات جنگل هند را بازگو می کند شاید در نهایت فاقد موضوعی منسجم باشد اما با این حال فیلمی فوق العاده زیبا برای تماشا و به همراه حضور صداپیشگانی پرآوازه است. اکثر فیلم های اقتباسی از داستان “کتاب جنگل”در رده بندی باکس آفیس بسیار موفق عمل کرده اند. نسخه سال ۱۹۶۷، آخرین فیلم انیمیشنی که نظارت خود والت دیزنی را به همراه داشته است، دومین رتبه پرفروشترین فیلم آن سال را پس از فیلمِ “فارغ التحصیل”به خود اختصاص داد. مطمئنا جدیترین فیلم کتاب جنگل نیز انیمیشن پر سر و صدای زوتوپیا را کنار خواهد زد و در صدر پر فروش ترین فیلم ها قرار خواهد گرفت.

jungle 3

این آخرین باری نخواهد بود که ما اسامی موگلی، شئر خان، کا و دیگران را خواهیم شنید. فیلم برداری فیلم لایو-اکشن “کتاب جنگل : اُریجینز” از کمپانی برادران وارنر، به کارگردانی اندی سرکیس و باحضور اشخاصی همچون کریستین بیل، کیت بلانشت، بندیکت کامبربچ و خود سرکیس در نقش خرس بالو، از یک سال پیش شروع شده و برای اکران در سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده است. اما پس از اکران فیلم “کتاب جنگل” از کمپانی والت دیزنی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۶، زمان اکران “کتاب جنگل:اُریجینز” (برادران وارنر)، به اکتبر ۲۰۱۸ انتقال یافته است. کتاب جنگل از همان صحنه آغازین که همانند فیلم سیندرلا پس از به نمایش درآوردن لوگو مستقیما وارد محیط جنگل میشود، با به تصویر کشیدن حیات وحشی زیبا و پرجزئیات، پذیرای بینندگانی است که قسم میخورند این تصاویر واقعی است. از طرفی، معرفی آغازین فیلم با صدای پر ابهت بن کینگزلیبه به عنوان راوی فیلم و در نقش پلنگِ سیاه باگیرا که از پسر یتیم هندی یعنی موگلی محافظت می کند، لحظات دراماتیکی را به ارمغان آورده است. موگلی که توسط گرگ ها بزرگ شده بود می تواند از میان درختان به خوبیِ میمون ها بتازد و از طریق آتش بسی که به تمامی حیوانات اجازه می دهد در کنار یک گودال آب جمع شوند بدون اینکه ترسی از شکار شدن توسط شکارچیان خود داشته باشند، زنده بماند.

jungle 9

نمایش نامه جاستین مارکس در به تصویر کشیدن موجودات جنگل به عنوان موجوداتی صلح دوست، ممکن است تقریبا دور از واقعیت باشد. تنها شخصیت های منفی داستان ببر خطرناک شئر خان با صدای بد ذات گونه ی ادریس البا و شخصیت کا، مار درختیِ عظیم الجثه با صدای هیپنوتیزم کننده و سحرآمیز اسکارلت جوهانسون، هستند. برای اطمینان لازم به ذکر است که دیزنی ویژگی خاص و همیشه موفقِ این ژانر کمیک را به طور کامل حذف نکرده است (به طور مثال کاراکترهایی همچون یک بچه فیل و یا یک جوجه تیغی با نمک به سبک همیشگی در آن هنوز هم به کار رفته اند) ؛ اما واقع گرایی استثنایی مصورآن، این فیلم را به دنیای واقعی بسیار نزدیکتر کرده است و از مجموعه کارتون هایی مانند “ماداگاسکار” و یا سری “عصر یخبندان” که از روی عرف برای جذب و رضایت بچه ها ساخته شده اند، بسیار فاصله گرفته است. این کار کمک خواهد کرد تاحتی مخاطبان بزرگسالان نیز برای دیدن چنین فیلمی ماجراجویی و پر حادثه حاضر به خرج پول خود شوند.

jungle 1

نکات ظریف دیگری نیز در این فیلم به کار رفته است و این موجودات نه تنها در ظاهرشان کاملا از مخلوقات کارتونی سنتی فاصله گرفته اند، بلکه آنها (که عمدتا لحجه ای برجسته و آغشته به انگلیسی بریتانیایی دارند) در میان خودشان و باموگلی (که دارای لهجه ای مشخصا آمریکایی است) صحبت میکنند. داستان فیلم که دور محور تصمیم شخصیت “باگیرا” می چرخد بیانگر اینست که دیگر زمان برای موگلی فرا رسیده تا خانه خود یعنی جنگل را ترک کند و به گونه خود بپیوندد. موگلی در ابتدا اعتراض میکند که کوچکترین سرنخی از این که انسان ها چه نوع موجوداتی هستند، ندارد؛ اما زمانی که پلنگ خردمند قول میدهد تا او را تا مقصد خود همراهی کند موگلی در نهایت به انجام چنین کاری متقاعد میشود. در نتیجه این سفر خطرناک، آنها را در محیط هایی بسیار بی رحم و خشن و در برخورد باانواعِ مختلف حیوانات قرار میدهد. این فیلم مانند کتاب “دل تاریکی” (جوزف کانرَد) برای بچه ها است!

jungle 2

بخش پایانی فیلم در حالی که به خوبی صحنه سازی شده است، کاملا قابل پیش بینی است . صحنه پایانی با مرگ شخصیت منفی فیلم همراه است؛ صحنه ای که ما برای دهه ها در اکثر فیلم های دیزنی شاهد آن بوده ایم (حال این را پیشنهادی انتقادانه در نظر نگیریم، اما خیلی خوب می شد دلیل پافشاریِ دیزنی برای خلق چنین صحنه هایی را بدانیم). اما حتی زمانی که فیلم آهسته به سوی پایان و جمع بندی نهایی و جلب رضایت مخاطب خودحرکت می کند و بار درام آن بسیار معمولی و قابل پیش بینی می شود، کیفیت بصری استثنایی و پردازش حیوانات “زنده نما” در سرتاسر آن، خیره کننده باقی می ماند… .

گروه فیلم مترجم تماشای انیمیشن کتاب جنگل را بعنوان فیلمی خانوادگی زیبا به همه علاقه مندان به دنیای انیمیشن توصیه می کند.

jungle 8

شما میتوانید زیرنویس فارسی و انگلیسی فیلم کتاب جنگل را از زیر دریافت نمایید .

مترجم : دانیال مولوقی

منبع : The Hollywood Reporter

زیرنویس فارسی و انگلیسی فیلم کتاب جنگل

Download SRT

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی