ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

ده فیلم برتر گیلرمو دل تورو (قسمت اول)

گیلرمو دل تورو یکی از کارگردانانی است که تاریک ترین فیلم های هالیوودی را می سازد. وی با این وجود یکی از مبتکرترین و با استعدادترین کارگردانانی است که در عرصه فیلمسازی مشغول به فعالیت می باشد. داستان فیلم های او از تنوع زیادی برخوردار است. دل تورو داستان های عاشقانه یک هیولای دریایی و مستخدمی ناشنوا، یا سازمانی فراطبیعی که توسط ابر قهرمانی با قدرت های شیطانی سعی در نجات دنیا دارد و یا سربازانی در لباس های ربات مانند که در حال مبارزه با هیولاهایی هستند که سعی در تسخیر زمین را دارند را خلق می کند. با وجود این همه تنوع باز هم شما می توانید فیلم های دل تورو را به راحتی تشخیص دهید. فانتزی های تاریک همراه با لحظه های احساسی فراوان! این مضمونی است که در تمام فیلم های دل تورو مشاهده می کنید. فهرستی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، ده فیلم برتر گیلرمو دل تورو که توسط منتقدان سایت مشهور رات تومیتوز امتیاز دهی شده است می باشد.

تیغه ۲ (Blade II، محصول ۲۰۰۲) (۵۷%)

ماهرشالا علی قطعا کار سختی را برای بازی در شماره چهارم فیلم تیغه خواهد داشت، چون وسلی اسنایپز در سه شماره اول این فیلم که ساخت کمپانی ماورل می باشد، بازی بی نظیری از خود به نمایش گذاشته است. به علاوه مجموعه فیلم های تیغه جزء اولین فیلم های ابر قهرمانی هستند که از روی کتاب های کامیک ساخته شده اند و دنیای سینما که هر ماه مملوء از تماشاگران و علاقه مندان می شود، موفقیت خود را مدیون امثال این کتاب های کامیک می باشد. به وضوح می توان تشخیص داد که دل تورو در تیغه ۴ درمقایسه با سه شماره اولش از مضمونی ساده تر و فضایی غم انگیز تر استفاده کرده است. سکانس های اکشن نفس گیر تمامی بار فیلم را به دوش کشیده است – کاری که وسلی اسنایپز در سه شماره اول به تنهایی بر عهده داشت – و در این راستا دل تورو فضای اکشن راضی کننده ای را فراهم کرده است.

تقلید (Mimic، محصول ۱۹۹۷) (۶۱%)

وقتی صحبت از ترکیب ژانرهای مختلف در یک فیلم به میان می آید، ترکیب داستان های علمی تخیلی و ترسناک با اختلاف یکی از بهترین هاست. در این ژانر با لیست بلند بالایی روبرو هستیم، فیلم هایی نظیر بیگانه، افق رویداد، موجود، کلاورفیلد و غارتگر در این لیست قرار دارند. فیلم تقلید فیلم بزرگی محسوب نمی شود و به موفقیت فیلم های لیست بالا دست نیافته است اما نمونه خوبی از ترکیب ایده های علمی تخیلی و ژانر ترس می باشد. داستان این فیلم راجع به حشره ای است که با هدف از بین بردن سوسک ها در آزمایشگاه ساخته شده است که در انتها مانند انسان ها به حس و عاطفه دست میابد. از همه مهمتر این که، تقلید اولین فیلم هالیوودی نورمن ریداس بود. بازیگری که این روزها او را با بازی درخشانش در نقش داریل دیکسون در سریال مردگان متحرک (و ایفای نقش در بازی اتمام نشده PT و بازی مورد انتظار Death Stranding) می شناسیم. بنابراین بسیاری از هوادارانش از دل تورو برای انتخاب نورمن ریداس برای بازی در فیلم تقلید سپاسگزارند.

حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim، محصول ۲۰۱۳) (۷۲%)

قطعا استفاده دل تورو از ژانر کایجو (نوعی ژانر ژاپنی که در آن هیولاهای عظیم الجثه وجود دارند) در این فیلم، حرکتی بسیار جالب و تماشاگر پسند بود. شاید فیلم حاشیه اقیانوس آرام داستانی قانع کننده و شخصیت پردازی جالبی نداشته باشد اما می توان گفت از لحاظ جلوه های بصری آنقدر جذاب است که از لحاظ سینمایی می توان کاستی های آن را نادیده گرفت. هیولاهای عظیم الجثه ای که از پورتالی در بستر دنیا از بعدی دیگر وارد دنیای ما شده اند و قصد از بین بردن آن را دارند. درحالی که دنیا تحت کنترل این هیولاها درآمده است و انسان ها سعی در بقا دارند، واحدی نظامی و زبده، لباس هایی در اندازه بسیار بزرگ به شکل ربات طراحی کرده اند و پس از پوشیدن آنان قدرت جنگ با این هیولاها را به دست می آورند. نمی توان گفت که با دیدن این فیلم با اثری خاص در سینما طرف هستید، اما اطمینان داشته باشید فیلمی سرگرم کننده و جذاب مثل گودزیلا است و جلوه های ویژه آن باعث خواهد شد بخواهید چندین بار آن را تماشا کنید.

قله ای به رنگ خون (Crimson Peak، محصول ۲۰۱۵) (۷۳%)

پس از اکران فیلم قله ای به رنگ خون، گیلرمو دل تورو اصرار داشت که این یک فیلم ترسناک نیست، بلکه یک عاشقانه در سبک گوتیک است که در آن به ناچار ارواح نیز حضور دارند. با جوی تاریک و جلوه هایی دلهره آور- به این هم اشاره کنیم که شخصیت اصلی فیلم در نقطه اوج فیلم در حال مبارزه با یک هیولا است – قطعا حس می کنید که در حال دیدن فیلمی ترسناک هستید. در روایت فیلم با داستانی عاشقانه نیز روبرو هستید واین عنصر عشق از آنچه که فکرش را بکنید نیز زیباتر از آب در امده است. اما، بینندگان علاقه داشتند که فیلم از هیجان بیشتری برخوردار باشد. اما طرفداران دل تورو از دیدن این فیلم پشیمان نخواهند شد، زیرا با فیلمی از دسته فیلم های خالص دل تورویی روبرو هستند.

پسر جهنمی (Hellboy، محصول ۲۰۰۴) (۸۱%)

اوایل امسال دست اندرکاران فیلم پسرجهنمی تلاش کردند تا این فیلم را از نو بسازند و داستان آن را عوض کنند، که به طرز وحشتناکی با شکست مواجه شدند. گیلرمو دل تورو و ران پرلمن پدید آورنده شخصیت پسر جهنمی هستند و از نو ساختن این فیلم مانند این است که بخواهند سری بتمن را پس از سه گانه ی موفق بتمن کریستوفر نولان، از صفر بسازند (جالب است که بدانید واقعا درحال انجام همین کار هستند!). ساخت فیلم پسرجهنمی توسط دل تورو با خشونت کمتر و مناسب برای سنین بالای ۱۳ سال به نسخه کامیک این داستان شباهت خیلی بیشتری دارد و نسخه ای که قرار باشد از خشونت بالایی برخوردار باشد، به نسخه کامیک نزدیک نیست، زیرا در کامیک، به آن صورت خبری از خون ریزی و خشونت زیاد و الفاظ رکیک نیست. دل تورو به خوبی حال و هوای کامیک را به فیلم منتقل کرده و آن را درک کرده است.

ترجمه: مسعود صادق زاده

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی