ترجمه فیلم، ترجمه زیرنویس

Movie Translation

سفارش زیرنویس همکاری بعنوان مترجم

پنج دانستنی از سریال ویچر

سریال ویچر یک سریال ماجرایی جذاب با دنیایی فانتزی مملو ازهیولاها، جادوگردی و جنگ های بی نظیر می باشد. فصل اول این سریال ساخته نتفلیکس در ماه دسامبر سال گذشته منتشر شد. پس از آن اعلام شد که فصل دوم این سریال نیز ساخته خواهد شد. در این سریال ویچر (با بازی هنری کویل) یک شکارچی هیولاهای فانتزی در قرون وسطاست. او در روند جستجوی خود با شاعر، جادوگر و درنهایت شاهزاده ای گمشده همراه می شود.

ازهمان ابتدای پخش سریال، تحسین و تمجیدها به سمت کتابهای ساپوفسکی روانه شد. فیلمنامه سریال از آن کتابها اقتباس شده است و همچنین بازی ویدئوییِ مشهورِ ویچر که طی سال های گذشته نظر طرفدارهای زیادی را به خود جلب کرده است نیز بر اساس همین کتابها ساخته شد. این سریال نسخه ای مشابه سریال بازی تاج و تخت است. سازندگان سریال ویچر اطمینان حاصل کرده اند که نتیجه تمام این زحمات درنهایت منجر به ارائه کاری جدید و خاص شود. در اینجا به ۵ مورد از حقایقی درباره پشت صحنه این سریال که طرفدارن از آن بیخبرند می پردازیم.

هنری کویل تمام بدلکاری هایش را خود انجام داد

به منظور نمایش هرچه بهتر شخصیت گرالت، هنری کویل خود را ملزم دانست تا تمام بدلکاری های نقش خود را خود انجام دهد. .تهیه کنندگان به او بدلکاری برای انجام بدلکاری هایش را  پیشنهاد دادند ولی هنری کویل احساس می کرد که بینندگان تشخیص خواهند داد که در برخی از سکانسهای اکشن این هنری کویل نیست که در نقش گرالت شمشیر می زند بلکه بدلکار اوست.

هر لحظه که در صحنه فیملبرداری نبود با شمشیری در دست در حال تمرین بود. سه شمشیر در خانه و چهار عدد از آنها را در محل ضبط سریال داشت. او از هر موقعیتی بعلاوه زمان استراحت بین فیلمبرداری برای تمرین استفاده می کرد. کویل تعهد بسیاری را وقف نقش آفرینی در شخصیت گرالت کرد. به همین دلیل نیز است که نبردهای او بسیار گیرا و مهلک به نظر می آیند مخصوصا نبرد دیدنی که در بازار بلاویکن صورت گرفت.

کویل برای بازی در نقش گرالت داوطلب شد اما در ابتدا مورد قبول قرار نگرفت

هنری کویل همیشه یکی از طرفدارهای پروپاقرص کتاب ها و بازی های ویچر بوده است. موقعی هم که از پروژه نتفلیکس با خبر شد بسیار تلاش کرد تا نقشی را در این سریال ایفا کند. برای نقش گرالت اهل ریویا پا پیش گذاشت ولی انتخاب نشد. سازندگان این سریال مجبور شدند تا از ۲۰۰ نفر دیگر برای انتخاب در این نقش تست بگیرند.

لوران اسمیت که وظیفه تهیه کنندگی کار را برعهده داشت تعریف می کرد که، قادر به توقف صدای کویل در ذهنم نبودم و بلاخره از او درخواست کردم بخشی از فیلمنامه را دوباره بخواند. او هم به گونه ای نقش را بازی کرد و چنان خانم اسمیت را تحت تاثیر قرار داد که وی دیگر نمی توانست فرد دیگری را برای بازی در این نقش متصور شود.

زبان الفی واقعیت دارد

در حالی که انگلیسی زبان اصلی این سریال است اما برخی از شخصیت ها مانند گرالت و ینفر که توانایی استفاده از جادو را دارند به زبان الفی نیز واقف هستند. درست همانند کارهای فانتزی نویسِ معاصر جی.آر.آر. تالکین که زبان الفی را برای ارباب حلقه ها خلق کرد، ساپوفسکی هم در پی خلق زبانی خاص برای جهان در حال ساخت کتابهایش بود.

دیوید جی. پیترسون، که زبانهای دوتراکی و والریایی را برای سریال بازی تاج و تخت خلق کرده بود، از زبانهای آلمانی، ولزی، ایرلندی و لاتین برای خلق زبان الفی در سریال استفاده کرد. در سریال عمدتا از این زبان برای انجام جادوگری یا تشریفات مذهبی انجام می شود. تنها بخشی از افراد در کانتیننت هنوز می توانند به این زبان سخن بگویند.

سریال ویچر ارتباط های اندکی با بازی ویچر نیز دارد

سریال ویچر براساس کتابهای ساپوفسکی ساخته شد نه براساس بازی های ویدئویی آن. با این حال انیمیشن سازی بنام توماک باگینسکی بود که نتفلیکس را برای ساخت ویچر متقاعد کرد. او جایزه های زیادی را نیز تاکنون به واسطه کار خویش نصیب خود کرده است. وی همچنین در ترسیم زیبای های بازی ویچر نیز نقش داشت.

بعلاوه آن، باگینسکی از طرف کمپانی لهستانی Platige در طی ساخت سریال اطمینان حاصل می کرد که  اگرچه سریال خط داستانی بازی را دنبال نمی کند اما نقاط مشترکی هم با بازی آن داشته باشد تا طرفدارها از ان لذت ببرند. برای نمونه می توانیم به طرز حمام کردن گرالت که یکی از صحنه های بازی ویچر۳ نیز بود اشاره کنیم.

این سریال برای واقع گرا بودن دلیل ارائه می دهد

سازندگان سریال ویچر با این نظرموافق بودند که نمیتوان سریال را براساس بازی آن پیش ببرند چون در این صورت بسیاری از قسمت های آن غیرقابل قبول به نظر می رسید. آن ها این وظیفه را بر عهده داشتند تا اطمینان حاصل کنند که سریال ویچر هم مفرح باشد، هم دنیای فانتزی خارق العاده خود را به بینندگان نشان دهد و در عین حال نیز تصویری واقع گرایانه از قرون وسطا به مخاطبین خود ارائه کند.

لحظات زیبای این سریال ممکن است نسبت به بازی خیلی خاطره انگیز به نظر نیاید اما بسیار کاربردی می باشد. بدین ترتیب گرالت تنها یک شمشیر داشت نه دوتا و زره اش چندان هم پر زرق و برق نبود. حتی وقوع سیر تکاملی در شخصیتها نیز نوید از واقع گرایی بیشتر این سریال می دهد. مانند یاسکیر که بسیار واقع گرایانه تر نسبت به شخصیت خود در کتاب رفتار می کند و جنب و جوش کمتری دارد.

مترجم: مرادی

مطالب مرتبط

مطلب بعدی مطلب قبلی